• idaapida

boll mage??

Jag måste fråga och se om det är någon som vet vad detta kan vara. Jag är nu enligt sista mensen i vecka 15 och jag har nu de senaste dagarna vaknat varje morgon med att nedre delen av magen är stor och hård. Ser i princip ut som jag svalt en boll. Detta kan även komma någon gång någon dag också, men som sagt varje morgon nu. Men när jag kliver upp ur sängen försvinner det sakta men säkert inom 5min. Jag har tidigare haft missfall och är bara så orolig att det ska vara något som inte är som det ska... Något som haft liknande?

Lägger med en bild också på hur det såg ut i morse dock var "bollen" endast på höger sida då och ej i mitten.

• Svar på tråden boll mage??
  • Nylny
    idaapida skrev 2014-11-06 00:30:01 följande:

Jag måste fråga och se om det är någon som vet vad detta kan vara. Jag är nu enligt sista mensen i vecka 15 och jag har nu de senaste dagarna vaknat varje morgon med att nedre delen av magen är stor och hård. Ser i princip ut som jag svalt en boll. Detta kan även komma någon gång någon dag också, men som sagt varje morgon nu. Men när jag kliver upp ur sängen försvinner det sakta men säkert inom 5min. Jag har tidigare haft missfall och är bara så orolig att det ska vara något som inte är som det ska... Något som haft liknande?

Lägger med en bild också på hur det såg ut i morse dock var "bollen" endast på höger sida då och ej i mitten.

Det är en helt normal sammandragning. :) Speciellt på morgonen när man är kissenödig också så drar livmodern ihop sig, känns inte, gör inte ont, slappnar av efter en stund. Detta kommer ske under hela din graviditet, det är helt normalt, bara livmodern som tränar upp sig inför den stora dagen om 25 veckor. Flört
    30-årig förstföderska i nov-dec 2014.
  • RonjaSvenlin

jag har likadant ! känns hårt på morgonen och man ser jätte tydligt och precis som du beskrev, så ser det ut som att jag svalt en boll hehe :) men det är ingen fara vad jag vet iallafall, fick reda på att min moderkaka ligger i bakvägg. oftast ligger moderkakan mot naveln och fungerar som en stötdämpare, men när den ligger i bakväggen så känner man allt mycket mer tydligt och jag har förstått det som att det är därför jag får så som du beskrev :) men det är inte farligt :) var i vecka 12 först jag kände så, och jag får fortfarande så och nu är jag i vecka 16+3 :) grattis till bullen i ugnen ! 

• Jeanetteemilia

"Bollen" är din livmoder :) när du har sammandragningar blir den hårdare, det är helt normalt och mkt vanligt på morgonen. 

Svar på tråden boll mage??