• Anonym (juni)

Sommarjobb mellan heltidsstudier. Inga penar i juni-månad?

Min man påbörjade heltidsstudier i augusti i år och ska plugga i 5 år. Nyss läste han på csn's hemsida att hans sista utbetalning är i maj. Visst, det är ju logiskt då han inte pluggar i juni och juli, men jag har tänkt nu i flera timmar fram och tillbaka hur sjutton vi ska klara oss ekonomiskt i juni månad. Att få jobb tror jag inte är något större problem. 

Problemet är att om han börjar jobba i juni, kommer ju lönen först i juli. Eller har jag fel? Är det annorlunda när det gäller sommarjobb?

Ni som pluggar eller har anhöriga som pluggar, hur gör ni under speciellt för juni månad att klara er. För min man har ju fortfarande studier i maj månad och att jobba säger 50% på det, de tror inte jag han orkar, och till råga på det så är jag sjukskriven och får ju inte så värst mycket pengar.

Detta var en riktigt hård nöt att knäcka. Nån som har tips och råd? För jag blir orolig om vi inte har några pengar under juni månad. Vi har dessutom ett barn att försörja.

Tacksam för tips och råd.

• Svar på tråden Sommarjobb mellan heltidsstudier. Inga penar i juni-månad?
  • Ellie

Tanken är att man skall lägga undan pengar hela året för att klara sig under sommaren. Det är fortfarande 7 månader kvar till juni, så lite skulle ni kanske klara att spara? Sedan kommer han ju få dubbelt betalt i aug/sept, när han får både lön från sommarjobb och pengar från CSN. Dessa pengar han får extra kan man lägga undan till nästa års juni.
    Alternativt har ni någon att låna pengar av i juni som ni betalar tillbaka i augusti.

• jenny99

Det bästa är att spara sina pengar.Jag hade försökt spara 1500-2000kr/månad och aldrig räknat med dom i mina inkomster alls för dom behövs på sommaren.De flesta jag känner sparar och/eller jobbar extra så att de får lite lön varje månad.

• Yonndax

Precis när jag studerade fick jag lägga undan lite pengar varje månad för att klara juni månad. Det var svårt vissa månader. Lyckades få ett extra jobb nån helg i månade och la undan de pengarna ox. Nått år hade jag lite oförutsedda utgifter ( tandläkare, optiker ) och då hade jag tur som fick låna av mina föräldrar och sen betala tillbaka i sept. Börja spara redan nu. Räkna ut hur mycket ni behöver för en månad, alla räkningar plus mat och då billigaste maten ni kan få tag i. Slå ut det på hur många månader som är kvar. Försök sedan spara det per månad. Kolla runt om det finns nån ni kan låna av om det skulle krisa. Kanske önska er pengar i julklapp som ni kan spara. Dra ner på hur mycket nu själv köper julklappar för. Se om din man kan hitta nått extra jobb nån helgdag i månaden. Samla burkar att panta. 

• Anonym (Student)

Man brukar få mer i januari har jag för mig. Då kan man alltid spara lite extra. Annars är det att spara och lägga undan som gäller.
    Jag brukar ofta börja jobba i mitten av juni, vilket innebär att jag får pengar först i slutet av juli (en månads fördröjning som timanställd). Fram tills dess gäller det att ha sparat (speciellt eftersom man bara får hälften så mycket i maj).
    Jag har även bett dem på mitt jobb dra lite extra skatt på min lön när jag arbetar på sommaren. Det gör att jag aldrig behöver betala tilllbaka någon restskatt utan ofta får ut lite pengar runt midsommar. De senaste åren har jag fått ut ca 8000 kr så då har det varit nästan lika mycket som CSN.

Lyckad till under utbildningstiden, ofta brukar det löna sig efteråt. :)

• Sweet Sofia
    Ellie skrev 2014-11-07 15:43:55 följande:
    Tanken är att man skall lägga undan pengar hela året för att klara sig under sommaren. Det är fortfarande 7 månader kvar till juni, så lite skulle ni kanske klara att spara? Sedan kommer han ju få dubbelt betalt i aug/sept, när han får både lön från sommarjobb och pengar från CSN. Dessa pengar han får extra kan man lägga undan till nästa års juni.

Alternativt har ni någon att låna pengar av i juni som ni betalar tillbaka i augusti.

Nej, tanken är inte att csn ska räcka till att lägga undan för sommaren. Csn är för de veckor man studerar.
  • valkyrian

Jag sparade pengar under året för juni plUS att jag oftast fick lite skatteåterbäring då. Jobbade varannan helg och jul under studierna. Sista två åren var jag ensamstående med två barn som var hos sin pappa varannan helg bara. Så ja planera är ordet och kanske inse att man får ha ett extrajobb eller så. Var ingen glidarutbildning jag läste heller så det går att jobba/plugga och ha familj.

Bebisen är här
  • Anonym (yes)
    Anonym (juni) skrev 2014-11-07 15:33:53 följande:

Min man påbörjade heltidsstudier i augusti i år och ska plugga i 5 år. Nyss läste han på csn's hemsida att hans sista utbetalning är i maj. Visst, det är ju logiskt då han inte pluggar i juni och juli, men jag har tänkt nu i flera timmar fram och tillbaka hur sjutton vi ska klara oss ekonomiskt i juni månad. Att få jobb tror jag inte är något större problem. 

Problemet är att om han börjar jobba i juni, kommer ju lönen först i juli. Eller har jag fel? Är det annorlunda när det gäller sommarjobb?

Ni som pluggar eller har anhöriga som pluggar, hur gör ni under speciellt för juni månad att klara er. För min man har ju fortfarande studier i maj månad och att jobba säger 50% på det, de tror inte jag han orkar, och till råga på det så är jag sjukskriven och får ju inte så värst mycket pengar.

Detta var en riktigt hård nöt att knäcka. Nån som har tips och råd? För jag blir orolig om vi inte har några pengar under juni månad. Vi har dessutom ett barn att försörja.

Tacksam för tips och råd.

Räkna ut hur mycket ni behöver lägga undan varje månad för att fixa att
    leva under sommarmånaderna!

• aleydis

Det är tyvärr så det ser ut för svenska studenter! Jag sparar oftast pengar från augusti-september lönen och får ibland ut litepengar på skatten. Sen har vi hyresfritt 2 mån på sommaren, och min man får betala mer i maj/juni.

• Anonym (Bella)

När du får lön beror på vilken typ av anställning du får.
    Får du en timavlönad tjänst så kommer timmarna för juni troligtvis att betalas ut i juli. Men får du ett vikariat med fast månadslön så får man ofta den innevarande månad, så då kan du få lön för juni utbetald i juni.

• Anonym (Aktivitetsersättning?)

Om man anmäler sig till AF under sommaren får man aktivitetsstödet då?
    (som har in grund i akassan)

• Sweet Sofia
    Anonym (Aktivitetsersättning?) skrev 2014-11-10 15:21:40 följande:
    Om man anmäler sig till AF under sommaren får man aktivitetsstödet då?

(som har in grund i akassan)

Nej, mam brukar inte få det eftersom man räknas som student och inte helt arbetslös (om man ska fortsätta med programmet till hösten) . Ekonomiskt bistånd kan man däremot få. Man få inte a-kassa heller på sommaren som programstudent.
  • Inte jag

Men det visste väl ni att man inte får pengar under sommaren? Kollade inte din man upp det innan han började studera?

Jag kommers nye kunna spara undan någonting eftersom jag har dyr hyra och andra viktiga räkningar. Får vända på varenda kroa

• En blå giraff

Vi har samma situation som er. Vi klarar oss genom att vi lever jättebilligt så att det finns pengar kvar varje månad att spara undan. Bra att ni börjar fundera redan nu. Kanske kan din man jobba lite varje månad redan från nu och sedan öronmärka de pengarna för juni månad? Starta ett speciellt konto för det ändamålet. Räkna ut hur mycket ni måste få ihop till juni och sen räkna ut hur mycket ni måste spara varje månad fram till dess.

• En blå giraff

Min man jobbar natt inom vården extra. Han tar 1-2 nätter i månaden och det ger en liten summa som han kan lägga undan. Det sliter inte så mycket heller tycker han.

• Anonym (Juni maj)

Om sista utbetalningen är i maj, gäller inte den för juni månad då? Om man får pengarna den 25-27e maj så ska de ju räcka en månad framåt?
    Har själv inte studiestöd just nu så har inte koll, men visst får man det i slutet av varje månad och det gäller för kommande månad?

• En blå giraff
    Anonym (Juni maj) skrev 2014-11-12 09:42:59 följande:

Om sista utbetalningen är i maj, gäller inte den för juni månad då? Om man får pengarna den 25-27e maj så ska de ju räcka en månad framåt?
    Har själv inte studiestöd just nu så har inte koll, men visst får man det i slutet av varje månad och det gäller för kommande månad?

Jo men man får mindre pengar än vanligt i slutet av maj, ca ½ studielån. Sen i slutet av juni inga pengar alls.Om man jobbar som timanställd under juni kommer inte lönen förrän slutet på juli. Så det blir två hela månader att klara sig på ½ studielån om man inte sparat innan.
  • Anonym (Juni maj)
    En blå giraff skrev 2014-11-12 09:45:17 följande:
    Jo men man får mindre pengar än vanligt i slutet av maj, ca ½ studielån. Sen i slutet av juni inga pengar alls.Om man jobbar som timanställd under juni kommer inte lönen förrän slutet på juli. Så det blir två hela månader att klara sig på ½ studielån om man inte sparat innan.
    Jaha, då förstår jag.

TS, det kanske vore något om han försökte få tag på något extrajobb redan nu, så har han ju kanske sommarjobb inbakat i det extrajobbet direkt?
    Det är så jag själv hankar mig fram nu under mina studier. Jag jobbar ca 4 pass i månaden (främst kvällar och helger) och får ut lika mycket som studiebidraget ligger på, jag har också sommarjobb sedan på samma ställe - redan fixat och klart.
  • Olympia

Har inte du någon inkomst?

Dags att redan nu börja lägga undan pengar.

• Anonym (Fd student)

Din man kan ju jobba extra under året, pengar ni lägger under för sommaren? Du har kanske lön? Tycker nog det är en icke-fråga.

Svar på tråden Sommarjobb mellan heltidsstudier. Inga penar i juni-månad?