• Anonym (MosterTillEnGrabb)

Vilken vikt är normal för nyfödd pojke?

Jag vill veta vad som är normal vikt för en nyfödd pojke? min systerson var nästan 4 kg då han föddes och gick upp 500 gram på bara några veckor, han har både blivit ammad och fått bröstmjölksersättning. Är det normalt?
    Han är nu en månad gammal och utvecklas helt normalt, men han är rätt så knubbig tycker jag:P

• Svar på tråden Vilken vikt är normal för nyfödd pojke?
  • Nyfiken gul

Mina tre pojkar vägde vid födseln

2255 g

4056 g 

3380 g

Så alla hade varierad vikt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (D)

Mina fyra barn har alla vägt 4 kg + och min systers pojkar vägde 4,5 resp 4,7 när det föddes. Mao har din systerson helt normal vikt och det är också normalt att de lägger på sig en hel del i vikt senare. 

Du kan vara helt lugn, för hade det varit något fel hade bvc upptäckt det. 

• Lena

Det låter helt normalt. Små bebisar blir ofta knubbiga för de inte kan röra sig. Innan de kryper och går är det ingen fara.

• Skumbollen

Ett barn som följt mittenkurvan och föds vid bf väger ca 3800 gram, efter de första dagarnas viktdip så är väl normen en viktuppgång på 200 gram i veckan. Så det låter som en mönsterbebis :)

• viseversa

Min sin vägde 4,5 kilo när han föddes och var 54cm lång. Fullt normalt. Finns ingen mall på hur dom "ska" vara.

• silhuett

Mina söner vägde 3500 g och föddes då 3 resp 2 veckor för tidigt. De hade förmodligen vägt uppåt 4-4,5 kg om de stannade kvar några veckor längre.

3500 g är genomsnittet, men det varierar ju mycket. Framförallt beroende på hur storvuxna föräldrarna är. Mina barns pappa vägde 5800 g och var 62 cm lång Men han är å andra sidan också nästan 2 meter lång nu. Jag vägde 4400 g.

• Gladskit

Min son vägde drygt 5kg vid födseln. Nu är han 8,5 år gammal och fortfarande stor för sin ålder, han är lika lång som många 10-11-åringar på skolan.
    Men vi föräldrar är också långa så det är inte så konstigt tycker jag.

Det man ska veta är att barn växer olika snabbt men att det kan vara helt inom gränserna för vad som är normalt. Det har BVC bra koll på och börjar barnet dra iväg på något håll, att det börjar växa på längden men att vikten halkar efter eller tvärtom så bör BVC-sköterskan ta upp det. Man ska också veta att det är väldigt stor spridning på normalvikt. En fyraåring tex. kan väga mellan 13-23kg och allt är lika okej så länge barnet följer sin egen kurva och inte minskar eller ökar i vikt på ett oroväckande sätt. Och då är 23kg nästan dubbelt så mycket som 13kg.

• Anonym (Bekant)

Syrran fick en pojk runt v.35 och han vägde 2600-ett halvår senare långt över kurvan! En mycket kort kompis har fått tre fullgångna pojkar som alla vägt mellan 4600-4900 -de blev "normala" sen.

• Yonndax

Sonen vägde 3180 och då var han 4 veckor tidig. Gick ner en hel del i början och har sen växt långsamt på på längden och med vikten. Ligger lite under normalkurvan men följer sin bra. Nu är han 4 år är 101 cm lång och väger 16 kilo. Följer sin kurva perfekt. Han har alltid varit slank i kroppen. Nästan deffad då man ser alla muskler på honom speciellt på magen. Dock har han inget att ta av om han blir sjuk och dippar då rätt kraftigt i vikt. Får protein shakes och dylikt i nån dag efter han blivit frisk. 

Jag vägde 2500 när jag föddes nästan 2 veckor efter BF, maken vägde 4500 och förlöstes med kejsarsnitt på BF dagen. Så länge han följer sin kurva är allt normalt

• Anonym (MosterTillEnGrabb)

Tack alla för svaren! han är skit smart förresten och har lärt sig att kommunicera med min syster och göra vissa ljud för att visa när han är hungrig:) det har min syster lärt honom från  första dagen han kom hem*stolt moster*
    kände att jag ville skryta lite:D

Svar på tråden Vilken vikt är normal för nyfödd pojke?