• ludicrous

Hur får man en 5 veckors att gapa stort?

Min lilla Nova tar inget ordentligt tag om bröstet. När hon ska få in bröstvårtan i munnen gapar hon inte stort som hon ska utan lägger den mot verläppen och drar tag med underläppen och sen suger in den, vilket resulterar i att hon knappt får me nått av vårtgården!

Detta har gjort att jag har extremt ont och gråter inför varje amning och nder den.

Försöker ta tag om hennes haka som bvcsköterskan sa, men hur lätt e det då?

Hur ska jag göra för att hon ska gapa ordentligt?

• Svar på tråden Hur får man en 5 veckors att gapa stort?
  • jojjo113

Har du försökt att hålla henne en liten bit från bröstvårtan en stund innan du för henne dit, så hon gapar glupskt efter den i 15 sekunder eller något?

Svårt att förklara hur jag menar, men jag hoppas du förstår hur jag menade

• ludicrous

tror ja fattar :) Joo ja har försökt det oxå, men även om hon gapar och får ett bra tag så så smackar hon till så hon bara får det där lilla i munnen igen. det är bara ibland hon kan få ordentligt tag och håller det

• Malwina

Grattis till er lilltjej!!

ligger hon tillräckligt högt upp? jag menar så hon inte suger underifrån?
    Om Jag var du skulle jag lägga henne på en kudde i knät så kommer hon längre upp. Sen ska hon ju ligga mage mot mage och munnen precis i jämnhöjd med ditt bröst..
    Det blev lite svamligt hoppas du förstår...

Lycka till!!

• jojjo113

Min pojke gjorde också så i början... För oss löste det sig utan hjälpmedel, men jag har hört att man kanske kan använda en sådan extra napp för att det inte ska göra så ont på dig.. Men jag vet inte om det hjälper mot just det, det kanske gör det ännu svårare för henne att få tag.. (hoppas någon annan här vet det kanske)

Ett annat tips är att ringa till amningshjälpen och fråga om råd.. De hade många tips till mig som underlättade min amning.. (satt också och grät i flera veckor för att det gjorde så ont, men det blev bra sedan)

• Linastrumpan

Jag hade samma problem i början. På BB visade en barnmorska hur man skulle klämma ihop vårtgården med fingrarna smatidigt som bebisen tar tag om bröstet.....Svårt att förklara, men det hjälpte i alla fall min dotter att få ett större tag om bröstet. Hon var så liten och bröstet så stort
    Hoppas det löser sig för dig!

• bäbis nr2

Prova att handpumpa så att det kommer lite mjölk, gärna på henne. Ha henne en bit ifrån så hon måste gapa. Sen när hon väl känner att det kommer mjölk så kanske hon gapar större.

Pröva oxå olika ställningar. Jag vet att vissa tycker att det är lättare att ha barnen tvärtom, alltså kroppen åt fel håll, utåt kroppen istället för inemot.

Amningsnapp kan oxå hjälpa.

Det ska vara mysigt att amma ej plågsamt

• Lykiska

Så var sonen också i början, och jag hittade en metod som funkade. Lite svårt att förklara, men ska göra ett försök.
    När han gapade satte jag bröstet mot hans mun så att hans underläpp kom så långt ut på vårtgården som den ska vara vid ett ordentligt grepp. Då pekade bröstvårtan upp i munnen på honom, eller kom utanför, men så tog jag pekfinger och tryckte in bröstvårtan och vårtgården som var på ovansidan av hans mun så att det kom rätt.

Eller så tog jag helt enkelt och flyttade på hela sonen när han höll på att få ett tag. samm princip som ovan nästan, satte honom så att underläppen var där den skulle, och sen flyttade jag sonen uppåt (från hans håll sett, alltså åt sidan för mig) och inåt mot bröstet.

Går det att läsa ut hur jag gjorde?

• ludicrous

Känns som jag har provat allt. Nu har jag bara suttit och stortjutit för att det inte går. vet inte vad jag ska ta mej till...

Hon blir ju bara ledsen för att ja e ledsen så inget funkar

• bäbis nr2

känns det så illa tycker jag att du ska antingen pumpa ur eller gé ersättning.
    eller ringa amningshjälpen. de e proffs

lycka till

Svar på tråden Hur får man en 5 veckors att gapa stort?