• mammabelle

gröt eller välling till en 20 månaders?

Jag har en tjej som är runt 20 månader. Hon är en matglad tjej och vi slutade med kvällsgröt för 6 månader sen när hon börja äta riktig kvällsmat och innan läggning ville hon inte längre äta gröt.

Nu har jag börjat fundera på om hon får i sig alla ämnen hon måste ha, hur länge brukar man ge gröt eller välling?

Så här ser maten ut.

7 macka, med bara smör

9 frukost på dagis, macka och ibland äter hon av gröten eller yoghurten.

12 lunch på dagis

15 fukt/ macka om hon ätit dålig lunch. Och oftast åker pålägget av då också.

17-18 middag / med fukt eller något annan efterrätt.

Och somnar runt 18-19

Ska man klämma in en flaska välling på kvällen? Ska tillägga att hon ligger bra till i viktkurvan, men är osäker om hon får i sig allt man behöver som järn tex.

• Svar på tråden gröt eller välling till en 20 månaders?
  • Natulcien

Man behöver inte ge varken gröt eller välling över huvud taget. Ät allsidigt. Det räcker.
    Däremot låter det ju som om ert barn äter väldigt mycket mackor..? Ganska näringsfattigt, i synnerhet om hon bara äter dem med smör.
    Så i det fallet kan det ju vara bättre att hon äter gröt eller fil/yoghurt till frukost och skippar mackan. Välling är ju bara bukfylla egentligen. Vill hon ha något extra innan läggdags så kanske en banan och ett glas mjölk kan funka?
    Järn får hon i sig ändå om hon äter allsidigt (kött, ägg, leverpastej, blodpudding, broccoli, kål, bönor, frön, torkade aprikoser etc innehåller järn)
    Kika här: matkalkyl.se/naringsamnen55.php

• mammabelle

Tack för att du tog dej tid att svara!

Morgonen är svår att få i henne annat än macka, hon tjatar om macka och får hon yoghurt leker hon bara med dej och allt ligger på golvet. Vill inte ge henne för mkt på morgonen för då äter hon inte frukosten på dagis och blir grinig för att det är för långt till lunchen sen.

Men tack jag ska tänka på att inte ge henne för mkt macka, ibland blir det lättast för att vi vet att det alltid funkar. Middagarna hemma äter vi mycket varierat och har alltid grönsaker i olika former men det är mkt som ratas och det ska helst vara korv, köttbullar eller pasta för att hon ska äta riktigt bra. Men då vet jag att jag inte behöver ge henne välling eller gröt, tack för listan ska se till få i henne mer mat som innehåller gärn.

Och tack för tipset med banan eller mjölk på kvällen, det skulle hon få i sig om hon åt dåligt till middagen.

Svar på tråden gröt eller välling till en 20 månaders?