• Myc

Föda i vatten? Någon som gjort det?

Är nyfiken på hur det skulle vara att föda i vatten. Jag har inte haft den möjligheten tidigare men tror att det skulle kunna passa mig. Det jag läst som gör att jag tvekar är att det verkar vara lite "kallt" vatten för min smak...

Finns det någon därute som provat som vill berätta om sin upplevelse?

Jag har möjligheten denna gång men är osäker på vad jag egentligen "ställer till" med på förlossningen. Vill ju helst inte vara till så mkt besvär heller...

• Svar på tråden Föda i vatten? Någon som gjort det?
  • Mimosa86

Får inte föda i vatten i Sverige pga infekrionsrisk. Däremot får du bada under värkarbetet. Hade gärna fött i vatten om det hade varit möjligt

• Myc

Fast det där är en gammal myt och inte sant. Det finns inga bestämmelser i Sverige som säger att man inte får föda i vatten. Däremot har vi inte riktigt den traditionen här och det är inte alla sjukhus som ens har badkar (eller anpassade badkar för mer än värkarbetet) eller vill rekommendera det eller har kompetensen för det. Jag har möjligheten att göra det och har haft samtal m BM om det men skulle vilja veta mer om det. Vet att det är ovanligt och det beror mycket pga att många tror just att man inte får göra det i Sverige. Säkert är det så att man inte har möjligheten att göra det på olika förlossningsavdelningar men det är INTE förbjudet i Sverige.

Mimosa86 skrev 2014-11-07 00:19:00 följande:

Får inte föda i vatten i Sverige pga infekrionsrisk. Däremot får du bada under värkarbetet. Hade gärna fött i vatten om det hade varit möjligt

• Grynet2010

Finns kvinnor som tar med sig en egen pool till förlossningen alternativt föder hemma med en barnmorksa och duala. Sök på Youtube på föda i vatten så kommer det upp massor av videos och dom är helt fantastiska att se på :) Jag hade helt klart valt en sådan födsel men jag kan tyvärr inte föda barn så jag blir snittad.

• Missimissi

Myc: nu vet jag att du har valt bb Stockholm redan så jag antar att det är de som på något sätt kan fixa det åt dig nu (?).

Jag har ju valt bb Sophia och där har alla rum badkar och man får föda i vatten om allt ser bra ut. Känner du dig osäker på om du är till för mycket besvär kanske du kan byta till dem alt ringa och pratat med dem om dina frågor.

Är lite sugen på det själv då jag ju valt bb Sophia men tror inte det kommer bli så då man inte kan ha EDA i vatten (såklart!) och kag inte tror jag kommer vilja köra utan det.

• jemo2014
    Mimosa86 skrev 2014-11-07 00:19:00 följande:

Fel!
    Man får föda i vatten i Sverige, men jag tror att det endast är BB Sophia som erbjuder den möjligheten som förlossningsklinik just nu.

• jemo2014
    Missimissi skrev 2014-11-07 10:56:53 följande:

Myc: nu vet jag att du har valt bb Stockholm redan så jag antar att det är de som på något sätt kan fixa det åt dig nu (?).

Jag har ju valt bb Sophia och där har alla rum badkar och man får föda i vatten om allt ser bra ut. Känner du dig osäker på om du är till för mycket besvär kanske du kan byta till dem alt ringa och pratat med dem om dina frågor.

Är lite sugen på det själv då jag ju valt bb Sophia men tror inte det kommer bli så då man inte kan ha EDA i vatten (såklart!) och kag inte tror jag kommer vilja köra utan det.

Jag ska också föda på BB Sophia och har alltid tänkt mig en förlossning i vatten. Jag tror dock inte heller att jag kommer göra det när det väl är dags, men däremot vill jag gärna bada under värkarbetet :)
    Kan tänka mig att man blir ganska varm under en förlossning och jag tror inte ett varm badkar är något för mig just då... Och jag vill, precis som du, ha möjlighet till EDA.
  • Missimissi
    jemo2014 skrev 2014-11-07 12:38:39 följande:
    Jag ska också föda på BB Sophia och har alltid tänkt mig en förlossning i vatten. Jag tror dock inte heller att jag kommer göra det när det väl är dags, men däremot vill jag gärna bada under värkarbetet :)
    Kan tänka mig att man blir ganska varm under en förlossning och jag tror inte ett varm badkar är något för mig just då... Och jag vill, precis som du, ha möjlighet till EDA.

då tänker vi lika Jag funderar på om, ifall förloppet får fort, man kan klara sig med spinal (frågade de på BB Sophia om det när jag var på studiebesök där och med spinal får man bada). Men det beror ju helt på hur värkarbetet fortskrider så jag försöker hålla det lite öppet.

Det blir ju också svårare med perinealskydd i vatten vilket också skrämmer mig lite men det verkar ändå djuriskt och häftigt. På BB Sophia var de dock noga med att man skulle se till att inte ställa sig upp under själva utkrystandet så att bebisen hela tiden var under vatten tills man fått ut hela.

Ett annat tips var även att maken skulle ta med sig badbyxor om man behöver assistans i vattnet och han inte kände sig bekväm med att bada i kalsonger (min mans svar på det var nog att han inte kunde se sig själv hoppa i men om det blev nödvändigt så skämdes inte han över blöta kalsonger med tanke på vad vi kvinnor visar upp och går igenom under förlossningen)

• Myc

Ja men velar i sista sekund och det skulle säkert gå att lösa trodde BM. Men idag när jag var på kontroll på BB Sthlm så kände jag att jag håller mig till planen... Känner mig trygg där och känner ju till majoriteten av personalen där nu så jag släpper det där. Tror ändå att 37-38 grader är alldeles för kallt för att jag skulle uppleva det som avslappning. (Ligger i badet hemma nu och det är VÄLDIGT varmt och skönt

Det är sista gången jag föder så jag fick nåt infall nu när det faktiskt finns en mott här som man kan få göra det på. Men men... Jag håller mig till planen. Och Eda vill jag ju också faktiskt få...

Missimissi skrev 2014-11-07 10:56:53 följande:

• jemo2014
    Missimissi skrev 2014-11-07 16:20:34 följande:

då tänker vi lika Jag funderar på om, ifall förloppet får fort, man kan klara sig med spinal (frågade de på BB Sophia om det när jag var på studiebesök där och med spinal får man bada). Men det beror ju helt på hur värkarbetet fortskrider så jag försöker hålla det lite öppet.

Det blir ju också svårare med perinealskydd i vatten vilket också skrämmer mig lite men det verkar ändå djuriskt och häftigt. På BB Sophia var de dock noga med att man skulle se till att inte ställa sig upp under själva utkrystandet så att bebisen hela tiden var under vatten tills man fått ut hela.

Ett annat tips var även att maken skulle ta med sig badbyxor om man behöver assistans i vattnet och han inte kände sig bekväm med att bada i kalsonger (min mans svar på det var nog att han inte kunde se sig själv hoppa i men om det blev nödvändigt så skämdes inte han över blöta kalsonger med tanke på vad vi kvinnor visar upp och går igenom under förlossningen)

Åhå, tack för tips! Vi ska på infoträff först 11 december!
    Vad är skillnad på EDA och spinal, är helt lost känner jag? :)
    Vet du om mannen kan bada tillsammans med kvinnan under själva värkarbetet? Det kanske skulle vara mysigt om man vill ha massage eller så?

Hur långt är du gången?
  • Missimissi

Är i V 39+3 så snart snart är det väl dags för mig (Max två veckor)

Ha mannen får hoppa ner och ge stöd (BB Sophia tog upp det). Personligen tror jag inte att det är så mysigt som det låter dock men min man är mer "hålla handen"-typ i sin stöttning än "massage/tryck" så det är kanske därför.

Vet inte om det är i infoträff eller rundvandring (olika tillfällen ) du har den 11:e men jag kan varmt rekommendera båda och särskilt rundvandringen som är mer intim så att man kan ställa frågor!

• Missimissi

Skillnaden mellan Eda och spinal är det nog bäst att du googlar på då jag inte vet om jag är så bra på att beskriva dem. Grovt förenklat får man med Eda en slang in i ryggen dör de kan spruta in bedövning under en längre tid medan man med spinal får en engpngsdos med spruta som varar 1-2 h.

Svar på tråden Föda i vatten? Någon som gjort det?