• Mini78

Finns det nåt medel/husmorsknep mot bajsande katter i rabatterna?

Blir sååå trött på dessa katter som i princip varje dag tar sig in på vår tomt och gräver upp mina tulpan-, krokus- och andra vårlökar när de uträttar sina behov i mina rabatter.

Nu när det varit tjäle i jorden och snö på gräsmattan har de istället satt sig direkt på gräsmattan, så när snön smält fick jag sicksaka mig fram emellan tio-tals högar med kattskit på gräsmattan.. *GRRRRR*

Jag vet att det inte är katternas fel utan ägarnas, men finns det något jag kan göra åt det här själv? Bostadsområdet är stort så jag har ingen aning om vad katterna kommer ifrån. Och jag jobbar på dagarna och kan inte lurpassa på dem med vattensprutor och dyl.

Finns det nåt husmorsknep som funkar? Har hört att man kan slänga ut både kaffesump och vitpeppar i rabatterna men inte testat nåt. Vill inte hiva i en massa gift i mina rabatter heller...

HJÄÄÄÄLP!!

• Svar på tråden Finns det nåt medel/husmorsknep mot bajsande katter i rabatterna?
  • Hallonpajen

Nu vet jag inte hur det ser ut i din trädgårdmen stark ättika (24 %) är jättebra för att "skrämma" iväg katter, man kan t.ex. stryka det på dörrkarmar om de klöser eftersom de avskyr lukten (som försvinner snabbt för oss människor, men långsamt för deras känsliga luktsinne).

Ättika är miljövänligt så det är ju inte alls något gift, men eftersom det är surt så dödar det ogräs och liknande (och krokusar) så man ska ju inte hälla det på växtligheter, men kan man hälla det på stenplattor eller kantstenar i närheten så kanske det kan funka?

• Mini78

Åhh underbart! Ska genast testa med ättika!!

Tack!

• Rigmor Mortis

Kaffesump och apelsinskal är lukter som katter skyr. Och så kan man göra det obehagligt att gräva i rabatterna genom att lägga ut sten eller äggskal (om växterna gillar kalk) eller liknande saker med skarpa kanter.

• Trinity78

Jag har hört att apelsinskal (eftersom katter inte gillar citrusdoft) eller lök ska funka. Det har inte hjälpt för mina föräldrar men det kanske funkar för andra?

• Mini78

Suger åt mig alla tips jag kan få! Nåt måste ju funka!

• Mini78

*GARV*

Paincake: Sånt uppskattas....

Kanske kan låta hunden skita tillbaka samtidigt....

• onka

Jag har lagt grenar från nypon busken och från vildrosor i rabatterna. De är så pass stora att de är lätta att flytta när jag ska vara där och rensa. Men det håller katterna borta!

Svar på tråden Finns det nåt medel/husmorsknep mot bajsande katter i rabatterna?