Skall bli frisk från bulimi! Vill hålla mig smal.
Hej,
Jag är en artonårig tjej som behöver alla tips och pepp jag kan få eftersom att igår bestämde jag mig för att bli kvitt min bulimi.
Min historia:
Jag har haft riktiga ätstörningar sedan högstadiet men har så länge jag kan minnas haft en komplicerat relation till mat. Jag har alltid vart besatt av att vara smal, riktigt riktigt smal. Mina tidigaste komplexminnen är från dagistiden.
I mellanstadiet testade jag att kräkas upp maten för första gången. Detta upprepades endast ett par gånger tills jag började i högstadiet. I sexan började jag svälta mig själv, vilket sällan fungerade i mer än ett par dagar. Under sjuan började jag och min bästa kompis kräkas tillsammans. Med tiden slutade vi kräkas men hetsade varandra med bantning. Jag tror att jag började kräkas mer igen under nian. I ettan på gymnasiet kräktes jag mer och mer ofta och i tvåan kräktes jag varje dag.. minst fem/sex gånger per dag vilket har fortsatt i samma takt tills nu.
Jag har testat bantningspiller (första gången jag beställde hem Reductil var jag tolv), laxerande, förkylningsmedicin, överdriven träning, svält. Allt.
Sedan i somras har jag fått fler biverkningar än någonsin tidigare. De fysiska är bland annat: ont i ryggen, ont i halsen, svagare tänder, svagare i kroppen, ingen energi (jag kan inte räkna gångerna jag har svimmat.) De psykiska är mycket värre: ångest, självhat, nedstämdhet, till och med självmordstankar (och jag har alltid varit världens gladaste tjej). Jag har gråtit flera gånger om dagen, inte orkat gå till skolan (har alltid vart väldigt duktig i skolan). Allt har känts väldigt hopplöst. Det enda jag tänker på är mat, mat och mat.
I förrgår fick jag nog. Jag läste om personer som haft bulimi i tjugo år och kom till en punkt där jag insåg att antingen fortsätter jag med skiten, blir ännu mer fast i det och slösar bort mina ungdomsår på ångest eller så blir jag frisk. Jag insåg att jag har tappat livsgnistan och att jag inte längre känner igen mig själv. På två dygn har jag inte kräkts en enda gång och för mig är det väldigt stort.
Finns det någon på Familjeliv som har kommit ur bulimi på egen hand men ändå hållit sig smal? Jag vill så gärna behålla min kropp men genom ett hälsosamt beteende med träning och nyttig mat. Jag vill lägga mina tankar och energi på att bygga upp en fysisk hälsa. Jag har ingen att prata med.
Kramar