jemo2014 skrev 2014-11-07 12:38:39 följande:
Jag ska också föda på BB Sophia och har alltid tänkt mig en förlossning i vatten. Jag tror dock inte heller att jag kommer göra det när det väl är dags, men däremot vill jag gärna bada under värkarbetet :)
Kan tänka mig att man blir ganska varm under en förlossning och jag tror inte ett varm badkar är något för mig just då... Och jag vill, precis som du, ha möjlighet till EDA.
då tänker vi lika
Jag funderar på om, ifall förloppet får fort, man kan klara sig med spinal (frågade de på BB Sophia om det när jag var på studiebesök där och med spinal får man bada). Men det beror ju helt på hur värkarbetet fortskrider så jag försöker hålla det lite öppet.
Det blir ju också svårare med perinealskydd i vatten vilket också skrämmer mig lite men det verkar ändå djuriskt och häftigt. På BB Sophia var de dock noga med att man skulle se till att inte ställa sig upp under själva utkrystandet så att bebisen hela tiden var under vatten tills man fått ut hela.
Ett annat tips var även att maken skulle ta med sig badbyxor om man behöver assistans i vattnet och han inte kände sig bekväm med att bada i kalsonger (min mans svar på det var nog att han inte kunde se sig själv hoppa i men om det blev nödvändigt så skämdes inte han över blöta kalsonger med tanke på vad vi kvinnor visar upp och går igenom under förlossningen)