• Anonym (Tjej31)

Svensk juristexamen, arbeta i Norge?

Jag är utbildad jurist i Sverige som är lite nyfiken på Norge. Jag arbetar just nu inom offentlig sektor, dock inte som jurist. Är det någon som har koll på vad det finns för chanser till kvalificerat arbete i Norge? Det behöver inte vara renodlade juridiska arbetsuppgifter. 

Jag har tvekat att söka några tjänster där då ja inte alls talar norska. 

Vad tror ni om detta?

• Svar på tråden Svensk juristexamen, arbeta i Norge?
  • Anonym (lalala)

Svarar bara allmänt, men just juridik är tyvärr något som är kopplat till ett visst land och även om jag antar att de svenska och norska lagarna är relativt lika så tror jag att du måste kunna norsk lag för att arbeta där. I Sverige vet jag att de finns kompletterande utbildning för personer med utländsk examen och det finns kanske i Norge med? Annars, om du inte vill jobba med just juridik där så finns ju andra myndighetsjobb :)

• Anonym (Tjej31)

Jag funderade just på andra myndighetsjobb. Det enda jag är osäker på är hur det blir när man inte kan norska. Klarar man sig med enbart svenskan?

• Sweet Sofia
    Anonym (Tjej31) skrev 2014-11-05 23:24:48 följande:

Jag funderade just på andra myndighetsjobb. Det enda jag är osäker på är hur det blir när man inte kan norska. Klarar man sig med enbart svenskan?

JA, man klarar sig med enbart svenska.
  • Anonym (Tjej31)

Så det finns inget krav på att man ska arbeta på norska utan kan använda svenska som sitt arbetsspråk?

Kan man skicka in sitt cv och personliga brev på svenska?

• Anonym (lalala)

Ja, de ska du kunna göra. Huvudsaken är att du kan göra dig förstådd och svenska och norska språkmässigt är inte så annorlunda.

• Anonym (Tjej31)

Ok, skönt att höra att man kan arbeta på svenska!

• Sweet Sofia
    Anonym (Tjej31) skrev 2014-11-05 23:36:34 följande:

Så det finns inget krav på att man ska arbeta på norska utan kan använda svenska som sitt arbetsspråk?