• Habbahabba

Praktikant på jobbet, kommunikationsproblem...

Hej!
    Jag är usk och jobbar inom akutsjukvården och har haft en hel del praktikanter genom åren. Jag har nyligen fått en ny elev att handleda men det finns ett problem... Jag förstår inte ett ord hon säger, tyvärr.... (nej jag är inte rasist osv) Och hon verkar inte förstå vad jag säger... Hur gott jag än försöker..Rynkar på näsan Hon har varit på avdelningen i 3 veckor nu. (4veckors praktik har hon på mitt jobb)

Jag försöker prata så att hon hör och förstår vad jag menar, men hon lyckas inte greppa ett ord jag sagt och gör precis tvärtom.
    Och när hon tar lunchbeställningar så förstår hon inte vad patienterna vill ha och ger dom helt fel grejer, hon förstår inte vad patienterna vill eller behöver, hon står mest och "hänger" med personalen och försöker skaffa vänner eller nått... Om någon larmar så reagerar hon inte utan fortsätter stå och "hänga".

Hon har sagt att han vill börja jobba på min arbetsplats sen, att hon tycker om avdelningen. Men hon är en katastrof.... Hon kan inte ens ta ett simpelt blodtryck. Och det är så SVÅRT att handleda någon som inte kan ett ord svenska. Rynkar på näsan Hon är jättesöt och verkar trevlig, men det känns så sjukt jobbigt att behöva underkänna någon pga att vi inte kan komminucera.. men detta är ju inte patientsäkert heller. Rynkar på näsan
    hon hade säkert varit en duktig usk om hon kunde språket bättre, för jag tror att det är därför hon lallar runt och "hänger", hon förstår inte vad hon ska göra när vi säger till henne. Går inte att släppa henne EN sekund själv...

Hon har gjort hur mycket misstag som helst, har försökt förklara och lära henne (Jag brurkar anses vara en duktig handledare) men det känns HOPPLÖST. Mina kollegor vill inte hjälpa mig med eleven heller, för dom ser ju problemet och undviker det så gott det går... Men ingen vågar säga nått. Rynkar på näsan

Vad ska man göra? Forstätta handleda som jag gör och sätta ett F eller prata med någon? Jag vettefan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 07:07
    Gick inte att lägga in i tråden i "Arbete" tydligen. Nåja.

• Svar på tråden Praktikant på jobbet, kommunikationsproblem...
  • Anonym (T.H)

Som du själv skriver. Patientsäkerheten måste komma i första hand. Om man vänder på det, godkänner du denne person och hon ex. får en tjänst som hon inte verkar klara av och en felbehandling sker, då är du till viss del medskyldig till det.

Det handlar inte om personkemi eller rasism. Ett arbete ska utföras. Akutsjukvård är inte vad som helst.

Hade du velat att hon vårdade någon av dina egna föräldrar?

• Anonym (Översätt?)

Ni talar inget gemensamt språk? Engelska?
    Annars får ni väl använda översättningstjänster på mobilen eller nåt när det inte är ett akutlarm. 

• Schna

Jag har underkänt praktikanter både efter halvtid och efter praktikperiodens slut. Då har handledaren på programmet kommit ut och så har vi gått igenom tillsammans, i syfte att praktikanten ska få det stöd hen behöver för att kunna klara sina studier och arbeta med det sen.

• Schna
    Schna skrev 2014-11-05 07:14:03 följande:

Jag har underkänt praktikanter både efter halvtid och efter praktikperiodens slut. Då har handledaren på programmet kommit ut och så har vi gått igenom tillsammans, i syfte att praktikanten ska få det stöd hen behöver för att kunna klara sina studier och arbeta med det sen.

Poängen är att hon måste kunna sköta sina arbetsuppgifter och ta till sig en arbetsplatsutbildning. Varför hon inte kan det är en annan sak som du och handledaren kan gå igenom.
  • Habbahabba
    Anonym (T.H) skrev 2014-11-05 07:08:24 följande:

Som du själv skriver. Patientsäkerheten måste komma i första hand. Om man vänder på det, godkänner du denne person och hon ex. får en tjänst som hon inte verkar klara av och en felbehandling sker, då är du till viss del medskyldig till det.

Det handlar inte om personkemi eller rasism. Ett arbete ska utföras. Akutsjukvård är inte vad som helst.

Hade du velat att hon vårdade någon av dina egna föräldrar?

Haha nej jag hade inte velat att hon skulle vårda mina föräldrar...
    Men vad ska jag göra? Låtsas som ingenting och fortsätta handleda henne och sätta ett F? Gaaah... Rynkar på näsan
  • Habbahabba
    Anonym (Översätt?) skrev 2014-11-05 07:11:28 följande:

Annars får ni väl använda översättningstjänster på mobilen eller nåt när det inte är ett akutlarm. 

Nej, hon pratar något främmande språk. Ingen engelska öht...
  • Habbahabba
    Schna skrev 2014-11-05 07:15:59 följande:
    Poängen är att hon måste kunna sköta sina arbetsuppgifter och ta till sig en arbetsplatsutbildning. Varför hon inte kan det är en annan sak som du och handledaren kan gå igenom.
    Men vi kan inte föra en ordentlig konversation med varandra. Hon förstår inte mig och ser ut som ett frågetecken och jag ser likadan ut. Alla mina kollegor ser detta också, men undviker att lägga sig i. Har en annan kollega som också handleder henne och hon har bara gett upp ser man...
  • Anonym (T.H)
    Habbahabba skrev 2014-11-05 07:19:19 följande:
    Haha nej jag hade inte velat att hon skulle vårda mina föräldrar...
    Men vad ska jag göra? Låtsas som ingenting och fortsätta handleda henne och sätta ett F? Gaaah... Rynkar på näsan
    Precis och det måste ju ändå vara lite av svaret på din egen fråga.

Förklara för din chef eller personen som gett dig i uppdrag att handleda henne att situationen är ohållbar. Kanske att ni kan ge henne ett språktest utformat för lågstadieelever som test. Klarar hon inte det så vore det inte speciellt ansvarigt att ha henne på plats. 
    Anonym (Översätt?) skrev 2014-11-05 07:11:28 följande:

En person som talar bra engelska fungerar oftast bra i hela samhället då det är vårt andra språk. Det är nog därför så många engelsktalande inte lär sig svenska. De behöver inte. Folk besvarar dem tom på engelska då de försöker prata svenska.

Men det här handlar om akutsjukvård. Inte läge för språkförbistringar. Sen är ofta patienterna äldre och det går inte att ställa krav på dem att de ska kunna förklara sig på engelska. 
  • Emmeliina

Kan du inte ha ett samtal med hennes lärare och förklara problemet, så kanske läraren och du kan försöka prata med henne om att det inte funkar. Jag hade nog gjort det så snart som möjligt så fort jag hade märkt att där var ett problem som man inte kan tänka sig löser sig på ett par veckor (som språket då).

• Schna
    Habbahabba skrev 2014-11-05 07:23:48 följande:

Men vi kan inte föra en ordentlig konversation med varandra. Hon förstår inte mig och ser ut som ett frågetecken och jag ser likadan ut. Alla mina kollegor ser detta också, men undviker att lägga sig i. Har en annan kollega som också handleder henne och hon har bara gett upp ser man...

Jag menade handledaren på hennes utbildning, läraren. Om du kontaktar läraren och berättar vilka svårigheter ni stött på och att du inte ser att hon kommer fixa sin praktik, så kan ni prata om vad du eventuellt kan göra.
Svar på tråden Praktikant på jobbet, kommunikationsproblem...