• Matas

skuld

Hej ,
               Jag här skuld hos Kronofogden dum dra penger värje  månad, men dena året dum dra det inte mycket från mitt lön, jag här en multihandi kapp barn och vi här en bil som försakringkassan betalade 60000 kr att köpa bil och anpassning på den har bilen , Nu Kronofogden skickde ett brave att dum ska komma hem att genomföra utmätningförrättning och söka efter tillgånger som kan tas om hand och säljas för täcka skulder , mina fråga är om dum kommer hem ska dum ta den här bilen som vi änvander for handikappbarn med speciallanpassing ?. jag är så ledsen och dum kommer nästa vecka kan ni vara snäll och svara på mina fråga tack.

• Svar på tråden skuld
  • lilly

Hej! Ska förklara lite vad en utmätning är och vad som kan tas. Som de skrev görs en utmätning för att täcka skulder (man säljer den egendom man tar för att borgenärer ska få betalt). I allra första hand tar man pengar, sen kan man gå vidare till olika sorters fodringar du har på andra (tex lön från arbetsgivare, restskatt att få tillbaka osv).Sen går man vidare till ex aktier för att sen gå på annan lös egendom. I allra allra sista utväg får man ta bostad, men då måste de klart fixa ett annat ställe för er att bo. Du kommer att få uppge vad du äger och de kommer även att kolla i myndigheters register osv. Det de tar ska ha ett värde och kunna överlåtas.

Det finns en presumtion att allt som finns i ditt hem är ditt och självklart är fallet ofta inte så. Om du är gift eller sambo med någon måste dock din partner visa att något faktiskt tillhör honom eller henne. Om det istället är så att du bor ihop med någon utan att ni har en kärleksrelation (ex barn, kompis) så ska istället kronofogden visa att något faktiskt tillhör dig.

Det finns vissa saker kronofogden inte FÅR ta och dessa är:
    kläder och andra föremål som tjänar uteslutande till gäldenärens personliga bruk, till skäligt värde,

2. möbler, husgeråd och annan utrustning, i den mån egendomen är nödvändig för ett hem och dess skötsel,
    3. arbetsredskap och annan utrustning som behövs för gäldenärens förvärvsverksamhet eller yrkesutbildning samt djur, foder och sådant som i övrigt behövs för hans försörjning, allt till skäligt värde,
    4. föremål med sådant övervägande personligt värde för gäldenären att det måste anses uppenbart obilligt att taga egendomen i anspråk,
    5. hyresrätt till lägenhet som tjänar gäldenären till stadigvarande bostad eller behövs för hans förvärvsverksamhet, även om hyresrätten får överlåtas,
    6. bostadsrätt till lägenhet som tjänar gäldenären till stadigvarande bostad, såvida ej gäldenären vid förvärv av bostadsrätten har åsidosatt tillbörlig hänsyn mot sina borgenärer eller det med hänsyn till gäldenärens behov och bostadsrättens värde är oskäligt att bostadsrätten undantas från utmätning,
    7. pengar, banktillgodohavande, annan fordran och förnödenheter, i den mån annat ej är föreskrivet och tillgången skäligen fordras för underhåll åt gäldenären till dess inkomst som täcker behovet är att vänta, dock ej utan synnerliga skäl för längre tid än en månad.

Så om de kan ta din bil kan bero på om den är onödigt dyr, och att en billigare bil kan göra samma sak, om den är absolut nödvändig för ditt liv (om du kan ta buss/färdtjänst istället) eller om den behövs för att fullgöra ditt arbete. Jag vet inte om de tar den eller inte, men de gör en egen bedömning men nu vet du i alla fall vad som gäller!

• Matas

Täck Lilly bilen det försakringkassan betalade till oss som heter bilstödbidrag och det vår 60 tusen kroner . sen dum skickade bill en speciall anpassning att fixa bilen på speciall sat för ett Multihandikapp barn jag är bara ledsen för bilen och jag är rädd att dum kommer och ta bilen ?

• Joelle01

Jag har en skuld de oxå(väldigt stor skuld)Men jag är tillsammans med en kille  nu och vårt förhållande håller på att gå ur .jag  har sökt lägenheter men har bara fårr nej nej .Hur ska jag göra nu ,behöver lägenhet för jag tänker söka om skulsanering,Eller ska jag säga upp mig från jobbet  och vända mig till soc?

• lilly

De får ta bilen men kommer förmodligen inte att göra det. Det ska göra så lite skada som möjligt men de beror klart på skuldens storlek.

Joelle 01. Får du inte behålla lägenheten? Säg inte upp dig från jobbet, du ska verkligen inte förlora inkomster?

• Joelle01

Det e  hans lägenhet .jag vill  säga  upp mig  pga   jag är så  trött på mitt  jobb.jag slitter  ut mig för 7000 i mån.jag tänkte  om jag säger  upp mig  kanske  soc  hjälper  mig med lägenhet ?

• lilly

Du kan få socialbidrag om du inte kan tillgodose dig en "skälig" levandsstandard på annat sätt. Däremot räknas inte bara de inkomster du har, utan även dina övriga tillgångar. Nackdelen är att om du bor kvar med honom när du ansöker kommer hans tillgångar också att räknas med. Normalt saknas det underhållsskyldighet för sambos (endast gifta har det) men när det kommer till socialbidrag är det ett undantag. Så du måste bo själv först då (jobbar inte inom soc men det bör vara så). Kan du inte höra med olika hyresvärdar om att någon ev. går i borgen för dig om de inte vill ha dig själv som hyresgäst?

• Joelle01

Jo jag ska skriva ett personligt brev till hyresvärdar i mitt hem stad.Jag tycker inte att vi som har kf ska bli dåligt behandlade för det..och alla vi bode  få lägenhet .

• lilly

Ja tyvärr är det så att hyresvärdarna "särbehandlar lite" för att de vill ha klart för sig att få in hyrorna.. De driver ju också företag :)

• lillaponnyn

nä säger du upp ett jobb får du inte socialbidrag

• lillaponnyn

Men socialen kan ordna en hyresgaranti det gjorde de till mig och det har jag men det var int elätt men jag har inga skulder till KF det är en annan historia

• Matas

Hej ,
               Jag här skuld hos Kronofogden dum dra penger värje  månad, men dena året dum dra det inte mycket från mitt lön, jag här en multihandi kapp barn och vi här en bil som försakringkassan betalade 60000 kr att köpa bil och anpassning på den har bilen , Nu Kronofogden skickde ett brave att dum ska komma hem att genomföra utmätningförrättning och söka efter tillgånger som kan tas om hand och säljas för täcka skulder , mina fråga är om dum kommer hem ska dum ta den här bilen som vi änvander for handikappbarn med speciallanpassing ?. jag är så ledsen och dum kommer nästa vecka kan ni vara snäll och svara på mina fråga tack

• lillaponnyn
    Matas skrev 2014-11-08 15:05:42 följande:

Hej ,            Jag här skuld hos Kronofogden dum dra penger värje  månad, men dena året dum dra det inte mycket från mitt lön, jag här en multihandi kapp barn och vi här en bil som försakringkassan betalade 60000 kr att köpa bil och anpassning på den har bilen , Nu Kronofogden skickde ett brave att dum ska komma hem att genomföra utmätningförrättning och söka efter tillgånger som kan tas om hand och säljas för täcka skulder , mina fråga är om dum kommer hem ska dum ta den här bilen som vi änvander for handikappbarn med speciallanpassing ?. jag är så ledsen och dum kommer nästa vecka kan ni vara snäll och svara på mina fråga tack

Du har skrivit detta i en del trådar nu
    du har ju fått bra svar nu
Svar på tråden skuld