• Anonym (ts)

Oförklarlig viktnedgång

Hej! Jag har under lite drygt ett år, lite mer, gått ner 14 kg (19 %) utan direkt anledning. Börjat äta Levaxin i ungefär samma veva men inte bör man tappa såpass i vikt av det? Annars har jag tränat lite i perioder, gjort de under lång tid så inget nytt. Äter som innan med, kanske tom lite mer onyttigt. Har fortfarande normalt bmi men vill inte gå ner mer i vikt då jag börjar närma mig undervikt samt börjar se lite åt de för smala hållet säger vissa. Nån som har nån ide? Jag har problem med magen (diarréer, lite ont, illamående ibland), men utredd hos läkare för drygt ett år och inget fel hittades. Samma veva som jag sökte för magen så började jag tappa i vikt. Hypotyreos diagnostiserades i samband med provtagningar för att kolla olika värden.

• Svar på tråden Oförklarlig viktnedgång
  • Anonym (e)

Dubbelkolla det där med levaxinet. Om du tar för stor dos kan hela ämnesomsättningen så spratt och hamna på högvarv. Diaree är kan även det vara en biverkning av för hög dos.

• Anonym (ts)

Ja det vet jag, hade bra värden sist jag kollade! Diarren och det började innan jag började ta levaxin också.

• Anonym (ts)
    Anonya skrev 2014-11-05 00:00:35 följande:

Har du pratat med läkarna om din oväntade viktnedgång?

Nej, tyvärr drar jag mig för att söka läkare numera då jag sökte mkt förra året pga magproblemen utan att dem hittade nåt fel. Har även sökt för svullna körtlar hyfsat nyligen men nämnde inte viktnedgången då av nån dum anledning?! Prov togs på körteln å de va normalt, är rädd för att söka igen och bli stämplad som hypokondriker typ...
  • Anonya

Jag tycker absolut du ska kontakta vården snart. Stor oavsiktlig viktnedgång behöver en läkare alltid kolla upp. Ta kontakt redan idag så är det gjort sedan.

• Anonym (ts)
    Anonya skrev 2014-11-05 09:06:03 följande:

Jag tycker absolut du ska kontakta vården snart. Stor oavsiktlig viktnedgång behöver en läkare alltid kolla upp. Ta kontakt redan idag så är det gjort sedan.

Kommer gå till läkaren ifall de fortsätter men just nu vill jag verkligen inte det. Dumt jag vet. Kanske finns nån enkel förklaring?
  • Anonym (Ann)

Men hur länge sen var det du kollade sköldkörteln? Tycker det låter som du är hyper just nu. Även fast du vart stadig länge på samma Levaxin dos kan det ändra sig och dunkande behöva mindre dos, lika som att man ibland måste höja.

• Anonym (?)

Har du gjort gastroskopi och koloskopi?

Ändrade avföringsvanor, viktnedgång.

Se till att få göra ovan undersökningar.

• Anonym (levaxin)
    Anonym (Ann) skrev 2014-11-06 06:32:24 följande:

Men hur länge sen var det du kollade sköldkörteln? Tycker det låter som du är hyper just nu. Även fast du vart stadig länge på samma Levaxin dos kan det ändra sig och dunkande behöva mindre dos, lika som att man ibland måste höja.

Enligt min läkare får man en hel del andra symptom vid för hög dos av Levaxin.Hela kroppen går på högvarv, har du känt av detta?

Jag gick inte ner ett gram när jag började med Levaxin så jag tycker som andra här att du skall kolla upp din viktnedgång. Försök övervinna  din rädsla och sök läkare.
  • Anonym (levaxin)
    Anonym (Ann) skrev 2014-11-06 06:32:24 följande:

Enligt min läkare får man en hel del andra symptom vid för hög dos av Levaxin.Hela kroppen går på högvarv, har du känt av detta?

Jag gick inte ner ett gram när jag började med Levaxin så jag tycker som andra här att du skall kolla upp din viktnedgång. Försök övervinna  din rädsla och sök läkare.
Svar på tråden Oförklarlig viktnedgång