• Anonym (???)

När bör vuxna barn flytta hemifrån?!

Ja vad tycker ni? När är det dags för barnen att stå på egna ben?

• Svar på tråden När bör vuxna barn flytta hemifrån?!
  • Anonym (17)

Tidigare än de flesta gör det nuförtiden,men problemet är ju att de måste ha en inkomst för att kunna flytta till eget boende och har de inkomst kan det vara svårt att få bostad. Jag flyttade vid 17,hade blitt KNÄPP av att bo hemma längre än det! Allt över 20 tycker jag är märkligt egentligen. Vår granne flyttade aldrig-han är 62 och mamma 82. 

• Anonym (hepo)

Tycker inte man kan säta en exakt ålder. Tycker barnen ska vara mogna för det. Att kasta ut den bara för de fyller 18 och de ändå ska ringa om minsta lilla, ha problem med ekonomin för de inte får några jobb kan de fortfarande bo hemma. 20 tycker inte jag är märkligt att bo hemma, många studerar fortfarande och gör de för alla hålla nere kostnader. Går man uppåt 25 hade jag mer lyft på ögonbrynen.

• Mrs LW

Tycker väl att det beror på varför man bor hemma. Mina jämnåriga f.d klasskamrater bor hemma och ägnar hela dagarna åt onlinespel och att äta onyttigheter, de har inte ens sökt ett enda jobb sen vi tog studenten (juni 2012). Det är bara fel. Om man inte får tag på jobb och eller bostad så är det inget konstigt en bit över 20 tycker jag.

Själv var jag precis 18 år fyllda när jag flyttade ut.

• asta66
    Anonym (hepo) skrev 2014-11-03 18:58:02 följande:

Tycker inte man kan säta en exakt ålder. Tycker barnen ska vara mogna för det. Att kasta ut den bara för de fyller 18 och de ändå ska ringa om minsta lilla, ha problem med ekonomin för de inte får några jobb kan de fortfarande bo hemma. 20 tycker inte jag är märkligt att bo hemma, många studerar fortfarande och gör de för alla hålla nere kostnader. Går man uppåt 25 hade jag mer lyft på ögonbrynen.

Sen är det väl föräldrarnas sak att se till att ungarna är flygfärdiga och klarar av att flytta. Visst är det lite brister där?
  • Whitetrash86

Mina bröder flyttade vid 19 när dom fått jobb.

Jag tvingades flytta strax efter 19, in till min bror, eftersom jag inte hade några pengar alls.

Min syster flyttade för ett par månader sedan vid strax efter hon fyllt 24. Anledningen var att dom vilje hjälpa henne med att slippa ta så mycket i studielån då extra jobb var uteslutet.

• Whitetrash86

Mina bröder flyttade vid 19 när dom fått jobb.

Jag tvingades flytta strax efter 19, in till min bror, eftersom jag inte hade några pengar alls.

Min syster flyttade för ett par månader sedan vid strax efter hon fyllt 24. Anledningen var att dom vilje hjälpa henne med att slippa ta så mycket i studielån då extra jobb var uteslutet.

• Anonym (hepo)

Jo, men som någon annan sa krävs jobb. Många unga studerar fortfarande, och även om man är vuxen på pappret tycker jag inte att man alltid är vuxen i övrigt när man är 18. Det sker successivt. Jag menar inte att man ska få allt serverat, inte göra något alls hemma men att kasta ut barnen tycker jag är fel. Bara för att de är myndiga tycker jag inte att föräldrarnas ansvar försvinner helt. Man ska kunna hjälpa sina barn så länge de behövs. Och hjälpa menar jag 'hjälpa om de själv inte kan' inte 'hjälpa för de själv inte orkar".

asta66 skrev 2014-11-03 19:15:31 följande:

Sen är det väl föräldrarnas sak att se till att ungarna är flygfärdiga och klarar av att flytta. Visst är det lite brister där?

• Aniiee

När de är mogna för det (och både ålder och vad man lägger in i "mogen" är individuellt)

När de KAN (inkomst och någonstans att flytta är väldigt bra att ha när man flyttar)

I Stockholm är det väldigt ovanligt att ha flyttat innan 25, många upptäcker även "jojo-metoden" som enda utväg (flyttar till studentboende, flyttr tillbaka till föräldrarna när studierna är fullföljda, flyttar till en kompis när föräldrarna tröttnar, flyttar tillbaka till föräldrarna när kompisen tröttnar, osv, till en egen lägenhet är upphittad)

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
Svar på tråden När bör vuxna barn flytta hemifrån?!