• Anonym (Idioten)

Magsmärta och jobbdag imorgon

Okej. Nu behöver jag råd. Normalt sätt äter jag frukost, lunch och middag på hyfsade tider. Igår blev allt tok. Och nu kan jag inte sova pga magsmärta. Buken känns öm. Det är en kombo mellan träningsvärk, gaser och kramper. Det känns som magen ska explodera men jag får varken fisa eller bajsa. Upplever som frossa; svettas och fryser om vartannat. Mår svagt illa. Om jag mår som jag mår pga stundande sjukdom och inte kan jobba imorgon så borde jag snart sms:a min arbetskamrat pga olika anledningar. Vad tror ni? Kan mitt mående bero på gårdagens tokiga matintag?

Kl 8:00 Frukost. Tre koppar kaffe och tre mackor.

Kl 14:00 Fika. En halv kopp kaffe, en bit kaka och två chokladbitar.

Kl 16:00 En cheeseburgare från McDonalds

Kl 18:00 Mos, korv, ketchup och tunnbröd.

Vad tror ni?
    Någon vaken?

• Svar på tråden Magsmärta och jobbdag imorgon
  • Anonym (Idioten)

Vätska under dagen var ca 2 dl saft till frukosten och kaffet.

Kanske 1 dl vatten på förmiddagen.

Kaffet på eftermiddagen.

Och så drack jag 4 dl på eftermiddagen samt 2 dl på kvällen.

• LillaJag06

Du dricker ju enormt mycket kaffe och äter dåligt. Inte konstigt att du mår dåligt TS.

Du behöver nog ändra på din livstil ganska rejält.

Varför äter du så dåligt?

• Anonym (Idioten)
    LillaJag06 skrev 2014-11-03 05:52:51 följande:

Du dricker ju enormt mycket kaffe och äter dåligt. Inte konstigt att du mår dåligt TS.

Du behöver nog ändra på din livstil ganska rejält.

Varför äter du så dåligt?

Detta var långt ifrån en normal dag. Så där dåligt brukar jag inte äta och dricka.

Stannade hemma idag och har fortfarande ont i magen :(
  • Tow2Mater

Frossa, svettningar och illamående får man inte av en eller två dagars mindre optimal kost. Kanske nåt virus.

• Anonym (Idioten)

Alltså vad är detta???

Imorse mådde jag illa men åt frukost; kaffe och två mackor. Sedan vid lunch åt jag en macka, en muffins och en chokladboll. La mig och magen började låta fruktansvärt. Den bubblade inte utan skvalpade. Detta har nu pågått i över en timme. Får inte fisa något.

Borde jag stanna hemma imorgon också? Kan det vara något fel?

Har aldrig upplevt detta tidigare. Lite bubblig mage ja, men inte detta högljudda skvalpande.

Har fått bajsa två gånger imorse och var helt normal.

• Påven Johanna
    Anonym (Idioten) skrev 2014-11-03 14:49:12 följande:

Alltså vad är detta???

Imorse mådde jag illa men åt frukost; kaffe och två mackor. Sedan vid lunch åt jag en macka, en muffins och en chokladboll. La mig och magen började låta fruktansvärt. Den bubblade inte utan skvalpade. Detta har nu pågått i över en timme. Får inte fisa något.

Borde jag stanna hemma imorgon också? Kan det vara något fel?

Har aldrig upplevt detta tidigare. Lite bubblig mage ja, men inte detta högljudda skvalpande.

Har fått bajsa två gånger imorse och var helt normal.

Du verkar ha två problem. Det ena är att du äter en usel kost till och med när magen är lite i olag och det andra problemet verkar vara att du tycks onödigt observant på din mages eventuella ljud och rörelser. 

Jag tycker inte att det låter som om du behöver vara hemma från jobbet. Däremot låter det som om du behöver låta bli chokladbollar och muffins samt minska på kaffet. 
  • Tokfrans

IBS maybe?

Vid IBS rekommenderas små frekventa måltider med mindre andel fett (t ex nyckelhålsmärkt mjölk, ost, kött, pålägg). Man bör vara extra noggrann när man tuggar maten, eller välja lättuggad mat. Många upplever bekymmer med stekt mat, råkost, nötter, frön. Kaffe, alkohol och kryddor stimulerar tjocktarmen och det kan finnas anledning pröva att minska på sådant. Vissa får mer besvär av fibrer, liksom av mjölk- och mejeriprodukter, grönsaker, frukt och sädesprodukter. Man kan pröva att skala frukten och riva eller hacka grönsaker och pröva finmalda fiberprodukter framför bröd och flingor med stor andel hela korn.

Om gasbesvär är dominerande bör man tänka på att fett i kosten ytterligare kan öka dessa problem. Kolsyrad dryck och tuggummi bör undvikas.

• Anonym (..)

Har man känningar från magen bör man inte dricka kaffe och äta sött. Snäll mat tills den lugnar sig. Du har ingen diarré eller kräks så tänk på vad du äter så kan du säkerligen gå till jobbet imorgon.

Svar på tråden Magsmärta och jobbdag imorgon