Byta från spjälsäng till annan?
Hejsan! Har börjat fundera lite på att byta ut vår sons spjälsäng mot en vanlig barn/växasäng, men det känns egentligen lite tidigt. När bytte ni?
Vår son är nu 15 månader och efter jul ska vi tapetsera om hans rum och lägga nytt golv, så att byta säng blir aktuellt först i februari/mars och då är han 18-19 månader.
Från början hade jag tänk att han skulle sova o spjälsängen tills han var minst 2 år, men nu verkar han tycka att sin spjälsäng är så trång.
Jag vaknar ofta på nätterna av att han gnäller och då ligger han på tvären och har lyckats få ut nån av fötterna ovanför spjälskyddet, och ibland när jag tittar till honom ligger han som en boll med huvudet tryckt mot ena sidan och fötterna åt andra. Jag tror att han gnäller till på nätterna r han ska vända sig och lägga sig med huvudet neråt i sängen och då fastnar.
När han ibland sover mellan mig och sambon i våran säng så vaknar vi ofta av att han klättrar ur vår säng och går och sätter sig och leker eller sätter på tvn, det är också en orsak varför jag funderar på att byta - då han gillar att leka själv och gå upp och mysa 15-30 minuter på morgonen. När han tröttnar på att vara själv går han in och rycker i oss, haha.
När han sover i sin spjälsäng så vaknar vi ofta av att han är frustrerad och skriv och står och hänger på kanten för att han inte kommer ut..
Så, vad tror ni? Å har ni några tips på bra, låga barnsängar?