• smultronkyss

Skall bli frisk från bulimi! Vill hålla mig smal.

Hej, 

Jag är en artonårig tjej som behöver alla tips och pepp jag kan få eftersom att igår bestämde jag mig för att bli kvitt min bulimi.

Min historia:
    Jag har haft riktiga ätstörningar sedan högstadiet men har så länge jag kan minnas haft en komplicerat relation till mat. Jag har alltid vart besatt av att vara smal, riktigt riktigt smal. Mina tidigaste komplexminnen är från dagistiden.

I mellanstadiet testade jag att kräkas upp maten för första gången. Detta upprepades endast ett par gånger tills jag började i högstadiet. I sexan började jag svälta mig själv, vilket sällan fungerade i mer än ett par dagar. Under sjuan började jag och min bästa kompis kräkas tillsammans. Med tiden slutade vi kräkas men hetsade varandra med bantning. Jag tror att jag började kräkas mer igen under nian. I ettan på gymnasiet kräktes jag mer och mer ofta och i tvåan kräktes jag varje dag.. minst fem/sex gånger per dag vilket har fortsatt i samma takt tills nu.

Jag har testat bantningspiller (första gången jag beställde hem Reductil var jag tolv), laxerande, förkylningsmedicin, överdriven träning, svält. Allt. 

Sedan i somras har jag fått fler biverkningar än någonsin tidigare. De fysiska är bland annat: ont i ryggen, ont i halsen, svagare tänder, svagare i kroppen, ingen energi (jag kan inte räkna gångerna jag har svimmat.) De psykiska är mycket värre: ångest, självhat, nedstämdhet, till och med självmordstankar (och jag har alltid varit världens gladaste tjej). Jag har gråtit flera gånger om dagen, inte orkat gå till skolan (har alltid vart väldigt duktig i skolan). Allt har känts väldigt hopplöst. Det enda jag tänker på är mat, mat och mat.  

I förrgår fick jag nog. Jag läste om personer som haft bulimi i tjugo år och kom till en punkt där jag insåg att antingen fortsätter jag med skiten, blir ännu mer fast i det och slösar bort mina ungdomsår på ångest eller så blir jag frisk. Jag insåg att jag har tappat livsgnistan och att jag inte längre känner igen mig själv. På två dygn har jag inte kräkts en enda gång och för mig är det väldigt stort. 

Finns det någon på Familjeliv som har kommit ur bulimi på egen hand men ändå hållit sig smal? Jag vill så gärna behålla min kropp men genom ett hälsosamt beteende med träning och nyttig mat. Jag vill lägga mina tankar och energi på att bygga upp en fysisk hälsa. Jag har ingen att prata med.

Kramar

• Svar på tråden Skall bli frisk från bulimi! Vill hålla mig smal.
  • Grappa

Varför är det viktigt att klara det på egen hand? Kontakta vårdcentralen istället och sök hjälp.

• smultronkyss

Jag känner verkligen att jag har styrkan att klara det själv. Dessutom vill jag inte se mig som sjuk vilket jag skulle göra om jag gick till vårdcentralen. Tack för ditt svar ändå :)

• smultronkyss
    Grappa skrev 2014-11-02 21:40:36 följande:

Varför är det viktigt att klara det på egen hand? Kontakta vårdcentralen istället och sök hjälp.

Jag känner verkligen att jag har styrkan att klara det själv. Dessutom vill jag inte se mig som sjuk vilket jag skulle göra om jag gick till vårdcentralen. Tack för ditt svar ändå :)
  • Mamori

Jag har arbetat med unga med bulimi under min praktik, då tipsade vi alla om en bok som heter Mattillåtet, titta gärna på den Solig Den vänder sig både till personer med anorexia och bulimi och hjälpte mina klienter jättemycket!

• smultronkyss
    Mamori skrev 2014-11-02 22:10:54 följande:

Jag har arbetat med unga med bulimi under min praktik, då tipsade vi alla om en bok som heter Mattillåtet, titta gärna på den Solig Den vänder sig både till personer med anorexia och bulimi och hjälpte mina klienter jättemycket!

Tack så mycket!! Ska leta upp denSkrattande
  • glutten

Vet du vad, jag tycker att det är svinbra att du bestämt dig för att du inte kan ha det såhär längre. Fantastiskt! Men jag, som både haft ätstörningar själv och levt nära människor som varit riktigt illa däran, skulle ändå råda dig att ta hjälp. Jag förstår att du inte vill klassa dig själv som sjuk, vem vill det liksom. Och du skulle säkert kunna sluta kräkas på egen hand. Problemet är bara att risken är väldigt väldigt stor att du helt enkelt går från ett dåligt beteende till ett annat. Och då menar jag dåligt för dig. Du säger att du med träning och nyttig mat vill behålla din kropp och må bra, men tyvärr är det ganska sannolikt att du bara flyttar över problematiken till ett nytt område. Istället för att kräkas tränar du för mycket, äter "nyttigt" (dvs för lite) osv.

Tro mig, jag vet hur läskigt det är att tänka tanken att gå upp i vikt. Jag försöker inte säga att du ska lägga på dig 10kg och älska dig själv ändå. Det jag säger är att den styrka du har, den ska du använda till att be om hjälp. Så att du så småningom kan må bra på riktigt och nästan sluta tänka på mat, vikt och träning alls.

(Och nej, jag är inte tjock idag. Har strl 34 i kläder. Däremot mår jag väldigt bra och tänker sällan på vad jag stoppar i mig.)

• smultronkyss
    glutten skrev 2014-11-03 00:16:16 följande:

Vet du vad, jag tycker att det är svinbra att du bestämt dig för att du inte kan ha det såhär längre. Fantastiskt! Men jag, som både haft ätstörningar själv och levt nära människor som varit riktigt illa däran, skulle ändå råda dig att ta hjälp. Jag förstår att du inte vill klassa dig själv som sjuk, vem vill det liksom. Och du skulle säkert kunna sluta kräkas på egen hand. Problemet är bara att risken är väldigt väldigt stor att du helt enkelt går från ett dåligt beteende till ett annat. Och då menar jag dåligt för dig. Du säger att du med träning och nyttig mat vill behålla din kropp och må bra, men tyvärr är det ganska sannolikt att du bara flyttar över problematiken till ett nytt område. Istället för att kräkas tränar du för mycket, äter "nyttigt" (dvs för lite) osv.

Tro mig, jag vet hur läskigt det är att tänka tanken att gå upp i vikt. Jag försöker inte säga att du ska lägga på dig 10kg och älska dig själv ändå. Det jag säger är att den styrka du har, den ska du använda till att be om hjälp. Så att du så småningom kan må bra på riktigt och nästan sluta tänka på mat, vikt och träning alls.

(Och nej, jag är inte tjock idag. Har strl 34 i kläder. Däremot mår jag väldigt bra och tänker sällan på vad jag stoppar i mig.)

Åh vad glad jag blev av ditt inlägg:)

Idag har jag inte kräkts alls sedan i lördags, inte heller ätit godis eller annan mat som jag hetsåt tidigare. Mår verkligen mycket bättre redan. Helt galet att det går så fort.. :)

• Anonym (vi)

Kunde varit jag som skrev under signaturen "Glutten". Det går att bli frisk själv men det krävs en hel del och man kan få många "återfall". Jag kom ur det hela genom att läsa på om mitt monster (som jag kallade det). I början (när jag kände mig oälskvärd och värdelös) spelade det ingen roll om mitt inre blev väldigt misshandlat och att tänderna ruttnade, men så sakta började det gå upp för mig hur mycket jag missade i denna världen om jag inte släppte den attityden. Att hålla sig smal är inga problem men jag är ju fortfarande väldigt mån om att räkna kalorier (äter idag ca 1900 vilket jag tyckte var hysteriskt mycket i början men blev snart överbevisad om att jag faktiskt kunde äta så mycket utan att gå upp i vikt) så jag kanske är lite "manisk" fortfarande. Har dock inte haft ett återfall på ca 7 år och mår bra. Tränar men nojar inte över om jag inte hunnit någon dag. Har alla mina tänder kvar och ser bättre ut nu (hår, naglar, hud, muskler) än vad jag någonsin gjort, det spelar dock inte jätte roll nu längre. Det som räknas nu är den respekt man får för sina inre egenskaper. Lycka till och vet att det kan bli bättre!

• Mamori
    smultronkyss skrev 2014-11-06 21:57:34 följande:

Åh vad glad jag blev av ditt inlägg:)

Idag har jag inte kräkts alls sedan i lördags, inte heller ätit godis eller annan mat som jag hetsåt tidigare. Mår verkligen mycket bättre redan. Helt galet att det går så fort.. :)

Vad härligt! Även om du skulle få ett återfall så vet du ju nu att det går att vända. Det är viktigt att komma ihåg det så att man inte ger upp om det skulle hända Solig Sedan så är det faktiskt lättare att hålla sig smal utan bulimi om man äter bra och regelbundet. När man kräks så blir vattenbalansen i kroppen helt off och då blir man svullen och känner sig lätt tjockare än vad man egentligen är.
  • smultronkyss
    Mamori skrev 2014-11-09 15:14:28 följande:
    Vad härligt! Även om du skulle få ett återfall så vet du ju nu att det går att vända. Det är viktigt att komma ihåg det så att man inte ger upp om det skulle hända Solig Sedan så är det faktiskt lättare att hålla sig smal utan bulimi om man äter bra och regelbundet. När man kräks så blir vattenbalansen i kroppen helt off och då blir man svullen och känner sig lätt tjockare än vad man egentligen är.

Tack för ditt svarSolig uppskattas!! Nu har jag klarat mig i... två veckor på lördag!Solig

Att sluta hetsäta och kräkas har gått ovanligt enkelt för mig. Jag antar att det beror på att jag verkligen gav mig f*n på att inte missa mitt ungdomsliv. Jag var så trött på att må dåligt över någonting jag själv orsakar. Så korkat. Det enda som kan kännas jobbigt är när jag, på film, ser vackra tjejer med bulimi. Då vill jag för någon sekund vara likadan. Sedan kommer jag på mig själv och tänker: jag - bulimi 1-0, och så håller jag mig upptagen så mycket jag kan. 

Hittills tror jag inte att jag har gått upp i vikt. Vågar inte väga mig men det ser bra ut; trots att jag äter!! 

Så, så glad. {#emotions_dlg.flower} Mitt liv är tillbaka. Det är superroligt och peppande att läsa era berättelser!! 

• Anonym (Självhjälpt)

Jag var bulimiker i många år. Mellan 16och 25. Var liksom du besatt av att ha en snygg kropp. För mig fungerade nedtrappning bäst. Jag bestämde mig för att jag fick hetsäter och kräkas en gång per vecka. Så småningom blev det mer och mer sällan. Det var så krångligt och jobbigt tyckte jag, och magen kom i olag flera dagar efter. Det blev som en naturlig process. Jag fick annat att fokusera på.

Nu i efterhand är jag lite sorgsen eftersom det var så onödigt; jag är smal som en sticka trots att jag unnar mig vad jag vill ha.

Jag körde nedtrappning när jag slutade röka också (har varit rökfri i 7 år nu). Det tog också väldigt lång tid. Men för mig har detta varit det bästa.

Jag har aldrig sökt vård eller hjälp från någon.

Svar på tråden Skall bli frisk från bulimi! Vill hålla mig smal.