• Mira76

4,5 månaders bebis somnar sent!!

Min dotter på 4,5 månader somnar bara senare och senare känns det som. När hon var 3 mån somnade hon kl 21, sen 22 och nu somnar hon 23! Hon vaknar kl 8 så hon sover bara 9 tim per natt, vilket känns lite. Hon sover dessutom bara 30 min pass på dagen om vi inte går ut ned vagnen.

Hur ska jag göra för att få henne att somna tidigare?? Hon sover ett 30 min pass vid 18-19..ska jag försöka hoppa över det? Då blir hon jättetrött..och risken är ju att hon somnar kl 20 och vaknar efter 30 min ändå, och sen somnar ännu senare!! Vet inte hur man ska göra. Eller ska man vara nöjd med att hon sover 23-08?

• Svar på tråden 4,5 månaders bebis somnar sent!!
  • Alvi

Jag har för mig att mina ungar (3 st) också har varit så i den åldern. Det blir kväll och man tror att man kan få ha sig lite vuxentid i tv-soffan typ, men så har man en sjukt pigg liten uggla i famnen som bara vill vara MED...  

Ta det lugnt. Njut av den tiden, för rätt som det är har ni hittat till lägga-sig-kl.19-rutinen...!  

• Ellie

23-08 låter väldigt länge i mina öron. Mitt barn sov mellan ca kl 23.30 och 05 i den åldern. Vaknade dessutom minst varannan timma för att amma. Kunde somna om vid 07 ett par timmar till, men det blir ju ingen längre sömn i taget.
    Nu ett par år senare vaknar hon fortfarande tidigt (ca 5.30), men somnar vid 19 och sover hela natten.

Sömnen ändrar sig hela tiden, och det är svårt och besvärligt, samt gynnar egentligen ingen att jobba för att förändra en bebis sömnmönster. Om ett par månader ser det säkert annorlunda ut ändå. Följ med i vad bebisen trivs med, och dela på timmarna så ni bägge föräldrar får den sömn ni behöver (om ni är två).
    Hon är fortfarande väldigt liten, och bör få sova när hon är trött, så det låter som att hon behöver en tupplur vid 18-19.

• Mira76

Kanske ska förtydliga att hon sover 23-08 med minst ett uppvak för mat..alltså inte 9 timmar i sträck..

• Drottningen70

Wow... 9 timmar på raken med endast ett uppvak. Ni har verkligen ingen aning om

Hur lyckligt lottade ni är, när ni börjar fundera på att hindra henne från att sova vissa pass för att styra så det bättre passar er eller hur? Det kommer ni nog att bli varse när ni stört barnets naturliga sömnmönster och bara kan drömma om nio timmars nattsömn...

• Natulcien
    Ellie skrev 2014-11-04 20:21:28 följande:

Sömnen ändrar sig hela tiden, och det är svårt och besvärligt, samt gynnar egentligen ingen att jobba för att förändra en bebis sömnmönster. Om ett par månader ser det säkert annorlunda ut ändå. Följ med i vad bebisen trivs med, och dela på timmarna så ni bägge föräldrar får den sömn ni behöver (om ni är två).
    Hon är fortfarande väldigt liten, och bör få sova när hon är trött, så det låter som att hon behöver en tupplur vid 18-19.

• Mira76

Vill inte alls förstöra hennes rytm för att passa mig bättre..tro mig jag sover hellre 23-08 än går upp kl 06. Är bara lite orolig att det är för sent för en bebis att somna 23.., och att hennes sammanlagda sömn på ett dygn blir 9 tim + 4 st 30 min dvs 11 timmar. Känns lite lite.. Men jag vet inte, det är mitt första barn, det är därför jag frågar

• Mira76

Tack för svar.. Kanske bäst att låta det vara som det är.

Nån mer som har erfarenhet?

• Mira76

Nu har hon förskjutit tiden ytterligare..igår somnade hon 01, efter att ha gråtit hysteriskt i en timma.. Sen sov hon till 10 på morgonen (ett uppvak vid 07). Ska man fortfarande låta det vara och gilla läget? Känns som det bara blir senare och senare..men jag är rädd för att ändra något och förstöra, för hon sover ju jättebra när hon väl somnar!!? Vad tror ni?

• nica

Låter rätt normalt. ..Många i tråden jag är med i med juni bebisar har samma problem, rätt vanligt i den åldern så de blir bättre aom småningom

Svar på tråden 4,5 månaders bebis somnar sent!!