• Anonym (TS)

Lyssna på en 12-åring?

Maken ska stämma sitt ex på boendet för att försöka få boendet om sitt barn. Är det vanligt att rätten går emot en 12-årings önskan var h*n ska bo? Om dessutom hemförhållanderna är dåliga och bf brister i sin föräldraroll medan uf enligt tidigare utredningar ansetts vara en bra förälder och barnet vill bo hos uf? Kan vi känna oss "säkra" eller bör uf försöka ta upp fler anledningar till varför barnet ska flyttas (tex bättre skola, bättre socialt nätverk etc)?

Är det någon här som förlorat ett liknande fall de trodde de skulle vinna och isf på vilka grunder?

• Svar på tråden Lyssna på en 12-åring?
  • Brumma

Det finns ingen åldersgräns på när barn får bestämma var de skall bo utan det står i lagen att barnets skall lyssnas på och hänsyn skall alltid tas till barnets vilja, med beaktande av ålder och mognad. Om det bästa för barnet anses vara tvärtemot barnets vilja så sätts det högre än vad barnet vill (tex att barnet vill bo hos en förälder där barnet slipper göra läxor, ha tider o regler osv). Om det stämmer att förhållandena är bättre för barnet hos er är nog chansen stor att rätten lyssnar.

Jag skulle akta mig för att ta upp saker som kan ses som smutskastning, utan hålla mig till ren fakta. Och varför barnet vill byta boende.

Svar på tråden Lyssna på en 12-åring?