Unaangelita skrev 2014-12-10 17:06:47 följande:
Åh vilken jobbig dag du har haft! Hoppas du kommer må bättre snart! Varför stannar din inkomst i januari? Jobbar din gubbe? Alla kontroller och läkarbesök är dyra!! Dyrt som fan och jag har tappat bort mitt högkostnadskort så jag får börja från start igen.. Min läkare tar 300kr/ gång för typ 15 minuters samtal och ett VUL. Dyrt som fan tycker jag. Men men det är bara betala och hoppas på att det kommer funka! Skriver från Ipaden så all text kommer klumpa ihop sig, hoppas du orkar läsa ändå. Ja det här med motivation att gå ner i vikt kan jag ingenting om! Jag har alltid varit fet så för 3 år sen gjorde jag en Gastric Bypass operation. Har gått ner 50kg men är som sagt fortfarande överviktig enligt BMI så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med den biten. Nu har jag gått med i Viktväktarna men det höll bara i några veckor för jag har så vidrigt dålig karaktär. Tur att jag opererade mig för nu kan jag inte äta så mycket skit. Så detta med vikten förstår jag mer än väl. Det är så sjukt jobbigt att banta men man vet ju att om man hittar en metod som passar en så funkar det ju. 20kg är mycket, jag tycker mina 10kg jag vill gå ner är svåra. Baby-steps funkar bara för mig, sakta sakta men nu vill du ju att det ska gå fort såklart. Kan inte läkaren hjälpa dig med vikten också då? Det borde ju ingå kan man tycka. Jag har ju provat Pergotime nu, ska som sagt till läkaren i morgon bitti och kolla om det ens har funkat på mig. Jag känner INGENTING av tabletterna, ingen ÄL-känsla, inte ömhet i kroppen ingenting. Så antar att de där jäkla tabletterna inte funkar på mig. Min vanliga tur med andra ord.... Min sambo har inte lämnat spermaprov ännu, de hade stängt i fredags nör han skulle dit med sin jäkla burk haha. Typiskt! Och nu går det inte för han ska ju inte spruta på minst 3 dagar innan och nu är vi mitt uppe i bebis-verkstan så det där provet får vänta. Men kan du inte få Pregotime utskrivet? De gör ju så att man får ÄL iaf. Det är ju fan helt omöjligt att bli gravid om man inte ens har ÄL. Visst att du väger för mycket för att få IVF med Pergotime har väl ingen maxvikt? Får du bara de tabletterna så har ni en chans åtminstone menar jag. Alltså vi har typ delat upp sexet i kategorier. Skaffa-bebis-sex och "vanligt sex". Just nu är det nästan bara det förstnämnda. Jag känner precis som du, ligger bara o tänker på hur viktigt det är att han kommer typ. Inte så spännande med andra ord. Min sambo låser sig ibland för att det blir så jobbigt och påtvingat typ. Svårt att prestera då. Men vi försöker iaf, tänker på njutning och allt det där men våra tankar går ju alltid till att vi bara vill ha barn. Hoppas verkligen de gör jäkla tabletterna hjälper oss, det är jobbigt och påfrestande att bara tänka på bebis bebis bebis. Man kan ju bli knäpp för mindre har jag hört haha. Krya på dig nu! Hoppas ni för en riktig mysig kväll tillsammans, njut av varandra och var glad för att din gubbe verkar så omtänksam och snäll. Kram
Mår lite bättre idag, har inte lika mycket feber men har istället ingen röst och ork. Kommer förmodligen inte att gå till praktiken imorgon heller (praktiserar inom vården så vore nog inte så bra att smitta både personal och patienter). Inkomsten stannar i januari eftersom då är jag klar med min utbildning så inget mer CSN.. Känns surt och jobbigt, vilket blir ännu en mer press.. Men sambon jobbar, han är fast anställd på en firma inne i stan där han trivs väldigt bra. Jag trivs också med hans firma för det är en liten och är ofta där och hälsar på och ibland hälsar folk på oss hemma. Man blir som en liten familj, så alla där vet om vår sits..
Ja, fast har ni måsta betala för varje provtagningsbesök? För oss har vi än så länge endast betalat 300:-/var och det var för första besöket då vi träffade vår läkare. Sen alla prover som vi lämnat har inte kostat något, VUL gjorde vi första gången så det "ingick" väl som i priset eller vad man ska säga.. Men säg så att när du kommer till receptionen att du tappat ditt kort, för de kommer att se på sin dator att du har det och hur mycket du hittills betalat. Har suttit i receptionen nu under praktiken så jag vet att det går att kolla upp medan man anmäler sig. Så du ska inte behöva betala överpris och så om du redan har högkostnadskortet!
Ja, att ha en motivation är ju viktigt. Men jag skulle inte bli beviljad en operation eftersom jag väger för lite för en sådan. Sen NÄR (jag skriver inte om) jag kommer ner till 84kg så kommer jag vara så sjukt jävla stolt över mig själv att jag klarat det själv. Vi hade en lång diskussion igår med varandra om vad vi känner och det var mycket känslor inblandat. Jag var frustrerad och ledsen över att det är pga mig. Jag förklarade att jag känner mig som en fallskärm bakom sambon när han springer på backen. Han vill ju ha barn nu men jag sa att det kanske kommer ta 1 år till innan vi kan höra av oss till kliniken igen, vem vet hur lång tid det tar att gå ner 20 kg?! Han vill förstås hjälpa mig, men jag vet bara inte hur han ska kunna hjälpa mig. Det är ju jag som måste träna och äta rätt och jag vill inte säga till honom att nu ska vi sluta köpa hem godis, chips, öl m.m. för då blir jag sugen. Jag vill ju inte hemma honom på det sättet också..
Pergotime får jag inte nu, måste först få till min ämnesomsättning och sen gå ner alla dessa jäkla kilon innan. Men hon sa att jag hade fin äggreserv och hon påtalade även att om jag får till hormonerna rätt så kan ägglossningen komma igång eftersom hypofysen då arbetar på rätt sätt. Så det finns en chans att vi kan bli med barn själva, men jag var ganska nedstämd igår och lyssnade inte alls på det som hon eller sambon försökte intala mig om. Jag känner bara att jag kan inte sväva på rosa moln och bli intalad att allt kommer lösa sig när jag får börja äta Levaxinet.. Utan jag står fast på jorden, man kan alltid hoppas att det löser sig med medicinen, men jag är ganska säker på att vi kommer behöva ha mer hjälp sen. Jag tror inte att Pergotime har någon maxvikt för jag har läst om andra som väger mer än mig som fått det utskrivet, men på något sätt kan jag förstå att jag inte få det utskrivet för om jag provar först med medicinen här så kanske ÄL kommer igång av sig själv. Menar, det är ju positivt om den kan komma igång av sig själv och slippa göra det på konstgjord väg..? Eller tänker jag bara galet? Kanske borde ha frågat henne mer om det..?!
Ja, att man blir knäpp är nog bara förnamnet. Sen har vi min syster som vetat om denna situation ett bra tag som jag inte förstår hur hon tänker. De skulle kasta ett skötbord och ringde därför mig och frågade om jag ville ha det..?! Blev så förbannad och ledsen över hur hon kunde ens fråga mig när hon vet hur vi kämpat i 2 år utan att det tagit sig någon gång. Jag skällde ut henne efter noter och la på. La mig sen och grät ett bra tag och sedan ringde hon mig någon dag efter för att be om ursäkt. Jag sa bara att jag kan bara lyssna på din ursäkt men det är inget jag kan godta för hon vet hur mycket vi kämpar/kämpat och att hon bara ens hade mage att säga det! Som du kanske förstår så har vi berättat för en del men har bara fått "slagord" mot oss och detta har gjort att vi inte berättar för fler människor. Hur har ni blivit bemötta när ni har berättat?
Hoppas dagen flyter på bra och att ni får en trevlig kväll!
/Millan