• Sarah1990

När kontaktade ni MVC för inskrivning?

Har precis plussat för första gången och med det kom självklart tusen frågor jag tidigare aldrig tänkt på.
    Läste lite på 1177 om just inskrivning och där står det att man oftast bokas in 1 vecka efter att man först kontaktat MVC och sedan ett återbesök runt v. 10.
    Det jag undrar nu är när ni kontaktade MVC för inskrivning? Kan man göra det för tidigt? Har ni alla gått på första informationsmötet där innan v. 10?

Bor på en ganska liten ort och vill egentligen inte att andra ska veta om det nu när det är så tidigt, då jag tog ut spiralen träffade jag ju självklart på 2 (!!!) st gravida kompisar som blev överlyckliga, ljög ju då självklart och sa att jag tagit cellprov. Ska jag försöka låtsas som samma sak nu igen då eller? :P

Hoppas det finns någon där ute med lite mer erfarenhet som kan ta sig tid att svara :)

• Svar på tråden När kontaktade ni MVC för inskrivning?
  • Marri93

Jag ringde direkt igår när jag plussade på BIM. Haha. Fick tid redan nästa vecka. Så ring nu då de kanske har dåligt med tider och det är skönt få tid fort.

Sen ser du någon säg någon lögn bara ^^ Du hälsar på någon och har inte tid att prata osv. Glad

• angeelica

Man kan ringa så fort man plussat Glad. Jag gjorde det bara ett par dagar senare efter att ha läst på lite om några olika mottagningar. Och så sa jag att "jag har plussat här i veckan- och jag har ingen aning alls om hur detta går till men vi skulle vilja gå hos er". Så fick jag säga vilket datum jag hade plussat och så räknade hon själv ut för att boka in under "rätt" tidsram så att det skulle ha hunnit gå ett tag. Så jag tror vi var där i v 9 på inskrivningssamtalet Glad

• Sarah1990
    Marri93 skrev 2014-11-05 13:19:25 följande:

Jag ringde direkt igår när jag plussade på BIM. Haha. Fick tid redan nästa vecka. Så ring nu då de kanske har dåligt med tider och det är skönt få tid fort.

Sen ser du någon säg någon lögn bara ^^ Du hälsar på någon och har inte tid att prata osv. Glad

Haha får väl dra en snyfthistoria om att jag måste gå på återkommande kontroller då cellprovet var avvikande och att jag skulle uppskatta om personen i fråga höll det hemligt då det är väldigt känsligt... ;p
    Och att ja, jag har gått upp i vikt en hel del under den senaste tiden, även det är rätt känsligt men snart kommer ju nyårslöftena så förhoppningsvis kommer det hinna ändras tills dess ;)

Men ja tack för ditt svar, ska hålla lite på det ett tag till och i alla fall vänta tills Blivande förälder nr. 2 kommer hem så jag kan se vad han tycker och tänker om allt :D
  • Marri93

Ja men det blir nog bra! :)
    Ja, partnern kan nog ha lite bra ideér också haha!
    Jag säger: Grattis till pluset och Lycka till med allt! Oskyldig

• angeelica

Men alltså jag har inget minne alls av att vi skulle varit där en gång även Innan v 9.... vad skulle vi gjort där då liksom....
    Kanske olika rutiner beroende på vilken MVC/vilken del av landet man bor förstås Glad

• KarinIngrid

Jag ringde två dagar efter att jag plussat, var då i vecka 6
    Fick en tid för inskrivning i vecka 9.

• Sarah1990

Tack för era svar tjejer! :)
    Såhär står det på 1177.se:

Inskrivningen

På många mottagningar görs inskrivningen vid två besök tidigt i graviditeten. Det första besöket bokas ofta inom en vecka från att man har tagit kontakt. Det kan kännas skönt att redan tidigt träffa barnmorskan och få ställa frågor. Då får man också information om alkohol, rökning, droger och läkemedel under graviditeten. Vid det andra besöket, som görs ungefär när man är i tionde veckan, får man mer information. Man lämnar även till exempel urinprov och blodprov, för att se till att allt är bra.

Utformningen av rutiner, stöd och hjälp kan vara lite olika på olika barnmorskemottagningar, men den grundläggande vården är densamma överallt. Det innebär att besöken är glesare i början av graviditeten och blir tätare mot slutet.

Om allt är som det ska besöker man barnmorskan ungefär en gång i månaden till omkring vecka 30, då det blir tätare besök. Det kan vara mellan en och tre veckor mellan besöken, beroende på vilka behov man har och vilket landsting man bor i.

Under en vanlig graviditet kan det bli mellan åtta och tio besök hos barnmorskan. Hur täta besöken är styrs främst av vad man själv har behov av.

• Sarah1990
    angeelica skrev 2014-11-05 13:29:23 följande:

Men alltså jag har inget minne alls av att vi skulle varit där en gång även Innan v 9.... vad skulle vi gjort där då liksom....
    Kanske olika rutiner beroende på vilken MVC/vilken del av landet man bor förstås Glad

KarinIngrid skrev 2014-11-05 13:32:12 följande:

Antar att ni alltså fick komma där runt tionde veckan då som de på 1177 skriver ska vara det andra besöket? :P
    Följdfråga: när gör man ultraljud?
  • KarinIngrid

För mig verkade det som de slog ihop besök 1 och 2 när jag var där i v 9 :)
    Jag fick hela föreläsningen om äta o inte o dricka o inte osv. Och så lämna urinprov o blodprov och så.

• Sarah1990
    Marri93 skrev 2014-11-05 13:28:47 följande:

Ja men det blir nog bra! :)
    Ja, partnern kan nog ha lite bra ideér också haha!
    Jag säger: Grattis till pluset och Lycka till med allt! Oskyldig

Tack desamma får jag väl säga till dig då! :D
    Får jag fråga vart du bor? Är det första barnet?
  • KarinIngrid
    Sarah1990 skrev 2014-11-05 13:36:13 följande:
    KarinIngrid skrev 2014-11-05 13:32:12 följande:

Antar att ni alltså fick komma där runt tionde veckan då som de på 1177 skriver ska vara det andra besöket? :P
    Följdfråga: när gör man ultraljud?
    Jag gjorde ett Ultraljud i vecka 12 men detta var för att jag gjorde KUB test. så det är inte rutin.

Vanliga Rutinultraljudet gjorde jag i vecka 19. Tror att det normalt görs mellan v.16-20
  • Sarah1990
    KarinIngrid skrev 2014-11-05 13:37:54 följande:
    Jag gjorde ett Ultraljud i vecka 12 men detta var för att jag gjorde KUB test. så det är inte rutin.

Vanliga Rutinultraljudet gjorde jag i vecka 19. Tror att det normalt görs mellan v.16-20
    Är (jätteuppenbart) förstagångare men VAD betyder KUB-test? Läst om det på flera ställen men aldrig riktigt förstått vad det innebär? :)
  • KarinIngrid
    Sarah1990 skrev 2014-11-05 13:44:43 följande:
    Är (jätteuppenbart) förstagångare men VAD betyder KUB-test? Läst om det på flera ställen men aldrig riktigt förstått vad det innebär? :)
    på Kub-test så mäter de sannolikheten att det ska finnas någon kromosomavvikelse på fostret. De mäter vissa delar på fostret och tar även blodprov och får på nåt sätt fram en sannolikhetssiffra. Om denna siffran är dålig kan man välja att gå vidare att göra fostervattensprov.

hos oss sa de att de erbjuder detta test till alla som är över 35 för då ökar riskerna tydligen. Jag är 36 men fick finfina siffror på Kuben så gick inte vidare med ytterligare prov.

• angeelica

Ja det slogs nog ihop här också helt enkelt.
    Vi gjorde ultraljudet i vecka 19.

Grattis och lycka till Glad{#emotions_dlg.flower}

• JonnaLF

Jag ringde ett par dagar efter att jag hade plussat. Barnmorskan räknade ut ungefär hur långt gången jag var, (med tanke på sista mensens första dag). I min kommun är inskrivning hos barnmorskan runt vecka 8. Oftast vecka 8-10. Jag kom dit i vecka 8. Då bokade vi in tid för RutinUltraljud som i min kommun sker runt vecka 18. Sen tog hon lite blodprover, för järnvärde mm och ett urinprov. Jag fick också gå och göra ScreenTester tror jag att de kallar dom, blodprov för att testas mot hiv, syfilis osv.

Därefter är det bara att vänta till vecka 18 för ultraljud. Tiden däremellan gör dom inte så mycket.

Jag bokade tid för privat ultraljud på en klinik då jag inte hade några symtom och ville försäkra mig på att jag var gravid och inte bara började bli tjock Flört

• Marri93
    Sarah1990 skrev 2014-11-05 13:37:33 följande:

Tack desamma får jag väl säga till dig då! :D

Får jag fråga vart du bor? Är det första barnet?

Oh tack ^^ jag bor i Eskilstuna i södermanland. Du då? :) japp detta blir vårat första barn. Min sambo har inte riktigt fattat än att jag plussat han är jätte lycklig egentligen haha. Är det ditt första? :)
  • Lindir

Tror det var typ vecka 14-15. Jag gjorde mig alltså ingen särskild brådska.

Rude and not ginger
  • Sarah1990
    Marri93 skrev 2014-11-05 14:55:43 följande:
    Oh tack ^^ jag bor i Eskilstuna i södermanland. Du då? :) japp detta blir vårat första barn. Min sambo har inte riktigt fattat än att jag plussat han är jätte lycklig egentligen haha. Är det ditt första? :)
    Jaha, ja då var det en bit ifrån då ;p Bor i Småland!
    Ja det är mitt första, min fästman var den som från början verkligen velat ha barn då han är några år äldre än jag och är den ENDA i syskonskaran som inte har barn än så han är superglad och allt känns jättebra! Hoppas bara den lilla väljer att hålla sig kvar nu de första veckorna bara men kommer försöka gå med positiva tankar och be att det ska gå vägen! :)

Och alla ni andra som svarat - tack så jätte mycket! Det är mycket att sätta sig in i nu såhär då man aldrig gjort det tidigare, haha.
  • Yonndax

Ringde nån vecka efter att jag plussat. Fick komma på hälsosamtal då jag ville diskutera min vikt. Annars hade vi inte haft nått möte fören inskrivning i vecka 12+
    Här är det v 18+ som gäller för rul och vi får bara ett rul under grav om de inte misstänker nått avvikande. Så det är helt olika från landsting till landsting.

Svar på tråden När kontaktade ni MVC för inskrivning?