Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Spacemoose

Lära sig att sy barnkläder

Hej!

Jag kan absolut inte sy mer än extremt simpla saker. Typ sy upp gardiner. Jag har aldrig varit direkt intresserad av det men nu har jag två barn som jag skulle vilja börja sy kläder till. Jag gillar tanken av att kunna välja tyger som är snälla mot både miljö och kropp.

Min fråga nu är: Hur svårt är det att gå från total nybörjare till att sy barnkläder? Typ tröjor och tights /byxor med muddar osv.

Vad behöver jag för utrustning. Har i nuläget en billig symaskin från IKEA och antar att jag inte kommer så långt på den. Vad ska jag ha för symaskin?

Behöver verkligen alla råd jag kan få, så, hit me!

• Svar på tråden Lära sig att sy barnkläder
  • Batmamba

Kolla vad de har för böcker på biblioteket. Det kan finnas böcker med nybörjarinstruktioner och mönster.

Barnkläder brukar sys i trikå. Då måste sömmarna vara elastiska. Det går att sy sömmar med sick-sack och fållar med tvillingnål (nål med två nålar som ger elastisk söm). Det finns särskilda trikånålar med rundare udd, både som vanlig och tvillingnål. Du kan behöva lätta på pressarfotstrycket för att tygerna inte ska plattas ut och du går vågiga/bubbliga sömmar.

Snyggast blir det om du har en overlockmaskin. De kostar skjortan men finns begagnade.

I trikåsömnad är det extra viktigt att mönsterdelarna läggs ut rakt på tyget. Annars snurrar sig plagget. Titta inte på tryckta mönster för att få det rakt - titta på raderna med maskor.

Det är bara att sätta igång, du lär dig något nytt för varje plagg!

• Spacemoose

Okej, tack! :)

Dessa nålar, vart köper man såna? Jag skulle även vilja sy kantband eller vad det heter, är det överkurs såhär i början?

• Anonym (2barnsmor)

Jag började oxå med en enkel maskin. Sydde barnkläder på den i 3 år. Har maskinen raksöm o sicksack så kommer du långt! Byxor o mössor är superenkla att sy så jag rekommenderar att du börjar med detta, det kommer säkert gå fint på din ikea-maskin! Ett tips är att låna några syböcker med mönster på biblioteket för inspiration. Lycka till!

• Batmamba
    Spacemoose skrev 2014-11-06 21:04:07 följande:

Okej, tack! :)

Dessa nålar, vart köper man såna? Jag skulle även vilja sy kantband eller vad det heter, är det överkurs såhär i början?

Nålarna finns på tygaffären.

Prova att sy kantband på en provlapp först så märker du om du grejar det eller inte utan att eventuellt sabba ett halvfärdigt plagg. Klipp en rund form i provlappen, för det är olika att sy på olika ledder i trikån.

På tygaffären brukar de kunna ge bra råd och tips.
  • Batmamba

Alltså, det låter på det jag skrev som att det skulle vara så himla avancerat. Det behöver det inte alls vara. Kör på!

• Spacemoose
    Anonym (2barnsmor) skrev 2014-11-06 21:31:09 följande:

Jag började oxå med en enkel maskin. Sydde barnkläder på den i 3 år. Har maskinen raksöm o sicksack så kommer du långt! Byxor o mössor är superenkla att sy så jag rekommenderar att du börjar med detta, det kommer säkert gå fint på din ikea-maskin! Ett tips är att låna några syböcker med mönster på biblioteket för inspiration. Lycka till!

Åh vad kul att höra! Nu känns det inte helt omöjligt :) Tack!
  • Spacemoose
    Spacemoose skrev 2014-11-07 10:26:58 följande:
    Åh vad kul att höra! Nu känns det inte helt omöjligt :) Tack!

Okej, vi får se hur det går helt enkelt! :) Verkar hoppfullt att så pass många verkar vara självlärda ändå.

Tack för tips! :)

• Stårschan

Om det inte ens skulle gå att sy enkla barnkläder på din symaskin så undrar jag vad den överhuvudtaget klarar av... Har man raksöm och sicksack kan man sy i stort sett allt man vill. Overlock är en nice-to-have-grej, och absolut inget måste.

Vill du vara riktigt miljövänlig så använder du gamla trikåkläder att sy om. I övrigt är det bara att göra som övriga säger - testa och testa och testa. För varje plagg du sytt blir du klokare. Använd ett enkelt mönster och snygga tyger så kommer det att se hur proffsigt ut som helst! Lycka till.  

Svar på tråden Lära sig att sy barnkläder