• Monalisan

ni som gift er borgeligt!!

hur gick erat bröllop till? vad hade ni på er? hade ni vittnen?fest efteråt??i rådhuset?skulle vilja höra hur erat bröllot var!

• Svar på tråden ni som gift er borgeligt!!
  • Fru M

Vi gifte oss hemma i vårt vardagsrum med bara de närmsta närvarande. Sen var det fest hela natten lång. Jag valde att ha en sommargul aftonkläning och min man hade kostym. Jennie

• Monalisan

vem utförde vigseln????

• semawa

Vi gifte oss borgligt i rådhuset och åt middag efteråt med närmaste familjen dvs föräldrar, syskon plus respektive.

Vi dukade alla borden dagen innan så det var klart. Vita linne dukar små glas lyktor och några små blomster arrangemang. Blommor kring brudparet fixade mamma och pappa. All dryck och övrigt på plats. Maten hade vi beställt på catering. Tårtan på conditori skulle bara hämtas. maten kom cateringfirman med, i en värmeugn.

Bröllopsdagen började tidigt 08.00 med frisören sedan tog jag mig hem för att göra makeup och klä mig i en hyrd kläning från mission motherhood var i 7:e månaden. Under tiden hämtade min blivande man buketten på och gjorde min son och sig själv i ordning med allt det vill säga. Han hade en fin kostym på sig. Sonen fin byxor i grå med en blå stickad väst och vit skjorta. Vi 11.00 fotograferade vi oss hos fotografen och var på rådhuset vid 13.00 tror jag. Sermonin gick snabbt. Mina föräldrar hämtade tårtan på vägen hem. Så det var bara att åka hem och äta middag som kom fix färdig. Vid 20.30 åkte den sista gästen och allt var diskat mycket pga av hjälpsamma händer. Precis lagom för en trött gravid i 7:e månaden.

Så nu heter jag Olsson och blir fortfarande lite förvånad när jag får post och det står Maria Olsson på kuvärret

Du ska veta att det var bara meningen att vi skulle gå upp på rådhuset och gifta oss i vanliga kläder. Sedan äta en god middag på restaurang med föräldrar. Det hela växte med tiden.

/Maria

• mimmipigg

Min bror hyrde ett slott och caterade trerättersmiddag med serveringspersonal och hade liveband. Vigseln var utanför slottet ner mot vattnet, med lite solosånger och diktläsning och sånt. Dom var klädda i brudklänning/svart kostym. Ca 70 pers tror jag det var.

Själv kör jag liknande fast bara familjen och ingen fest. Det blir vigsel utanför ett slott och sen trerätters middag på slottet. Brudklänning och svart kostym blir det. ca 15 pers.

Alla som gifter sig borgerligt måste ha två vittnen. Min bror hade tärna och marskalk, vi tar några från familjen bara, men det kan vara vilka som helst. Dom ska bara bevittna att ni svarat "ja" och får skriva under själva vigselbeviset.

• pl77

Vi gifte oss borgerligt i en bygdegård med 80 gäster. En kvinna från stadshuset kom och vigde oss.
    Jag hade brudklänning och det var väl som vilket bröllop som helst fast utan präst och kyrka..... Vi hade middag med dans och fest och det var en underbar dag!

• Monalisan

får man lov att fråga ungefär hur mycket era bröllop kostade?

• mimmipigg

Mitt bröllop kostar nog ungefär såhär:
    Middag 12'
    Ring 2'
    Kostym 5'
    Bröllipsnatt 7'
    Klänning 2'
    Hår och make 1,5'
    Fotograf 4'
    Blommor 1'

Alltså totalt ca 35' ............. hu!

• Diddlmuffin

Vi gifte oss i en kyrkoruin på Gotland. Endast två vittnen (för oss helt okända, de råkade bara äga pensionatet som vi bodde på) och vigselförrättaren närvarade. Jag hade på mig en benvit klänning med lite pärlor på livet, benvita skor och en benvit kofta. Jag hade en liten bukett av orange gerbera som brudbukett. Min man hade en brun kostym med matchande slips och skjorta.

Vi hade ingen stor fest efteråt utan lät våra kompisar och släktingar komma i omgångar och fira oss (de som ville).

• starless

Åhh Diddlemuffin, låter precis som det bröllop jag skulle vilja ha ifall jag skulle gifta mig. Och gerberor. Jag ÄÄÄÄLSKAAAR gerberor.

• Tin o Trolls mamma

Vi gifte oss i Visbys borgerliga vigselrum. Makens bästa vän och dennes fru var vittnen. Min lillasyrra med sambo samt min och makens respektive son var med. En kvinna som heter Barbro Ronsten förrättade vigseln och talade fint samt läste några dikter. Varmt och personligt.

Efteråt åt vi mat på Nunnan i Visby. Gästerna betalade för sig själva eftersom vi är mer än lovligt fattiga.. (Studerande + sjukskriven utan ersättning!)

Hemma hos oss bjöd vi på kaffe, bullar, kakor och hemgjord tårta.

Jag hade en bukett med röda rosor och blå krysantemum. Det finns bild i mitt bildgalleri. Klänningen fick jag låna av en kompis som hyr ut/säljer medeltidsklänningar..

Vigsel: 400:-
    Ring: 800:- (makens bäste vän gjorde den!)
    Klänning: Gratis!
    Blommor: 600:- för min bukett + coursagen
    Middag: var och en betalade sitt
    Kaffe + tårta: ca 300:- för allt (hembakat)

Nästa sommar ska vi försöka skramla ihop alla vänner och släktingar som inte var med på bröllopet och bjuda dem på fest! Gäller att spara nu!

Ekorren.

• milimina

vi vigdes hemligt och borgerligt i stadshuset, sedan tog vi våra fem närmaste vänner med oss på middag och övernattning på sundbyholms slott.

själv föredrog jag den korta vigseln, nervös som jag var, och midddagen i enskild matsal var supermysig! vi hade "riktiga" bröllopskläder (finns bilder i galleriet) och är otroligt nöjda med vår dag.

däremot blev den mkt dyrare än vi räknat med och jag vågar inte skriva ut hur mkt vi betalade, skäms nästan lite för att det blev så pass som det blev... men underbart var det!

• TildisVildis

Vi var ute på en båt och hade med oss våra närmaste och vigselförättaren. Va hade en ceremoni som påminner om kyrklig, med sång mm och vi skrev våra egna löften. Efter vigseln hade vi middag mm, vi var kvarpå båten hela kvällen.

• Idun

Vi ska gifta oss borgerligt nu i december. Vi håller som bäst på att försöka planera(mitt i en flytt till ny stad, nytt plugg osv).
    Har ringt och talat med ansvariga på två slott inom rimligt avstånd. Vi vill ha en för/eftermiddagsmottagning för våra ca 100 gäster. Vi vill ha vigseln på slottet och efteråt tänkte vi bjuda på ex te/kaffe/choklad och scones med olika pålägg som marmelader, rökt lax, färskost. Sen blir det bröllopstårta. Inga sittningar bara mingel! Eventuellt kommer vi ha en bar där man själv får köpa sin dricka.
    När alla åkt hem tänker vi fortsätta med middag och övernattning på slottet. Eventuellt kommer närmsta familjen vara med då.
    Vigselförrättare kan man få kontakt med genom kommunen, tror jag.

• Diddlmuffin

Starless:

Jag lägger in bilder av oss i mitt krypin om du vill se...

Glömde skriva att alltihop var hemligt. (se mitt inlägg lite längre upp) Vi postade brev med en lagom kryptisk vers till de närmaste; brev som kom fram på själva bröllopsdagen. Efteråt skickade vi kort med bild på oss själva till alla våra kompisar och släktingar. Satte inte in någon annons i tidningen. När vi kom tillbaka till pensionatet efter vigseln badade vi bubbelbad och drack champagne och åt vindruvor. Det var fantastiskt fint. Det bästa var nog att det var BARA min man och jag som visste om det och BARA vi som fick uppleva det. Det var viktigt för oss!

Som grädde på moset fick vi också dagen innan vi åkte till Gotland reda på att vi skulle bli flera i familjen... Och nu (sedan 14 juni) har vi en liten Eskil!

• Marlin

Vi gifte oss på Sörmlandsgården, en gammal faluröd bevarad gård i ett grönområde i stan. Sen hade vi middag/fest på ett värdshus som ligger precis bredvid. Bröllopsnatten firade vi på ett hotell inne i stan, med utsikt över vattnet.
    Vi hade ca 25 gäster. Jag hade vit klänning och min man hade svart frockcoat. Brudbukett med rosor och solrosor. Det var helt perfekt! Det går att få till ett jättefint och ganska traditionellt bröllop även fast man inte vill att Gud ska vara med...

• Tin o Trolls mamma

Jo, just det. Vi hade skrivit egna löften också som vi läste för varandra mitt uppe i allt. Bild finns på sid. 3 i mitt bildgalleri och en bild på bara mig när jag provar klänningen på första sidan i galleriet.
    Ekorren.

• vindvilja

Vi gifte oss borgligt några dagar före vårt egentliga bröllop. Först vigde vi oss så att det blev lagligt och några dagar senare hade vi själva bröllopet. Vi vigde oss i en asatroendecermoni, med en gode (präst inom asatron) ute under en ek. Jag hade en riktigt vitbrudklänning med släp och slöja och allt, och maken hade frack. Våra gäster stod i en cirkel runt omkring oss. Efter ceremonin hade vi stor tre-rättersmiddag på Norrlandsnation här i Uppsala. Så man kan ju göra precis hur man vill. Det finns lite bilder i mitt krypin i bildgalleriet för den som är intresserad.

Vindvilja

• michells mamma

Vi gifte oss borligt i tingshuset med våra föräldrar och syskon, och sen gick vi till gondolen och åt lunch. Efter det åkte jag och min man iväg till hasseludden, där vi hade vår bröllopsnatt... UNDERBART!!! (",)

Svar på tråden ni som gift er borgeligt!!