• Anonym (Tjej31)

Svensk juristexamen, arbeta i Norge?

Jag är utbildad jurist i Sverige som är lite nyfiken på Norge. Jag arbetar just nu inom offentlig sektor, dock inte som jurist. Är det någon som har koll på vad det finns för chanser till kvalificerat arbete i Norge? Det behöver inte vara renodlade juridiska arbetsuppgifter. 

Jag har tvekat att söka några tjänster där då ja inte alls talar norska. 

Vad tror ni om detta?

• Svar på tråden Svensk juristexamen, arbeta i Norge?
  • Anonym (lalala)

Svarar bara allmänt, men just juridik är tyvärr något som är kopplat till ett visst land och även om jag antar att de svenska och norska lagarna är relativt lika så tror jag att du måste kunna norsk lag för att arbeta där. I Sverige vet jag att de finns kompletterande utbildning för personer med utländsk examen och det finns kanske i Norge med? Annars, om du inte vill jobba med just juridik där så finns ju andra myndighetsjobb :)

• Anonym (Tjej31)

Jag funderade just på andra myndighetsjobb. Det enda jag är osäker på är hur det blir när man inte kan norska. Klarar man sig med enbart svenskan?

• Sweet Sofia
    Anonym (Tjej31) skrev 2014-11-05 23:24:48 följande:

Jag funderade just på andra myndighetsjobb. Det enda jag är osäker på är hur det blir när man inte kan norska. Klarar man sig med enbart svenskan?

JA, man klarar sig med enbart svenska.
  • Anonym (Tjej31)

Så det finns inget krav på att man ska arbeta på norska utan kan använda svenska som sitt arbetsspråk?

Kan man skicka in sitt cv och personliga brev på svenska?

• Anonym (lalala)

Ja, de ska du kunna göra. Huvudsaken är att du kan göra dig förstådd och svenska och norska språkmässigt är inte så annorlunda.

• Anonym (Tjej31)

Ok, skönt att höra att man kan arbeta på svenska!

• Sweet Sofia
    Anonym (Tjej31) skrev 2014-11-05 23:36:34 följande:

Så det finns inget krav på att man ska arbeta på norska utan kan använda svenska som sitt arbetsspråk?

Kan man skicka in sitt cv och personliga brev på svenska?

Ja, man kan använda svenskan. Det man behöver kunna av norska ord lär man sig såsmåningom
  • Anonym (Tjej31)

Tack för ditt svar. Har du själv liknande erfarenheter?

• Sweet Sofia
    Anonym (Tjej31) skrev 2014-11-05 23:52:25 följande:

Tack för ditt svar. Har du själv liknande erfarenheter?

Inte helt. Är delvis uppvuxen i Norge och Sverige sv norska föräldrar och kan båda språket flytande (i skift och muntligt). Men bor nu i Norge och jobbar efter att ha bott de senaste 8 åren i Sverige där jag läste mina universitetsutbildningar.Så själv har jag ings problem med norska språket.
  • Anonym (Tjej31)

Låter som en himla tur när man har en fot i båda världar :).

Om man exempelvis arbetar på en myndighet och ska besluta något, kan man verkligen skriva sina beslut på svenska?

• Sweet Sofia
    Anonym (Tjej31) skrev 2014-11-06 00:04:59 följande:

Låter som en himla tur när man har en fot i båda världar :).

Om man exempelvis arbetar på en myndighet och ska besluta något, kan man verkligen skriva sina beslut på svenska?

Du ska nog isåfall ts hjälp av någon som kan språket. Men jag tror det kan vara svårt att få myndighetsjobb där mam ska ta beslut om man inte kan språket eller har korrekt norsk utbildning.

Men det finns andra jobba där du inte behöver kunna norska.
  • Anonym (Tjej31)
    Sweet Sofia skrev 2014-11-06 00:26:44 följande:

Du ska nog isåfall ts hjälp av någon som kan språket. Men jag tror det kan vara svårt att få myndighetsjobb där mam ska ta beslut om man inte kan språket eller har korrekt norsk utbildning.

Men det finns andra jobba där du inte behöver kunna norska.

vilka kvalificerade jobb skulle jag kunna söka där jag inte måste kunna norska?
  • Sweet Sofia
    Anonym (Tjej31) skrev 2014-11-06 00:30:33 följande:

vilka kvalificerade jobb skulle jag kunna söka där jag inte måste kunna norska?

Bror väl på vad du menar med kvalificerade jobb. Sök de jobb du vill ha, inom något du vill jobba inom och så ser du om du lyckas. Läs vad de har för kriterier innan du söker bara.

www.nav.no är där man hittar jobb.
  • Anonym (Tjej31)

Tack för tipsen!

Svar på tråden Svensk juristexamen, arbeta i Norge?