Anonym (N) skrev 2014-11-04 00:23:19 följande:
Vi är i samma tankar, vi har tittat på ett hus som kostar 2,7. Vi har 800 000 som vi kommer att kunna använda från boendet som vi har nu, och om man räknar bort lagfart och mäklare då borde vi kunna lägga in så att lånet blir 2 miljoner.
Vi tjänar ca 42 000 efter skatt ihop (Ink 2 barnbidrag).
Vi undrar oxå om vi är tokiga som lånar så mkt pengar. Huset är värderat till ca 3 miljoner och ligger 10 mil från Sthlm.
Vi tjänar 40 000 efter skatt och har lån på 2.2 miljoner i en stad med hastigt ökande priser. Huset kostade 2,6 miljoner och vi har gjort investeringar i det för 100 000 från sparade pengar.
Jag tycker att summan är minde viktig än belåningsgraden. Kan önska att vi hade en lägre belåningsgrad än 75 % men vi valde att renovera och köpa bil (behövde beg kombi) istället för att lägga in mer i huset. För oss var det en balans mellan att köpa stort så vi kan bo kvar med fler barn i framtiden och att köpa mindre med mindre lån. Vi valde större.
Jag har en del oro kring våra lån, rädd att vi betalade för mycket för huset och dessutom köpte för stort. Men det beror ju inte på själva lånets storlek. Lugnar mig av att priserna ständigt stiger här men det finns ju alltid risk för bubbla.