• S Michaela

Byta från spjälsäng till annan?

Hejsan! Har börjat fundera lite på att byta ut vår sons spjälsäng mot en vanlig barn/växasäng, men det känns egentligen lite tidigt. När bytte ni?

Vår son är nu 15 månader och efter jul ska vi tapetsera om hans rum och lägga nytt golv, så att byta säng blir aktuellt först i februari/mars och då är han 18-19 månader.

Från början hade jag tänk att han skulle sova o spjälsängen tills han var minst 2 år, men nu verkar han tycka att sin spjälsäng är så trång.

Jag vaknar ofta på nätterna av att han gnäller och då ligger han på tvären och har lyckats få ut nån av fötterna ovanför spjälskyddet, och ibland när jag tittar till honom ligger han som en boll med huvudet tryckt mot ena sidan och fötterna åt andra. Jag tror att han gnäller till på nätterna r han ska vända sig och lägga sig med huvudet neråt i sängen och då fastnar.

När han ibland sover mellan mig och sambon i våran säng så vaknar vi ofta av att han klättrar ur vår säng och går och sätter sig och leker eller sätter på tvn, det är också en orsak varför jag funderar på att byta - då han gillar att leka själv och gå upp och mysa 15-30 minuter på morgonen. När han tröttnar på att vara själv går han in och rycker i oss, haha.

När han sover i sin spjälsäng så vaknar vi ofta av att han är frustrerad och skriv och står och hänger på kanten för att han inte kommer ut..

Så, vad tror ni? Å har ni några tips på bra, låga barnsängar?

• Svar på tråden Byta från spjälsäng till annan?
  • S Michaela

Ja, den va snygg! Men den va inte för hög att klättra ur? Tänker på när ni hade den öppna sidan mot väggen och han fick klättra över ribborna? :)

Vår son är en riktig klätterapa så jag vet att han kommer ta sig ur sin säng på ett eller annat sätt, så lika bra att ha det så "säkert som möjligt" ;)

• Frontline

Jo klättra ur det gjorde han utan problem men då lekte han lite på golvet eller kom in till oss..
    Hade den enbart så för att han inte skulle rulla ur i sömnen..

Dom andra barnen var över 2 år innan dom var redo att byta bort spjälsängen..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Stjärnebo

Jag tycker att ni kan byta säng! :) 

Finns så kallade "sänghästar" att köpa som man kan fästa på en vanlig säng utan kanter eller med endast en kant. 

Våran dotter är 16 månader och sover i sin spjälsäng utan ena kanten på och så står den i anslutning till våran säng så om hon kryper ur så väcker hon mig som sover väldigt ljust ;) 
    Men hon verkar inte tycka att det är för trångt riktigt än.

När vi ska byta så köper vi en 90 säng med en sänghäst på :)

• mammalovis

Testa att lägga spjälsängsmadrassen på golvet, så får ni se vad som händer. Bestämmer han sig för att leka om han vaknar på natten så vet ni ju det. Ett alternativ är att ta bort ena sidan och sätta dit stödbrädan och se vad som händer då. På övriga sidor borde det väl gå att spänna ett lakan så det inte går att fastna med foten. Sedan kan de ju i perioder drömma mer. Min stånkar ibland när hon har bajs på g. Häromnatten vaknade jag av att hon låg och skrattade ...

Min dotter som är 17 månader sover i alla möjliga ställningar. Hon kan ligga med fötterna mellan spjälorna ovanför spjälskyddet. Häromkvällen låg hon och sov med ryggen på en 40 cm lång hård docka hon hade dragit dit. Vi har fortfarande kvar en amningskudde i bortre delen så ibland ligger hon och sover på den, ibland med huvudet i hålet/u:et och ibland i huvudänden på tvären. Den tunna kudden flyttar hon ibland undan.

Med äldsta dottern bytte vi till en resårbotten direkt på golvet, men då hon var på väg att ramla ur upprepade gånger när vi satte ben på den när hon fick eget rum vid 2,5 år löste vi det till slut med mormors gamla utdragssäng. Den är ju betydligt lägre att klättra ur än om de skulle klättra ur spjälsängen. Med lillasyster får vi se, hon slänger upp en fot på kanten, men har inte börjat häva sig än. Problemet blir ju att få dem att somna själva när de kan rymma. Nu rumsterar lillasyster om en stund tills hon somnar gott, bara hon har snutten och tutten.

• S Michaela

Tack för era svar!

Jag är inte så rädd för att han ska gå upp mitt i natten och börja leka, för han brukar sova sig igenom nätterna väldigt bra (när han gnäller för att han har fastnat så somnar han om direkt när vi stoppat om honom.

Å på mornarna tycker jag det är jätte bra om han kan gå upp själv, det är ju det han är frustrerad över för att han inte kan göra nu annat än när han sover i vår säng.

Tror nog att vi ska byta säng, satt och kollade runt lite på nätet och hittade en säng från Troll som verkade bra. Va två ribbor högt fram till och baktill på långsidorna på sängen och ett litet mellanrum utan ribbor i mitten som han smidigt kan ta sig ur igenom, känns som han inte rullar ut sängen allt för lätt då heller. Den var också bara 45 cm över golvet så det känns bra.

Det där med läggningen kan ju bli ett problem, men känns inte som om det spelar roll vilken ålder dom är i - dom springer väl upp ändå om dom känner för det.

• S Michaela

Kanske ska tillägga att det inte går att plocka bort en sidan på spjälsängen vi har, annars hade ju det varit ett alternativ.

• tomsfru

Vår flicka bytte vi till växasäng med när hon var 1,5 o vi satte upp spjälskyddet efter kanten utåt så hon inte ramlar ut men kan kliva ned själv medvetet om hon vill eftersom det är mjukt o går att bända utåt.o dessutom är ju inte kanten så hög så hon kliver över utan problem också om hon vill. Nu är hon snart två o har inte klivit ned för o leka en enda gång.... vi har dessutom babyvakt inkopplad till vårat rum så vi hör när hon vaknar.

Svar på tråden Byta från spjälsäng till annan?