hundhår skrev 2014-11-06 18:24:54 följande:
Acana är ett jättebra foder, tänk även om på du har en liten valp och att du ger torrfodret som godis mest så inte valpen väljer att äta onyttigt godis hellre. Allt godis du köper ska inte innehålla socker, färgämnen, sötningsmedel som som sorbitol. Det bästa är rent torkat kött som du köper i olika former och ger när valpen är extra duktigt. Alla hundar även din lilla måste få använda hjärnan på olika sätt varje dag söka, balansera och tänka ut nya uppgifter. Du kan börja med lätta övningar nu lägg några foderbitar i en handduk och vik bara en liten flik över och låt valpen söka, när hunden är vuxen knyter du en hård knut på handduken istället. Ute kan valpen efter vad den kan balansera och söka torrfoder i trädstammar, tryck fast i barken och låt valpen söka. Håll nere stresslekar vilket en valp inte mår bra av dvs kasta bollar och pinnar igen och igen och igen. En gång i veckan räcker gott och väl max 3 ggr per gång. Då får du en valp som mår bra istället och inte stressar upp sig utan vill lösa uppgifter med dig och inte springa från dig. Gå och göm leksaker, träna på att valpen får vänta och sen söka, sen byter du leksaken mot något gott att äta. Mår valpen bra kommer valpen att äta bättre och bättre. Men stress och att tillsätta olika saker gör dig bara till en tveksam matte, var lugn och servera bara torrfodret men på olika roliga sätt, i en toa rulle som du inte stänger. Det finns mängder av böcker om detta. Hundarnas leksakslåda och Ut och lek av Åsa Tova Bergh är jättebra om du är nybörjare inom hund, Eget bevåg heter bolaget de ger ut böcker ifrån. Samt Min bästa vän av Marie Hansson Hallgren
Tack så hemskt mycket för att du tog tid att skriva detta! jag ger är hudfärgad tuggpinme provade den vita han gillade inte det lika mycket, som godis (när jag belönar) ger jag honom Rocco snack alltså torkat tror kycklingsfile, sedan en annan tuggpinne med kycklingsfile inlindat. Jag leker med honom genom att gömma godis på olika ställen som han får sniffa upp, vända en mugg gömma godis i, toarulle med godis i och sedan viker jag den så han får lirka ut osv. Men kasta pinne gör jag inte bara han leksaker och tugg som han gärna hämtar oh vill att jag kastar. Han är väldigt fin i koppel och utan, slickar mig eller gnäller när han måste ut så nästintill rumsren. Han äter jättebra och dricker! Så de inga problem dock e de kloklippning och kanske några träningsövningar jag behöver tips på :( han skäller inte morrar inte men har svårt att vara ensam när jag tsm duschar gnäller han om han inte får komma in. Han sover jättemycket och går inte mkt utan går en sväng runt gården så han får göra ifrån sig. Gör jag rätt?