• Fiiluuren

Ignorerar mig vid hämtning på förskola

Hej! Har en son på 19 månader som gått på förskola nu i 3 veckor. Inskolningen gick bra förutom att han blev ledsen vid lämning vilket han fortfarande blir. Det känns jobbigt men pedagogerna säger att han ganska snabbt blir lugn och därefter är glad, därför har jag inte tänkt så mycket mer på det. Men nu har han börjat ändra beteende vid hämtning. I början vart han alltid lite ledsen när han såg mig och kom och ville upp. Detta såg jag som något positivt, kanske som en lättnad att jag var tillbaka! Nu när jag hämtar honom ignorerar han mig bara. Han tittar på mig sen tittar han bort, typ som att han inte kände mig. Han är helt likgiltig liksom.
    Har börjat bli orolig nu, känns som att han blivit otrygg nu när jag lämnat honom gråtandes.
    Nån som vart med om liknande angående hämtning?
    Hur har ni gjort som har haft jobbiga lämningar efter inskolning?
    Tänkte ta upp detta på inskolningsmötet på torsdag.
  • Svar på tråden Ignorerar mig vid hämtning på förskola
  • Anonym (lugn)

Min son är 16 månader och skolades in i slutet av augusti. Han beter sig lite olika vid hämtning (och lämning) beroende på tid, hur han sovit, hur mycket han har ätit m.m. Ibland blir han glad, ger en kram och vill visa någon leksak. Ibland är han lite gnällig och vill bara komma upp i famnen. Det brukar vara om han är trött men inte alltid. Ibland är han som du beskriver, tittar på mig och fortsätter sedan med sitt. Jag ser det som någonting positivt, att han trivs på förskolan och vill fortsätta leka. Vid de tillfällena brukar jag sätta mig på huk lite vid sidan om och låta honom leka vidare. Jag kanske frågar något eller försöker vara med i leken. Efter ett litet tag vill han ha med mig i leken och sen kan jag säga att det är dags att gå hem. Det accepterar han och följer med mig ut i hallen. För min son tror jag att det de här gångerna handlar om att han inte känner att han är klar när jag kommer. Han vill avsluta innan han går hem. Men det är ju svårt att säga hur det är och vad det betyder för något annat barn. Vad gäller lämningar så kan han gråta ibland men slutar direkt när jag eller sambon går (vi hinner inte ens ut genom dörren, bara runt hörnet) då han hittar någon leksak. Det har blivit bättre med tiden men jag tycker du ska lita på personalen när de säger att han blir lugn och glad snabbt efter du gått. Just lämningen tror jag är svårare för föräldrarna än barnen. I vilket fall som helst tycker jag absolut du ska ta upp både lämning och hämtning vid inskolningsmötet eftersom det är någonting du tänker på och oroar dig över. De är säkert vana vid liknande frågor och kan hjälpa dig och din son vid dessa tillfällen. Sen tycker jag det är viktigt att du kommer ihåg att han bara har gått på förskolan i tre veckor så mycket kommer antagligen hända. För oss går både lämningar och hämtningar mycket lättare och smidigare nu än för två månader sedan!

• Fiiluuren

Tack för svaret! Jo de känns ju såklart bra att han blir lugn och är glad resten av dagen, men jag vill ju inte att han ska vara ledsen när jag lämnar. Och sen med hämtningen, skulle mycket väl kunna vara så att han vill leka färdigt men det är inte alltid han håller på med något då när jag hämtar, det är ändå samma reaktion.
    Man vet inte riktigt hur man ska tolka det, men det känns ju konstigt när han inte visar någon som helst reaktion när man kommer tillbaka.
    Får se vad pedagogerna säger.

• Flickan och kråkan

Jag hade varit bekymrad om mitt barn reagerat så vid hämtning. Går han långa dagar? Förlänga inskolningen? 

Ett av mina barn hade jobbigt med lämningarna inledningsvis (det är verkligen pest och pina så vet hur det känns)....men han var mycket äldre (2,5 år och väldigt verbal), var glad under dagarna, hade sin storebror där och var alltid glad och kom springandes när jag hämtade. 

Jag hade som sagt varit klart oroad om han ignorerat mig vid hämtning.....

• Fiiluuren

Nej han går 5 timmar.

Funderar också lite på ny inskolning. Han kanske inte känner än att han har någon där som han litar på och känner sig trygg med. Ska ta upp det också på mötet hur dom uppfattar det.

• Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2014-11-05 07:39:44 följande:

Jag hade varit bekymrad om mitt barn reagerat så vid hämtning. Går han långa dagar? Förlänga inskolningen? 

Ett av mina barn hade jobbigt med lämningarna inledningsvis (det är verkligen pest och pina så vet hur det känns)....men han var mycket äldre (2,5 år och väldigt verbal), var glad under dagarna, hade sin storebror där och var alltid glad och kom springandes när jag hämtade. 

Jag hade som sagt varit klart oroad om han ignorerat mig vid hämtning.....

Jag håller med. Jag hade också blivit väldigt orolig om mitt barn hade reagerat på det viset. Det låter inte alls bra.
    Jag hade antingen förlängt inskolningen alternativt funderat på om han hade kunnat få vara hemma lite längre och börja förskola längre fram. Han kanske inte är mogen? Kanske dagbarnvådrare kan vara ett annat alternativ?

Ibland forcerar vissa förskolepedagoger lämningen, och menar att "det är okej att gråta lite". Och det kan det väl vara i vissa fall. Men ibland låter det som om den där gråten har normaliserats och att "det ska vara så". Men det går faktiskt att skola in och lämna sitt barn även utan gråt. Jag valde att skola in under två veckor, då jag var med nästan hela tiden och därefter lämnade jag inte sonen så länge han var ledsen utan stannade tills han var lugn, ibland tog det 5 min ibland 20 min. Men det kanske inte funkar med alla barn...jag vet inte. För oss var det en bra metod i alla fall. Jag resonerade som så att jag inte hade lämnat honom gråtande i någon annan situation, så varför skulle jag göra det just på förskolan?
  • Litet My

Jag hade nog blivit orolig då min äldsta var sådan efter i hans tycke för långa umgängen hos pappan (kunde inte påverka det), han blev dessutom arg efter en period och började överlämningen med att skrika och slå på mig (dock var skillnaden att ditt barn är vant vid förskola medan min inte var vant vid pappan och det var i mitt tycke för långt mellan besöken). Jag hade försökt göra som ovanstående skriver antingen dagbarnvårdare eller längre inskolning osv. Det ligger också en fas runt 18 månader då barnets reaktioner är lite starkare än vanligt och de är mer känsliga så chansen finns att det är den som spökar.

• Fiiluuren

Dagbarnvårdare är ju det jag hade hoppats på i första hand, står fortfarande kvar i kön och har dagbarnvårdare som prio 1. Men kommer nog inte komma nån ledig plats förrän augusti nästa år.

Längre inskolning är ju ett alternativ!

Idag när jag och pappan kom och hämta honom vart han glad och pekade på oss, dock varade det kanske 2 sek sen bytte han tillbaks till det beteendet han brukar ha. Hmm..

• Anonym (normalt)

Det är normalt, det är hans sätt att protestera mot att bli lämnad. De flesta barn gör det på något sätt, vissa gråter vid lämning, en annan vill inte äta eller sova och några blir arga/sura när föräldern kommer.
    När han ser dig så påminns han om att du lämnade honom och avisar dig. Det är helt enkelt hans sätt att reagera.

Gör han likadant vid något annat tillfälle? Ignorerat dig efter att han varit tvungen att göra något han inte gillar?

• Fiiluuren
    Anonym (normalt) skrev 2014-11-05 22:01:36 följande:

Det är normalt, det är hans sätt att protestera mot att bli lämnad. De flesta barn gör det på något sätt, vissa gråter vid lämning, en annan vill inte äta eller sova och några blir arga/sura när föräldern kommer.

När han ser dig så påminns han om att du lämnade honom och avisar dig. Det är helt enkelt hans sätt att reagera.

Gör han likadant vid något annat tillfälle? Ignorerat dig efter att han varit tvungen att göra något han inte gillar?

Precis! De är så de känns när han gör så, därfär blir jag orolig.

Nej han har aldrig gjort så i någon annan situation.
  • Anonym (normalt)
    Fiiluuren skrev 2014-11-06 08:06:46 följande:
    Precis! De är så de känns när han gör så, därfär blir jag orolig.

Nej han har aldrig gjort så i någon annan situation.
    Man brukar räkna med att det tar ca 8 veckor för ett barn att vänja sig vid förskolan och sin nya vardag. Under den tiden är det vanligt med reaktioner. Hurdan reaktion och hur länge det tar att vänja sig är förstås individuellt från barn till barn.
    Få ingen panik ännu, vänta några veckor och se om det går om.
    Vissa förskolor rekommenderar att man skickar med foton på föräldrarna som barnen kan titta på under dagen, det kan kanske hjälpa i din situation.
  • tomsfru

jag skulle säga att det är skillnad mellan att ignorera, vilket förmodligen är lite protest mot lämningen, och att han möter upp dig blir glad men sedan vill fortsätta leka. det senare skulle jag tolka som att han helt enkelt trivs på förskolan.

vi brukar göra så att pappan lämnar och jag hämtar vår dotter som är 21 mån, det har funkat allra bäst då hon blev mycket mer ledsen när jag lämnade.

Svar på tråden Ignorerar mig vid hämtning på förskola