Yoga
Hej alla glada!
Jag har en liten fråga, finns det någon som har tränat Yoga under sin graviditet eller någon som tränar nu.
Vet någon om det finns yoga ute i norrort i stokholm typ Järfälla, vällingby sundbyberg?
Tacksam för svar
Kram
Hej alla glada!
Jag har en liten fråga, finns det någon som har tränat Yoga under sin graviditet eller någon som tränar nu.
Vet någon om det finns yoga ute i norrort i stokholm typ Järfälla, vällingby sundbyberg?
Tacksam för svar
Kram
någon?
Jag tränar gravidyoga. Går en kurs på sex veckor och har sista lektionen imorgon. Kursen ges i butiken Growinlifes lokaler på Blekingegatan. Att unna mig och liten i magen den här kursen är det bästa jag gjort under hela graviditeten! Det har hjälpt mina foglossningsbesvär och att kunna andas "rätt" hjälper otroligt bra vid sammandragningar. Dessutom är kontakten man får med bebisen i magen jättemysigt!
Jag har precis börjat på gravidyoga. Jag har tidigare gått vanliga yogakurser med samma lärare. Inte norrort, men i alla fall i norra delen av stan, vid St Eriksplan. Det finns platser kvar på den kurs som precis har börjat. www.sys.se/stockholm/index.html
Oh vad mysigt jag har hört att det är jätte bra, tror ni att det är stor skillnad mot "vanlig" yoga?
Det kanske du vet Mysan?
Kram
Det finns ju många olika sorters yoga. I ashtanga blir du svettig, tränar musklerna jättemycket liksom får bättre kondition. I lugnare hathayoga är det mest avslappning och meditation.
På samma sätt finns det många olika typer av gravidyoga. Den ashtangabaserade (liknar gymmens poweryoga) ger både muskler, andning, stretch, avslappning. Den är verkligen TRÄNING. Andra är mycket fokuserade på avslappning och andning.
Båda sorterna hjälper till, framför allt är ju avslappningen viktig under själva förlossningen. Och andningen hjälper dig att slappna av även om det gör ont.
Vill du stärka musklerna samtidigt, minska besvären från foglossning etc och stärka ryggen, så skulle jag rekommendera ashtangabaserad gravidyoga. Det finns på www.ashtangayogashala.nu (Söder o Roslagstull).
Själv hade jag mycket stor nytta av yogan under min förra förlossning och under båda graviditeterna.
Skillnaden från vanlig ashtangayoga är att det är färre rörelser, inga hopp, inga rörelser som klämmer ihop magen. Fötterna är oftast höftbrett isär, och har man ont runt bäckenet ska man inte gå bredare isär än så.
Tack snälla!
Vad du kan mycket om dem olika jag har nämnligen bokat in mig på att gå på Yoga men vet inte vilken och det är inte ngn gravid Yoga ska kolla med kursläraren
tack
Hej!
Vet inte om Bromma är rätt område för dig, men här finns ett Yoga ställe som jag tror skulle börja med just gravidyoga
Gå in på www.omshanti.se/
Lycka till
Söstra mi!
Tack snälla för den länken jag ska ringa och prata med dem med tanke på att deras kurs redan startat det kankse börjar en till efter.
Tack
Om du bor nära solna så finns det ett yogacenter där. Som har kurser med gravidyoga finns två start datum 9/2 el 28/3 det är en kurs på 8 ggr kostar 1200:- Ring och få mer info 086550482
Då ska jag ringa dit och kolla skulle ju passa med kursstar den 28/3 går du där?
Kram
Jag anmälde mig igår till den som startar 28/3. Hra bf 8/7, när ska du ha?
Tränar kundaliniyoga (icke gravidyoga), och får hoppa över vissa övningar. Men det fungerar bra i alla fall. Finns alternativa övningar. Mediterar och knyter an till bebisen. Det är så himla mysigt. Hoppas att det kommer till nytta på förlossningen.