• Sara101010

    Ni som har bebisar med eksem&torr hud.Vilken mjukgörande kräm är bäst?

    Hej.Min 5 månaders som har väldigt torr hud och lite eksem här och där som jag smörjer med svag kortisonsalva.Annars brukar jag smörja med miniderm morgon och kväll och funderar på att byta till en annan mjukgörande, då jag inte märker någon skillnad. Vad använder ni till era små?

  • Svar på tråden Ni som har bebisar med eksem&torr hud.Vilken mjukgörande kräm är bäst?
  • Sara101010

    [quote=74281645][quote-nick]Flickan och kråkan skrev 2014-11-03 20:49:50 följande:[/quote-nick]Miniderm är värdelös. Locabase repair säger jag .[/

    Får man den på recept?

  • ica

    Miniderm, Locobnase repair, Becur, a-derma osv. Beror på barnets hud. Men första steget är att sluta med tvål och använda olja.

  • Flickan och kråkan
    Sara101010 skrev 2014-11-03 21:59:11 följande:

    [quote=74281645][quote-nick]Flickan och kråkan skrev 2014-11-03 20:49:50 följande:[/quote-nick]Miniderm är värdelös. Locabase repair säger jag .[/

    Får man den på recept?


    Nej, tyvärr. 
  • ömor

    Tyckte miniderm inte alls återfuktade så bra. Blev rekommenderad decubal treatment lipid cream 70%. Kanon till min torra gosse

  • Lindyn

    Min tjej har haft stora problem med sin hud och i perioder har jag  fått kombinera flera olika salvor och även medicinera med läkemedel för att nå önskat resultat. Men då är hennes fall kanske lite mer på den extrema sidan.

    Locobase Repair kan man så vitt jag vet inte få på recept. . 

    Propyless kör jag med nu och den funkar jätte bra- smörjning 2-3 ggr om dagen(hela kroppen). Har även Emovat att ta till när det blir riktigt illa med huden.(dessa båda på recept)
    Smörj upprepade ggr om dagen och var inte rädd för att ösa på salva. Bada och eller duscha så lite som möjligt för att för stunden undvika allt för stor belastning på huden- dessa båda verkar uttorkande. . .

  • Themis

    Jag nobbade "allt" under barnets första år pga att jag har allergier och har haft svåra eksem själv.

    Vatten, några droppar ekologisk solrosolja och ibland en droppe tvål för håret var allt vi använde, det viktigaste är att inte ha långa bad och torka ut huden för ofta. Vårt barn hade jättefin hud.

    Jag använder i princip inga krämer alls numera för det är enligt min mening inget som kroppen behöver och jag är allergisk mot även en del konserveringsmedel. Kanske smörjer in knogarna någon gång i veckan vintertid med ekologisk olja eller "lyxar" med lite Fenuril på benen.

    Har numera inga eksem om jag inte verkligen provocerar och äter något jag inte tål.

    Även om jag själv jobbar inom läkemedelsbranschen så kan jag inte säga att krämhysterin från läkarhåll har hjälpt min hud, det handlar mer om kost och att inte slita på huden för mycket när den är skadad. Hade jag lyssnat på läkarna hade jag fortfarande gråtit när jag såg mig i spegeln...


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
Svar på tråden Ni som har bebisar med eksem&torr hud.Vilken mjukgörande kräm är bäst?