• Nyfiken gul

Middag med plockmat - tips tack!

Min man och jag ska äta en middag tillsammans på tu man hand.  

Jag vill göra lite plockmat så jag behöver tips på vad jag ska köpa och förbereda och göra.  

Vitsen är alltså att plockmaten ska vara det vi blir mätta på . 

Enda kravet jag har är att jag inte ska behöva meckla 3-4 dagar i förväg .  Det ska gå snabbt att förbereda och inte ha en massa ingredienser.   

Utan smarta små enkla plockrätter som vi blir mätta på. 

Dryck och efterrätt är redan klart.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Middag med plockmat - tips tack!
  • PassionE

Jag gillar champinjoner som man tar bort foten på och fyller med en blandning av ricotta och parmesan och sen kör in i ugnen. 

Baconlindade dadlar är också jättegott. Hålls ihop med en tandpetare.

Du kan ta lufttorkad skinka och lägga på en plåt med bakplåtspapper och ha in i ugnen några minuter. Ta ut och låt det torka. Knäck sedan dem så de blir som chips. 

Sen en grej som är enkel och god är att blanda crème fraiche (hehe eller hur det stavas) med philadelphiaost och strimlad purjolök(och lite salt och peppar). Strimla isbergssallad och lägg på en tallrik och lägg röran uppe på. Sen kan man äta röran med typ baguettskivor eller kex. 

• Nyfiken gul
    PassionE skrev 2014-11-04 20:46:09 följande:

Jag gillar champinjoner som man tar bort foten på och fyller med en blandning av ricotta och parmesan och sen kör in i ugnen. 

Baconlindade dadlar är också jättegott. Hålls ihop med en tandpetare.

Du kan ta lufttorkad skinka och lägga på en plåt med bakplåtspapper och ha in i ugnen några minuter. Ta ut och låt det torka. Knäck sedan dem så de blir som chips. 

Sen en grej som är enkel och god är att blanda crème fraiche (hehe eller hur det stavas) med philadelphiaost och strimlad purjolök(och lite salt och peppar). Strimla isbergssallad och lägg på en tallrik och lägg röran uppe på. Sen kan man äta röran med typ baguettskivor eller kex. 

tack för goda tips!    

Flera? 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Tow2Mater

Små delikatessbröd med avacadoröra och färdigköpt hummus.

Avacadoröra: Mosa 2 avacados och blanda med en hackad halapeno, och hackad purjolök, salt, peppar. Ev kryddor, ev koriander.

• Margaux

Klassisk tapas med ostar och varm chorizo, marinerade jordärtskockor och ugnsgratinerade småpotatis? Man kan ju ta vad som helst... Typ en liten capresesallad, goda oliver, aioli....

• Mr T

Hacka lite rökt renskav, blanda med pepparrot och bred på allt på tunnbröd. Rulla brödet och dela det i lagom mumsbitar och sätt ihop med en tandpetare. Tipset om lufttorkad skinka är oxå en riktig höjdare. ..nu blev jag hungrig...

• Lilla räven

Hummus i en djup skål med lite olivolja o paprikapulver/örter på! Perfekt att servera med bröd!

• Aniiee

Köp rökta räkor och gör en dippsås till.

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • kallebakom

första jag tänker på är ägghalvor med färdig köpt tex räksallad eller annan västkuströra,sen minigrillspett av tandpetare på dom sätter du tex köttbullar+ost+tomat eller prinskorv+ost+ gurka eller så, sen nachochips på med lite riven ost in i ugnen så har du oks en sak till,allt ovan finns som halvfabrikat utom koka ägg,men det ju lätt !!

• amasjo

Buffalowings
    Brie
    Cambonzola
    Örtkex
    Aioli
    Mozarellasticks (!)
    Tunnbrödsrullar med fyllning (kan vara tonfiskröra, kycklingröra, räkröra osv)
    Melon
    Vindruvor
    Chorizo
    Kanske några starkare ostar i kuber (köp små bitar i charkdisken)

Svar på tråden Middag med plockmat - tips tack!