• agneta77

Finns det samband mellan K-vitaminspruta och gul bebis?

Vi väntar vårt första barn nu i dagarna (BF11.11.) och vi har valt bort K-vitaminsprutan som ges i samband med födseln. Jag kom på att det vore intressant att se "statistik" över huruvida K-vita och gulsot/högt bilirubinvärde går hand i hand eller inte. Jag har läst på en del om detta och det väckte mitt intresse.

Så, vill du berätta hur ni gjorde med era nyfödda - fick dom K-vita? Fick dom gulsot? Berätta också gärna om barnet kom före eller efter BF (t.ex. BF-4 eller BF+5)

Jag vill också poängtera att jag är inte ut efter "smutskastning" av någon form med denna tråd, alla gör sitt eget val gällande K-vita. Det som du väljer är rätt för ditt barn.

Tack för ditt svar {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Finns det samband mellan K-vitaminspruta och gul bebis?
  • Cecilia13

Vår dotter föddes på BF -17. Hon fick sprutan och fick gulsot som behövde behandlas. Dock misstänker jag att det berodde på att hon kom något tidigt...

• EmeNo11

Barn 1 kom bf+3

Barn 2 kom bf -1

Båda fick k-vitamin men ingen fick gulsot

Nova 110903 Tias 140510
  • Yonndax

Sonen fick K-spruta och gulsot. Dock är han 4 veckor tidig så det var nog snarare det än sprutan som gjorde det. Han orkade inte äta och då orkar inte kroppen bryta ner bilirubinet.

• Annelie 76

Två pojkar -11 och -14, båda på BF -10, båda spruta med K-vitamin, ingen gulsot.

• agneta77

Tack för era svar! Hoppas att fler vill svara :) Kanske man kan göra en liten sammanfattning sen, om tillräckligt många svarar.

Min syster har 2 barn, båda födda ungefär 1 månad för tidigt, båda fick sprutan och båda fick gulsot. Min bror har ett barn, född BF-3, spruta + gulsot.

• Sunnan

Det finns i alla fall inget som helst vetenskapligt samband mellan K-vitaminsprutan och gulsot. Eftersom den stora majoriteten av alla barn som föds i Sverige får K-vitaminspruta kommer din lilla "undersökning" här inte att säga någonting överhuvudtaget. 
    Tvärtom finns det dock studier som visar att vissa barn som får neonatal gulsot gynnas extra mycket av k-vitamin.

• YokohamaNr2

Första kom -3, fick Kspruta men inte gulsot
    Andra kom -14, fick Kspruta och lindrig gulsot, behövde inte behandlas

• Cecese

Alla mina har kommit efter bf, +13, +2, +6 och +17.
    Alla har fått k-vitamin och ingen har fått gulsot. 

• Dr Mupp

bf+18 bf+16 bf+14 bf -7 alla fick k-vitamin och ingen fick gulsot

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Milie

Varför tror vissa att K-vitamin skulle orsaka gulsot?

Oavsett statistisk relevans så kan jag förstå det intressanta i att göra en liten "undersökning". Särskilt om det blir som nu, att det är många olika som svarar. Annars är det ju i regel de som haft barn med gulsot som drar sig till såna här trådar.

• Karpalo

Enda vetenskapligt bevisade (som också syns tydligt av svaren här) så är ju att för tidigt födda oftare får gulsot då deras lever är mer omogen.

• Anonym (Barn-ssk)

Snälla, lägg ner denna hypotes. Det är inte på något sätt statistiskt mätbart att göra en "undersökning" såhär. Det leder bara till att myter förstärks. Litteratur ska sökas vetenskapligt. 

• Milie
    Anonym (Barn-ssk) skrev 2014-11-04 14:05:22 följande:

Snälla, lägg ner denna hypotes. Det är inte på något sätt statistiskt mätbart att göra en "undersökning" såhär. Det leder bara till att myter förstärks. Litteratur ska sökas vetenskapligt. 

Efter en genomläsning så har jag avfärdat det hela med att avstå K-vitamin. Men. För det tycker jag inte det är okej att hålla på som du gör. "Snälla, lägg ner denna hypotes."? Låt dem diskutera och utbyta erfarenheter. Det är väl knappast så att någon kommer referera till den här "undersökningen" och om någon gör det kommer knappast någon att bry sig eller ta det på allvar. Den där tråden på Familjeliv, liksom.
  • Annnette bertilsson

1985 för det är min första dotter och hon fick naturligtvis K vitamin fick enbart en mycket liten släng av gulsot inte alls jämförbart med min andra dotter 1991 som blev svårt sjuk och fick vårdas på sjukhuset under två veckor för att sedan tillfriskna långsamt under en månads tid ,, det försvann också på några dagar .

Undrar faktiskt varför man inte kan ta reda på om barnet faktiskt behöver detta för man ger K vitamin .

Var precis med om förlossningen till mitt barnbarn och man frågade

• Nybliventrebarnsmor28år

Jag har tre barn BF+2, BF+1 och v.39+2 samtliga har fått k-sprutan INGEN har fått gulsot.

Jag har fått för mig att det är vanligare bland för tidigt födda barn med för högt bilirubinvärde.. men som sagt, ytterligare en teori ;)

• Anonym (Robin Hood)

Jag tycker nog att det förefaller som att det är något samband när det gäller olika barn och K vitamin , har läst att om man får för mycket K vitamin resulterade i gulsot .

Har gett K vitamin till samtliga av mina barn och fått olika resultat på varje individ .

91 blev det en ordentlig omgång med gulsot där man vårdade barnet på sjukhus under två veckor men Senare under några veckors tid klingade eländet av .

De andra fick bara lite lätt gulnad det försvann på några dagar .

Har just varit med på förlossningen till mitt barnbarn det är man inte heller frågade om hon ville ha K vitamin till sitt barn det var mycket oförskämt anser jag , Man har ansvar för sitt barn och då skall man ta beslutet själv .

Det finns risker med allting men tycker nog att man bör upplysa om dessa riskerna !

Bra med en sådan undersökning det kanske gör att folk tar bättre ansvar då det finns information att ta med i betraktningsvinkel men kanske skulle det kunna stjälpa .

Bra jobbat ????

Bra och ordentlig information gör att föräldrar kan ta bra beslut ???? bra beslut ger ett minimum av problem och skador

Svar på tråden Finns det samband mellan K-vitaminspruta och gul bebis?