• Anonym (johanna)

pepparkaksgubbe - ok på dagis lucia ?

hej ! 
    idag var jag och köpte en säck med barnkläder (begagnat för jag har inte råd med annat) betalade 100 kr för en hel svart sopsäck med massor av kläder , vissa var riktigt fina, nästan nya och min son blev jätteglad för oftast är det bara gamla slitna kläder !
    men gladast blev han när han såg att det låg en lucia kostym i säcken (jag hade inte sätt detta innan vi välte ut kläderna för att gå igenom dem ) 
    det var en pepparkakskostym ! och han blev så glad  !
    sprang och tog på sig den direkt ! grejen är den att han har tidigare år inte kunnat vara med på lucia för att det har helt enkelt inte funnits pengar till kostym och ingen har haft att låna ut (jag är rätt ung så känner inga som har större barn ) 
    och nu stod han stålt som en tupp i sin pepparkaksgubbe dräkt och sa 
    " titta mamma nu kan jag vara med på lucia !" 
    men kan han det ? har ju varit en hel del skriverier om att barnen inte får vara pepparkaka för att det kan vara kränkande mot barn med mörkare hy än genomsnittet så jag vet inte om jag vågar gå med han till dagis i den dräkten.

tror ni att det är okej att han är med i den ? annars får jag hålla han hemma som tidigare år men det känns så dumt nu när han sätt dräkten :(  
    kan jag bli anmäld om han har den ? 
    jag har absolut inte råd med några böter så vågar inte chansa ! 

• Svar på tråden pepparkaksgubbe - ok på dagis lucia ?
  • Anonym (j)

Det där är en myt som blåst upp av media. Klart han ska vara pepparkaksgubbe!

• Anonym (LOL)

Är du ännu en SD.are som försöker förvilla folk?

Om du nu läst om detta, så vet du också att det inte är sant.

• Anonym (Kul juh!)

Du, valet har redan varit - om du var läskunnig nog att förstå "skriverierna" så läste du alltså vad det i själv verket handlade om också.

...men det var en snygg twist, det där med fattigdomen. Nice läge att skrika sig hes om hur invandrarna tar jobben och pengarna och bidragen...kudos för den.

• Anonym (johanna)
    Anonym (j) skrev 2014-11-04 22:28:28 följande:

Det där är en myt som blåst upp av media. Klart han ska vara pepparkaksgubbe!

tack för svar :) han kommer bli superglad :) 
  • Anonym (johanna)
    Anonym (LOL) skrev 2014-11-04 22:30:15 följande:

Är du ännu en SD.are som försöker förvilla folk?

Om du nu läst om detta, så vet du också att det inte är sant.

jag har läst att det kan vara kränkande och anses rasistiskt och självklart vill jag inte att min son skall uppfattas som en rasist ! 
  • Anonym (johanna)
    Anonym (Kul juh!) skrev 2014-11-04 22:34:05 följande:

Du, valet har redan varit - om du var läskunnig nog att förstå "skriverierna" så läste du alltså vad det i själv verket handlade om också.

...men det var en snygg twist, det där med fattigdomen. Nice läge att skrika sig hes om hur invandrarna tar jobben och pengarna och bidragen...kudos för den.

ja valet har redan varit och rätt parti vann ! men lucia har inte varit. 
    vadå twist ? tror du jag är fattig med vilja ? sliter som ett djur för att få det att gå ihop precis som de flesta andra i min samhällsklass ! 
    om invandrare tar ditt jobb så är du förmodligen inte så bra på ditt jobb om nån som precis kom till sverige tar det ifrån dig. 
    och du invandrare har samma rätt till bidrag och stöd som de som föddes i sverige. 
  • Anonym (Pk-hysteri)

Så jäkla bizarrt. Hon blir SD-anklagad bara av att ställa en jäkligt enkel fråga. Hon frågade om det var ok, ni kallade henne sverigedemokrat, är det då så konstigt att hon undrar om detta?

Hör med skolpersonalen är mitt tips, att döma av den här trådens svar så kan du säkert bli jämförd med Hitler eller något annars.

• Santin

Det har aldrig varit rasistiskt att bära pepparkaksdräkt på lucia. så din son kan bära en sådan.

• Pentagram
    Anonym (Pk-hysteri) skrev 2014-11-04 22:56:49 följande:

Så jäkla bizarrt. Hon blir SD-anklagad bara av att ställa en jäkligt enkel fråga. Hon frågade om det var ok, ni kallade henne sverigedemokrat, är det då så konstigt att hon undrar om detta

Tja, de flesta med någorlunda koll vet att den där pepparkakshistorien öht inte haft något med rasism, kränkthet, invandrare e d att göra och när då någon försöker blåsa nytt liv i storyn med nya hänvisningar till samma påhitt så är det nog lätt att tro att det bara handlar om ytterligare försök från SD-håll att gnälla på invandrare i förtäckta ordalag.
Svar på tråden pepparkaksgubbe - ok på dagis lucia ?