• Anonym (sexuella trakasserier)

Sexuella trakasserier på arbetsplatsen

Jag har blivit utsatt för sexuella trakasserier och funderar på att anmäla. Men jag har inga vittnen, det enda beviset jag har är några mail som vi skrivit till varandra. Frågan är om det räcker eller om jag borde hålla tyst för att inte göra honom mer upprörd. Jag har läst i olika trådar här att folk skriver att mail inte är några bevis eftersom de kan vara manipulerade och eftersom man inte kan bevisa att mailen kommer från just denna person. Han använde alltså sin privata och inte jobbadress när han skrev mailen så jag kan inte bevisa något alls.

Någon som vet vilka bevis som krävs för att styrka sexuella trakasserier (förutom vittnen)?

• Svar på tråden Sexuella trakasserier på arbetsplatsen
  • Petter och jag

Du skriver att du blivit sexuellt trakasserad på arbetet, skickade han mailen på arbetstid?

Petter och jag skrev 2014-11-06 20:43:32 följande:

Du skriver att du blivit sexuellt trakasserad på arbetet, skickade han mailen på arbetstid?

Nej, han skrev inte mailen på arbetet men i mailen ber jag honom att sluta och han ignorerar det och fortsätter.
    Tines skrev 2014-11-06 20:44:31 följande:

Ge exempel på vad han skrev.

Kommenterar min rumpa, bröst, skriver att han vill slicka mig, att vi får sova i samma rum på affärsresan mm.
  • Cissi95

Tycker du ska anmäla! Ingen ska bli behandlad sådär på sin arbetsplats.

• Anonym (mikrofon)

Jag tafsade på en tjej på jobbet, och fick en varning, sen uppsagd. Jag slutade direkt när hon sa ifrån, och jag försökte inget mer.
    Läste om en kvinna som råkade ut för samma när hon jobbade i Försvarsmakten. Men han gav sig inte, han fortsatte att trakassera henne. Han fick löneavdrag i tre dagar, sen befordrades han.

• Anonym (Va bra)
    Anonym (mikrofon) skrev 2024-01-08 10:20:17 följande:

Jag tafsade på en tjej på jobbet, och fick en varning, sen uppsagd. Jag slutade direkt när hon sa ifrån, och jag försökte inget mer.
    Läste om en kvinna som råkade ut för samma när hon jobbade i Försvarsmakten. Men han gav sig inte, han fortsatte att trakassera henne. Han fick löneavdrag i tre dagar, sen befordrades han.

Va bra att du blev uppsagd. Det är det minsta man kan vänta sig. Vem fan tafsar liksom? Måste saknas en viktig spärr där.
  • Anonym (Itspecial)

Om de är skickade till din jobbmail är det lätt att verifiera att de är äkta. Kanske lite svårare på en privatmail men inte omöjligt. Självklart ska du anmäla honom, prata med din chef.

Svar på tråden Sexuella trakasserier på arbetsplatsen