Båda vårdnadshavare vid nytt pass
Hej hej! Har en liten fråga. Har en väldigt nära vän som är 16år och har bott hos sin mamma i 3år och har ingen/vill ha ingen kontakt med sin biologiska pappa av olika anledningar. Det finns anledningar varför båda dom vill ha han ur sina liv.
Det är så att hon har försökt och försökt att skaffa pass men eftersom båda föräldrarna måste vara med så kan hon inte skaffa det då hennes pappa vägrar skriva under.
Och valet till att skriva över ensam vårdnad till mamman finns inte då dom inte har dom pengarna att betala allt då han bara kämpar emot att göra detta.
Så min fråga är finns det något man kan göra för att kringgå detta?
Som jag skrev tidigare dom har verkligen försökt med allt för att både få han skriva under pappret och lämna över henne till ensam vårdnad men han vägrar av inga anledningar alls, använder sin "makt" för att få henne att träffa sin pappa igen?..
Varför just jag skriver detta är för det första hon har inget konto här och för det andra är för att jag bryr mig extremt mycket om henne och hennes mamma, men tyvärr så kan jag inte hjälpa till i rätten om hon ska söka om ensam vårdnad av dottern.
Är extremet tacksam för alla svar ni ger mig!
Vet att detta inte vara handlade om resor/pass så om admin inte tycker det är rätt forum så kan ni flytta den till rätt.