• Gråsten

Boeuf bourguignon i gammal gjutgärnsgryta

Hej! 
    Ska till att göra en boeuf bourguignon och den enda gryta jag har i rätt storlek är min farfars gamla gjutjärnsgryta. Har googlat lite och sett att vinet missfärgar i gamla gjutjärnsgrytor - har någon här någon erfarenhet av det? Vad händer, blir grytan ful och smaken äcklig? Har precis bränt in grytan igen då det var ett par år sedan den användes och hade ingen aning om missfärgningar och dylikt... 

Tänkte jag skulle steka baconet i storgrytan för att ytterligare fetta in den lite, kan det i så fall hjälpa? 

• Svar på tråden Boeuf bourguignon i gammal gjutgärnsgryta
  • K grrl

Nej, det hjälper inte. Jag har gjort precis det här misstaget och det som hände var 1) grytan smakade sjukt mycket järn, 2) istället för en vacker rödbrun färg blev grytan grå. Och jag skämtar inte, den blev verkligen äckelgrå.

Bryn det du behöver bryna i en stekpanna (eller grytan) och låt grytan puttra i en kastrull som är tillräckligt stor, det går alldeles utmärkt.

• Majsan70

Oj, jag har aldrig upplevt att maten smakat illa eller blivit missfärgad i min gjutjärns gryta. För övrigt det enda jag lagar mat i och så även rätter med vin. 

• Gråsten

Tack för input! 

Ja, nu körde jag på och testade och det verkar bli bra! (Rådfrågade lite på fejjan också då jag hade lite tidspanik och bestämde mig därefter för att tuta och köra.) :) Grytan står och puttrar och jag provsmakar lite nu och då, ser jättefint ut och smakar mumma, tack och lov! 

Har dock läst om många som fått samma resultat som du, K grrl... Så det var en chansning. 

Gött att laga all mat i den Majsan70, det kommer definitivt att bli många fler gånger för mig nu också! :) 

• asta66
    Majsan70 skrev 2014-11-02 16:41:27 följande:

Oj, jag har aldrig upplevt att maten smakat illa eller blivit missfärgad i min gjutjärns gryta. För övrigt det enda jag lagar mat i och så även rätter med vin. 

Jag har också en gammal ärvd gjutjärnsgryta och det har alltid gott utmärkt med vin i den. Men har hört att andra haft problem.
  • K grrl

Det kanske handlar om kvaliteten på järnet, hur mycket den har använts, hur länge grytan kokas, antagligen även vinets pH. Jag har en annan gryta som jag ständigt lagar mat med citron och tomat i med bra resultat. Jag har fått ett uselt resultat med vin en gång, men det var så äckligt att jag inte gör det igen. Skönt att det funkade!

Svar på tråden Boeuf bourguignon i gammal gjutgärnsgryta