• jessikapersika

hemma gjord pizza??

ngn som har ett bra å lätt recept på hemma lagad pizza??

tänkte göra i långpannan.. men har aldrig gjort piza innan så vet inte hur man gör eller så.. vet att de finns färdig sådan där mix till pizza.. kan man köpa två sådana eller ngt å trycka i degen i en lång panna?? eöer hur gör man??

• Svar på tråden hemma gjord pizza??
  • godjulallesammans

har du rutiga kokboken eller liknande??? där står recept på degen, och sen kan man experimentera med vad man vill ha på; jag brukar ha chilisås, färska champinjoner, skinka och tomater, och ost på toppen!!! MUMS!

• Elinore

jäst , salt olja ljummet vatten och valfritt mjöl..(grovt om man vill va lite nyttigare)

lös upp ljäst i en bunke med olja vatten och salt...tillsätt så pass mkt mjöl så att degen släpper från bunken..låt jäsa tills den fått dubbel storlek...kavla ut på papper i plåten

Gör en tomatsås av tomatpuré, vatten och olja..ev salt och oregano.... mixa ihop den och bre över degen... lägg på vad du vill ha, ost, lök, skinka, musslor

och grädde på minst 200 grader rätt långtupp i ugnen!!

• Majsan70

Sök på pizzadeg på nätet..där finns massa. Mixarna är helt OK, men ganska dyra tycker jag..

Tomatsås gör jag av olivolja, vatten, tomatpure, salt, svartpeppar, oregano och vitlök, som jag kokar upp i en kasrull. Jättemumsigt o nästan som utepizzasås.

• johandra

www.paddy.se/recept/arkivet/000022.html där har du grundrecept till pizzadeg om du vill göra egen..annars går det bra att köpa oxå..

jag brukar göra en tomatsås på passerade tomater, vitlök, olivolja, pizzakrydda, salt o peppar som jag har på botten..

Sen e det bara att ha det man e sugen på som fyllning

Lycka till!

• MAGU

Pizzadegen i rutiga kokboken är jättegod! Sist jag gjorde den så hade jag bara ost, skinka, champinjoner och fetaost på, smaskens! Dessutom kan jag högt rekommendera tomatsåsen i Rutiga, om du har den vill säga...

• godjulallesammans

ett snabbt-och-lätt tips är att ta Felix (typ) Chilisås och bre ut på degen istället för tomatsås, det blir gott!!!!!

• solsol

Smula 1 pkt jäst i en bunke. Häll på 3 dl fingervarmt vatten, 2-3 msk olja, 1 tsk salt. Häll på vetemjöl tills degen känns smidig (jag brukar aldrig räkna decilitrar). Jäs ca 30 min.
    Tryck ut i långpanna/på en plåt. På med tomatsås (kan köpa färdig om det verkligen ska vara lätt) och valfritt "pålägg" (Tips: soltorkade tomater blir skitgott och om du ska ha skinka på, testa att strimla den på rivjärnet så blir det inte så klumpiga bitar och smakar bättre, tycker jag själv). På med ost och pizzakrydda. Grädda ca 10-15 min. Mums. Lycka till!

• jessikapersika

har inte rutiga kokboken

hm.. vill ha ett lätt recept.. så ja inte orkar stå för länge å hålla på me degen de e en liten där inne som trycker på som 17 nu för tiden

• jessikapersika

solsol

vilken färdigf tomatsås ska man köpa då? krossade tomater eller ngt annat? krossade tomatrer kanske e för vattnigt?

Svar på tråden hemma gjord pizza??