• Anonym (anna)

tips om förberedelser inför medicinsk abort

Jag ska göra en medicinsk abort snart och är jätte nervös över att kommer göra ont.. är i tidigt vecka 6, så är inte långt gången, men har dumt nog läst en del skräckhistorier här på familjeliv och är nu jätte nojig att det kommer göra fruktansvärt ont... Sen är jag medveten om att det är väldigt individuellt såklart.

Jag fick med mig 2 st citodon och två st diklofenak. Även en starkare, mer morfinliknande tablett som heter Oxynorm vid svår smärta. Är ändå sjukt nervös... Rynkar på näsan Försöker ställa in mig på att det kommer göra ont, så länge det är hanterbart är jag nöjd... men vill inte att det ska kännas som att bli knivhuggen i magen mm. Som vissa erfarit.. 

Tänkte sätta i slidtabletterna kl 07, ladda upp med värktabletterna, vetekudde och även ha ätit något innan så jag inte är helt tom i magen. Någon som har några fler tips? 

• Svar på tråden tips om förberedelser inför medicinsk abort
  • Anonym (Lugnt)

Har du fött någon gång som du nog gjort då du får göra det hemma så kommer det säkert gå fint. Men ta de mildare tabl direkt redan innan du känner något. Det kommer gå bra.

• Anonym (anna)
    Anonym (Lugnt) skrev 2014-11-05 11:50:19 följande:

Har du fött någon gång som du nog gjort då du får göra det hemma så kommer det säkert gå fint. Men ta de mildare tabl direkt redan innan du känner något. Det kommer gå bra.

Jag har inte fött barn. 
    Ja, jag ska ta alla fyra tabletter i samband med slidtabletterna. Sen har jag ytterligare en starkare tablett vid behov. Men gruvar mig iallafall.. Obestämd
  • Mamori

Ska du göra den hemma eller på sjukhuset? Ladda upp med tex någon rolig serie att se så du distraherar dig och tänk på att det är så tidigt att du har stor chans att inte få så ont. Jag gjorde i v 6 och kände ingenting, inte ens lite mensvärk. Brukar du ha ont annars vid mens?

• Anonym (Lugnt)
    Anonym (anna) skrev 2014-11-05 12:16:05 följande:

Jag har inte fött barn. 

Ja, jag ska ta alla fyra tabletter i samband med slidtabletterna. Sen har jag ytterligare en starkare tablett vid behov. Men gruvar mig iallafall.. 

Okej lite konstigt att de låter dig göra det hemma när du inte fött då jag läst att det brukar vara för de som gjort det. Men säger de så så är det nog ok. Du kanske varit gravid iallafall någon gång förut? I vilket fall så bör du ha en annan vuxen till hands för dig rek. Får du väldigt ont efter ett tag trots de första tabletterna så tar du morfinet. Det kommer gå bra ska du se!
  • Anonym (morfin)

Jag skulle personligen välja att göra aborten på sjukhus, det gjorde jag och det är jag glad för, för det gjorde sjukt ont!

Morfinsprutan var en gud!

• Anonym (anna)
    Mamori skrev 2014-11-05 12:16:47 följande:

Ska du göra den hemma eller på sjukhuset? Ladda upp med tex någon rolig serie att se så du distraherar dig och tänk på att det är så tidigt att du har stor chans att inte få så ont. Jag gjorde i v 6 och kände ingenting, inte ens lite mensvärk. Brukar du ha ont annars vid mens?

Åh vilken bra ide med en serie! Jag kommer vara hemma, alltså hemmaabort. De hade tid först på månad och jag ville inte vänta så länge.. Men min sambo kommer vara hemma hela tiden. 

Vilken önskan, att inte känna någonting.. Jag brukar få lätta mensvärkar och ibland inget alls. Har hyfsat hög smärttröskel också tror jag...
  • Anonym (anna)

måndag istället för månad ska det stå*

• Anonym (anna)
    Anonym (Lugnt) skrev 2014-11-05 12:46:07 följande:
    Okej lite konstigt att de låter dig göra det hemma när du inte fött då jag läst att det brukar vara för de som gjort det. Men säger de så så är det nog ok. Du kanske varit gravid iallafall någon gång förut? I vilket fall så bör du ha en annan vuxen till hands för dig rek. Får du väldigt ont efter ett tag trots de första tabletterna så tar du morfinet. Det kommer gå bra ska du se!
    Jo, har också läst det.. att det rekommenderas ifall man har fött barn, men kanske är olika från ställe till ställe. Jag sa direkt att jag var i behov av att få det överstökat så fort som möjligt. De hade plats först nu på måndag, så då valde jag hemmaabort, trots att jag hade föredragit att göra det på sjukhuset. Men nu är det ju spikat. Har redan tagit första tabletten.. så jag kan inte skjuta fram det.
  • Anonym (anna)
    Anonym (morfin) skrev 2014-11-05 12:52:42 följande:

Jag skulle personligen välja att göra aborten på sjukhus, det gjorde jag och det är jag glad för, för det gjorde sjukt ont!

Morfinsprutan var en gud!

Jo, jag sa det först, men ville samtidigt få det gjort så fort som möjligt.. Så jag får hoppas att det inte kommer göra så ont som vissa beskriver.. Men är riktigt nervös Rynkar på näsanGråter
  • Anonym (morfin)
    Anonym (anna) skrev 2014-11-05 13:01:17 följande:
    Jo, jag sa det först, men ville samtidigt få det gjort så fort som möjligt.. Så jag får hoppas att det inte kommer göra så ont som vissa beskriver.. Men är riktigt nervös Rynkar på näsanGråter
    Har du någon vän eller släkting som du kan ringa om det blir jobbigt...? Eller ännu hellre vara på plats och koka lite te och värma din vetekudde osv?

Det känns ju olika för alla, så det är inte säkert att det gör lika ont för dig som det gjorde för mig. 

Det bästa är ju att det går över! Smärtan varar ju inte för evigt.
Svar på tråden tips om förberedelser inför medicinsk abort