• Anonym (Tokig?)

2 miljoner i bolån. Vansinne?

Ja, som frågan i rubriken lyder, är det vansinne av mig och min man att ta bolån på 2 miljoner?

Vi bor ca 1 timme från Stockholm (pendlarstad) så priserna är ganska höga här. Nu har vi hittat ett hus vi gillar men för att köpa det måste vi låna 2 miljoner.

Vi har ca 50.000 tillsammans efter skatt, så vi är vanliga människor. Vi har ett barn och en bil. Jag jobbar statligt och min man jobbar deltid.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden 2 miljoner i bolån. Vansinne?
  • ITpappan

Vi tog 1,9 mille. I en ganska liten stad. Långt från Sthlm. Huset kostade 2 mille.....

Så är du galen, så var vi helvilda.

Vad är ert hus värt?

• Anonym (C)

Nej, det är väl inget konstigt. De flesta har väl det i bolån och med eran inkomst är det inga problem.

• Aniiee

Nej, det är inte vansinne. Det är vanliga "Stockholmspriser". Vansinne är 10 miljoner i bolån en timme från Stockholm.

Min bror tog bolån på nästan 4 miljoner. Då hade de kontantinsats på nästan 2.

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Anonym (Landet)

Vi hade som mest drygt 4,5 i lån,men till skillnad mot er mycket lägre inkomst. Dock skog som vi kunde sälja av och amortera med. Ni borde klara det tycker jag.

• Anonym (Ellie)

Låter normalt. Det är inte många ställen i Stockholms området där man hittar hus under 2,5 miljoner.

• Butterscotch

Det beror förstås på vad huset är värt. Men generellt sett så tycker jag inte att ett lån på 2 miljoner med 50.000 i nettoinkomst är särskilt mycket alls. Med 5% ränta skulle det bli 8.300 kronor i månaden, utan avdrag. Idag får ni låna till 2% (förmodligen ännu lägre) så ni kan bygga upp en bra räntebuffert att använda när räntorna stigit igen.

• Anonym (N)

Vi är i samma tankar, vi har tittat på ett hus som kostar 2,7. Vi har 800 000 som vi kommer att kunna använda från boendet som vi har nu, och om man räknar bort lagfart och mäklare då borde vi kunna lägga in så att lånet blir 2 miljoner.

Vi tjänar ca 42 000 efter skatt ihop (Ink 2 barnbidrag).

Vi undrar oxå om vi är tokiga som lånar så mkt pengar. Huset är värderat till ca 3 miljoner och ligger 10 mil från Sthlm.

• Anonym (R)
    Anonym (N) skrev 2014-11-04 00:23:19 följande:

Vi är i samma tankar, vi har tittat på ett hus som kostar 2,7. Vi har 800 000 som vi kommer att kunna använda från boendet som vi har nu, och om man räknar bort lagfart och mäklare då borde vi kunna lägga in så att lånet blir 2 miljoner.

Vi tjänar ca 42 000 efter skatt ihop (Ink 2 barnbidrag).

Vi undrar oxå om vi är tokiga som lånar så mkt pengar. Huset är värderat till ca 3 miljoner och ligger 10 mil från Sthlm.

Vi tjänar 40 000 efter skatt och har lån på 2.2 miljoner i en stad med hastigt ökande priser. Huset kostade 2,6 miljoner och vi har gjort investeringar i det för 100 000 från sparade pengar.

Jag tycker att summan är minde viktig än belåningsgraden. Kan önska att vi hade en lägre belåningsgrad än 75 % men vi valde att renovera och köpa bil (behövde beg kombi) istället för att lägga in mer i huset. För oss var det en balans mellan att köpa stort så vi kan bo kvar med fler barn i framtiden och att köpa mindre med mindre lån. Vi valde större.

Jag har en del oro kring våra lån, rädd att vi betalade för mycket för huset och dessutom köpte för stort. Men det beror ju inte på själva lånets storlek. Lugnar mig av att priserna ständigt stiger här men det finns ju alltid risk för bubbla.
  • missan75

2 miljoner i bolån är väl ingenting....

• Common sense
    Anonym (Tokig?) skrev 2014-11-03 20:52:42 följande:

Ja, som frågan i rubriken lyder, är det vansinne av mig och min man att ta bolån på 2 miljoner?

Pfth... normalt bolån, och inte bara i Stockholmsområdet. Glad

(Själv har jag en mille i bolån och jag är singel i sydsverige och får ut drygt 20k i lön. Nemas problemas, jag till och med amorterar 2.5k i månaden på huset).
Svar på tråden 2 miljoner i bolån. Vansinne?