Min syster har blivit helt förändrad, vad kan ha hänt, är hon sjuk?
Hej,
Nu ska jag försöka beskriva mitt problem så gott jag kan utan att avslöja allt för många detaljer.
Det är så att min syster har blivit helt förändrad över åren. Det har pågått kanske under tio års tid. Nu menar jag verkligen helt förändrad så att ingen av hennes familj eller gamla vänner längre känner igen henne. Kan tillägga att vi två har varit mycket nära varandra och vi brukade prata på telefon nästan varje dag och träffas flera gånger i veckan. Nu bor vi 20 min från varandra och ses typ några gånger per år. Mest när nån fyller år, innan jul etc.
Jag har försökt att hålla kontakt med henne men hon är som helt i sin egen värd. Om jag ringer svarar hon ofta inte och ringer inte tillbaka. Om vi pratar är det ändå som att prata med en främmande person, tar jag upp nåt roligt minne eller nåt så är det som att hon inte har en aning om vad jag pratar om.
Hon har alltid varit väldigt sportig av sig men nu är det helt extremt. Hon tränar flera timmar per dag. Alla helger går åt till hennes träning, hon gör aldrig något med familjen, hon har barn som hon i princip aldrig umgås eller ens pratar med.
Hon är totalt självupptagen. Tex är hon själv mycket noga med hur hon ser ut. Hon klär sig i dyra märkeskläder och går ofta till frisören. Hennes barn går i trasiga, för små/stora kläder som passar illa för årstiden. Ofta är dom lortiga med tovigt hår/långa naglar. Om vi andra någon gång påpekar detta blir hon antingen mycket aggressiv eller bara suckar och rycker på axlarna och menar att barnen själva väljer detta. Hennes självcentrering är inte normal, det finns personer som är mer in i sig själva men detta är på en helt annan nivå. Det är som att hon inte är medveten om vad som händer runt henne.
Vår familj har de senaste åren drabbats av både dödsfall och allvarlig sjukdom men det är som att inget berör henne. Det går inte att prata om detta med henne utan hon beter sig som att det inte alls har med henne att göra. Men hennes konstiga beteende hade börjat redan innan så det kan inte skyllas på just de här händelserna. Det är svårt att veta när det började för det har lite smugit sig på men troligen började det när hon fick barn för ca tio år sen.
Det är också svårt att prata med henne över lag för hon blir lätt arg och verkar ha svårt att uppfatta vad man riktigt säger. Hon kan komma med konstiga svar som inte alls hör dit. Ja, precis som att hon är lite borta i huvudet.
Vad kan ha hänt, är hon sjuk på något vis? Hon är otroligt aktiv så det är svårt att tro att det skulle vara något fysiskt, då borde hon vara trött tänker jag. Är det någon här som känner igen sig i detta så behöver jag råd för jag vill gärna ha min riktiga syster tillbaka!