Praktikant på jobbet, kommunikationsproblem...
Hej!
Jag är usk och jobbar inom akutsjukvården och har haft en hel del praktikanter genom åren. Jag har nyligen fått en ny elev att handleda men det finns ett problem... Jag förstår inte ett ord hon säger, tyvärr.... (nej jag är inte rasist osv) Och hon verkar inte förstå vad jag säger... Hur gott jag än försöker.. Hon har varit på avdelningen i 3 veckor nu. (4veckors praktik har hon på mitt jobb)
Jag försöker prata så att hon hör och förstår vad jag menar, men hon lyckas inte greppa ett ord jag sagt och gör precis tvärtom.
Och när hon tar lunchbeställningar så förstår hon inte vad patienterna vill ha och ger dom helt fel grejer, hon förstår inte vad patienterna vill eller behöver, hon står mest och "hänger" med personalen och försöker skaffa vänner eller nått... Om någon larmar så reagerar hon inte utan fortsätter stå och "hänga".
Hon har sagt att han vill börja jobba på min arbetsplats sen, att hon tycker om avdelningen. Men hon är en katastrof.... Hon kan inte ens ta ett simpelt blodtryck. Och det är så SVÅRT att handleda någon som inte kan ett ord svenska. Hon är jättesöt och verkar trevlig, men det känns så sjukt jobbigt att behöva underkänna någon pga att vi inte kan komminucera.. men detta är ju inte patientsäkert heller.
hon hade säkert varit en duktig usk om hon kunde språket bättre, för jag tror att det är därför hon lallar runt och "hänger", hon förstår inte vad hon ska göra när vi säger till henne. Går inte att släppa henne EN sekund själv...
Hon har gjort hur mycket misstag som helst, har försökt förklara och lära henne (Jag brurkar anses vara en duktig handledare) men det känns HOPPLÖST. Mina kollegor vill inte hjälpa mig med eleven heller, för dom ser ju problemet och undviker det så gott det går... Men ingen vågar säga nått.
Vad ska man göra? Forstätta handleda som jag gör och sätta ett F eller prata med någon? Jag vettefan.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 07:07
Gick inte att lägga in i tråden i "Arbete" tydligen. Nåja.