Inser att som tidigare talare är jag inte heller rätt målgrupp, men är själv bonusbarn så ville gärna svara här jag med..
Mina föräldrar skilde sig när jag var 4 och jag vill tro att det var lättare än att ha föräldrar som går olika vägar senare i livet. Min låtsatspappa har alltid varit helt underbar, behandlat både mig och min lillebror som sina egna, även fast han hade två egna äldre barn sedan innan. Jag har alltid känt mig som hans dotter, han har varit med i alla olika faser i mitt liv.
Min låtsatsmamma däremot har verkligen levt efter meningen "mina barn, andras ungar". Hon har många gånger ignorerat mig och min bror, sagt åt vår pappa att säga åt oss för saker, istället för att direkt prata med oss om det hade varit något. Hon ropade bara på sina egna barn när maten var klar osv. Min pappa tog tyvärr min styvmammas parti många gånger och vi har idag ingen direkt kontakt. Men som talaren innan så har jag inte lidit något av det då jag känt att jag alltid har haft min "andra pappa" genom allt.
Nu när jag är lite äldre och själv väntar barn så har jag märkt att jag har väldigt lätt för att ta till mig andras barn, kanske pga det jag kände när jag växte upp. Men å andra sidan lever jag själv med hopp om att, skulle jag som framtida mamma av någon anledning inte finnas där för mitt barn i en viss situation så vill jag gärna att någon annan vuxen gör det, oavsett om det gäller uppfostran eller hjälp.
Kontentan av detta; bonusföräldrar som orkar/vill/känner för att lägga sig i sina bonusbarns liv går helt klart bort, alla dagar i veckan. Men, varje situation ser väl annorlunda ut såklart..