• Anonym (Helt knäckt)

Min chef ljuger för mig, vet inte hur jag ska hantera situationen

Har uppstått en väldigt jobbig situation på mitt jobb, eller den har väl pågått rätt länge. Vill börja med att säga att jag gjort en massa fel på jobbet, inget som helst brottsligt eller så men har mått väldigt dåligt pga en konflikt med en kollega. Konflikten startade så fort jag började där. Kollegan som behandlade mig illa mådde mycket dåligt och tog ut det på mig. Personen som började innan mig var med om i princip samma sak och var nära på att sluta. Min chef tog inte tag i det här trots att jga sa till och det hela blev bara värre och värre och höll på i ca 1½ till tills jag mådde så dåligt att jag inte kunde sköta mina arbetsuppgifter. Jag mår fortfarande dåligt(men det är mycket bättre) pga att min chef skyller precis allt på mig.

Senaste mötet vi var på var hon fruktansvärt nedlåtande mot mig, har aldrig blivit behandlad så illa av någon, började gråta flera gånger under mötet för jag kunde inte fatta att det var sant. 

Tidigare har hon aldrig påstått att hon försökt ta tag i situationen med kollegan som betedde sig illa nu helt plötsligt säger hon att hon gjorde, hade möten med denna personen upprepade gånger pga konflikten med mig. Det är en ren lögn och jag kan bevisa det. Kollegan som betedde sig illa då har jag inga som helst problem med idag då vi pratat och jag förstår att hon inte menade något illa då hon mådde så pass dåligt, hon kunde inte hjälpa det. Hon har fått hjälp och hon mår idag bra. 
    Hon bekräftar att min chef Aldrig pratade med henne om det här då. Min chef ljög om flera andra saker som jga också kan bevisa. Ska ha möten med facket och gå igenom allt.

Jag har hela tiden varit väldigt noga med att inte beskylla min chef utan jag har verkligen visat förstående för att det blev som det blev. Hon var ny och hon visste inte hur hon skulle agera i den situationen, jag kunde dessutom sagt till igen eftersom det fortsatte. Jag var också ny och det var mitt första fasta jobb så jag vågade inte. Jag är alldeles för snäll när det gäller såna här saker, blir ofta överkörd och har svårt att säga ifrån.

Min chef kommer med elaka kommentarer jämt och ständigt, säger emot nästan allt jag säger. Hon hävdar saker in i absurdum. Hon känner sig uppenbarligen attackerad och när hon gör det kan hon liksom inte sluta att hävda vissa saker, hur dumma dom än är. Sen dagen efter kan hon vara trevlig och allt är som vanligt igen, som två olika personer. 

Jag är helt förkrossad över att det blivit så här, mina anhöriga vill att jag slutar då jag mår så dåligt över situationen. Allt min chef säger som jag vet inte stämmer kan jag inte bevisa. Jag har ju dessutom gjort en massa fel och det står jag såklart för och jag försöker verkligen, det gör jag. 

Någon som kan ha någon aning om varför hon gör så här? Jag förstår inte. Är det för att felet hon gjorde var så pass allvarligt att det skulle kunna bli konsekvenser för henne? Det Inte vad jag är ute efter. Jag vill bara inte bli behandlad på det här sättet, hon ljuger och är fruktansvärt nedlåtande mot mig. 

Jag vill bara att hon slutar behandla mig på det här sättet. Vet inte vad jga ska göra. Trivs med mina arbetsuppgifter relativt bra, trivs med mina kollegor och vill ju inte sluta men mår skit av allt det här, vaknar om nätterna och gråter.

Någon med insyn som vet hur det här kan tänkas sluta? Vad konsekvenserna kan bli?

• Svar på tråden Min chef ljuger för mig, vet inte hur jag ska hantera situationen
  • Ogago

Om man känner så här så finns det bara en sak att göra - att sluta!

Du kan inte ändra på chefen. Du kan inte få chefen att hon gjort fel. Du har inte några ursäkter att vänta. Det blir inte bättre. Igen: Det blir inte bättre!

Det blir bara sämre. et blir bara sämre! Och du kommer att må sämre och sämre av detta. Så det finns bara en sak att göra - sluta! Och detta ska du göra så fort du kan för att du inte ska vara ett vrak och hopplöst utan självförtroende när du söker nya jobb. Om nästa personalintervjuare märker att du har ett syndrom på grund av det nuvarande jobbet så har du svårare att få det jobbet, om du inte förklarar och förklarar, men det vill du inte.

Så länge du mår förhållandevis bra så måste du sluta. Sluta! För det blir inte bättre, det kommer bara att gå utför. Så sluta jobbet och sök ett nytt! Och gör det kvickt!

• Anonym (damnedifUdodamnedifUdont)

Spela in dina samtal med henne.

Fullt lagligt att spela in ett samtal utan att hon vet om det, så länge som du själv är deltagande part i samtalet. (Sedan är det lite si och så med hur du får lov att använda inspelningen beroende på om det är en analog eller digital inspelning.)

Säger hon något riktigt dumt så ta upp det med facket. Låt dem lyssna på inspelningen.

• Ogago
    Anonym (damnedifUdodamnedifUdont) skrev 2014-11-08 20:34:50 följande:

Fullt lagligt att spela in ett samtal utan att hon vet om det, så länge som du själv är deltagande part i samtalet. (Sedan är det lite si och så med hur du får lov att använda inspelningen beroende på om det är en analog eller digital inspelning.)

Säger hon något riktigt dumt så ta upp det med facket. Låt dem lyssna på inspelningen.

Du har rätt i att hon kan använda inspelade samtal för att bevisa sin oskyldighet. Men hennes situation blir inte bättre för det. Hon måste iväg, ut ur denna destruktiva miljö.

Arbetsgivare tenderar att försvara chefer. Arbetstagare tenderar att förlora juridiska kamper. Jag förutsätter att facket är informerade. Möjligtvis kan facket ordna med ett maffigt avgångsvederlag, men vad hjälper det om man är krossad som en kackerlacka. Det tar oerhört lång tid att återställa ett krossat självförtroende.

Mitt råd kvarstår. Sluta så fort du kan! Hitta ett bättre ställe att jobba på. Innan det blir försent.
  • Anonym (Helt knäckt)
    Ogago skrev 2014-11-08 20:24:07 följande:

Om man känner så här så finns det bara en sak att göra - att sluta!

Du kan inte ändra på chefen. Du kan inte få chefen att hon gjort fel. Du har inte några ursäkter att vänta. Det blir inte bättre. Igen: Det blir inte bättre!

Det blir bara sämre. et blir bara sämre! Och du kommer att må sämre och sämre av detta. Så det finns bara en sak att göra - sluta! Och detta ska du göra så fort du kan för att du inte ska vara ett vrak och hopplöst utan självförtroende när du söker nya jobb. Om nästa personalintervjuare märker att du har ett syndrom på grund av det nuvarande jobbet så har du svårare att få det jobbet, om du inte förklarar och förklarar, men det vill du inte.

Så länge du mår förhållandevis bra så måste du sluta. Sluta! För det blir inte bättre, det kommer bara att gå utför. Så sluta jobbet och sök ett nytt! Och gör det kvickt!

Men det känns ju så orättvist! Jag vet att jag har gjort fel och jag har stått för det. Hennes fel var dock betydligt värre. Jag kan inte förstå hur hon kan sitta där och ljuga för mig, upprepade gånger och sen säga att hon inte har något emot mig personligen...Jag kan bara inte sluta, det är bara jag som har jobb i förhållandet och min kille säger att så fort han får jobb så vill han att jag slutar. Han ser ju hur jag mår. Jag är bara så chockad över att hon klarar av att behandla mig på det här sättet, hur kan man? Hur kan man göra så mot en annan person?
    Anonym (damnedifUdodamnedifUdont) skrev 2014-11-08 20:34:50 följande:

Hon har sagt väldigt mycket dumt. Att spela in kan vara en idé, tyvärr borde jag tänkt på det tidigare. Om jag spelat in samtalet vi hade sist hade hon garanterat varit körd. Hon svor och gapade och ljög. Jag kan ialf säga att jag kan stå för precis allt jag sa, jag sa inget överilat, inget elakt, det känns faktiskt väldigt skönt.

Jobb växer inte på träd och dessutom vill jag inte bara lägga mig platt och ge upp.Sen är min kille arbetslös så jag kan inte sluta nu.
    Ogago skrev 2014-11-08 21:56:24 följande:
    Du har rätt i att hon kan använda inspelade samtal för att bevisa sin oskyldighet. Men hennes situation blir inte bättre för det. Hon måste iväg, ut ur denna destruktiva miljö.

Arbetsgivare tenderar att försvara chefer. Arbetstagare tenderar att förlora juridiska kamper. Jag förutsätter att facket är informerade. Möjligtvis kan facket ordna med ett maffigt avgångsvederlag, men vad hjälper det om man är krossad som en kackerlacka. Det tar oerhört lång tid att återställa ett krossat självförtroende.

Mitt råd kvarstår. Sluta så fort du kan! Hitta ett bättre ställe att jobba på. Innan det blir försent.
    Min chef är den som står för det destruktiva, inte mina kollegor och mina arbetsuppgifter är bra dom med. Det känns så surt att bara ge upp. Jag kan bara inte fatta hur en människa kan göra så som hon gjort, hur kan man vara så elak. 

Nu är jag skittaskig men att hon är skild och lever ensam är knappast en surprise, hon måste varit en mardröm att leva med rent ut sagt. Det värsta är att hon växlar mellan att vara riktigt trevlig och bete sig så här. Vet aldrig var jag har henne. 

Jag kan ju bevisa att hon ljög, är det det till min fördel på något sätt? Eller spelar det ingen roll i det stora hela?

Tack för svaren förresten!

• TigerLilySwe

Kör på linjen med facket och försök lägga denna konflikt bakom dig sedan. Chefen får du försöka hitta ett sätt att hantera så att hon inte kryper under skinnet på dig. Du ska inte behöva bli så här knäckt. Risken är att det fortsätter och du rätt som det är är ute i kylan och mår riktigt riktigt risigt. Försök få facket i skottlinjen istället för dig själv, att dom företräder dig. Usch, vad trist för dig. Kram o lycka till!

• Anonym (Helt knäckt)
    TigerLilySwe skrev 2014-11-09 08:53:03 följande:

Kör på linjen med facket och försök lägga denna konflikt bakom dig sedan. Chefen får du försöka hitta ett sätt att hantera så att hon inte kryper under skinnet på dig. Du ska inte behöva bli så här knäckt. Risken är att det fortsätter och du rätt som det är är ute i kylan och mår riktigt riktigt risigt. Försök få facket i skottlinjen istället för dig själv, att dom företräder dig. Usch, vad trist för dig. Kram o lycka till!

Tack!

Ja, det är så jag tänker göra. Grejen är den att jag måste vara kvar en viss tid till, om ca 1 år kan jag sluta och det är det som får mig att stå ut. Att veta att det har ett slut. Vill att tiden ska gå fort, finns dock en risk att jag kommer bli av med jobbet innan dess, hon hotar nämligen med att ge mig sparken.
  • Ogago

Du har förlorat redan nu. Om din chef är emot dej och hon har ledningen med dej så är det du som förlorar även om du vinner över chefen. Du förlorar vilket som.

Men det du också kan förlora är din egen hälsa och ditt eget förstånd, att förlora tilliten på människor. Det tar avsevärt längre än ett år att bygga upp igen. Att 'gå in i väggen' gör man inte bara genom att jobba och stressa för mycket. Det får man också genom en ovinnbar konflikt. Du förlorar ditt självförtroende, du orkar inte ta några initiativ själv. Du blir pantad helt och hållet.

Det känns orättvist, jag vet, du har ju inte gjort nåt fel. Men du har starkare krafter emot dej än du anar.

Ge upp, låt dom andra vinna för att klara dej själv. Än så länge är du frisk nog att hitta ett nytt jobb där du kan trivas. Du kan fortfarande klara dej.

Men du måste sluta, nu - så fort som bara är möjligt! För din egen skull!

• sextiotalist
    Anonym (Helt knäckt) skrev 2014-11-09 09:41:00 följande:

Tack!

Ja, det är så jag tänker göra. Grejen är den att jag måste vara kvar en viss tid till, om ca 1 år kan jag sluta och det är det som får mig att stå ut. Att veta att det har ett slut. Vill att tiden ska gå fort, finns dock en risk att jag kommer bli av med jobbet innan dess, hon hotar nämligen med att ge mig sparken.

jag hoppas att du är med i facket, är du inte det så gå med i morgon.

Hon kan inte sparka dig hur som helst, i värsta fall köpa ut dig.

Hädanefter ska du alltid ha en facklig representant med dig när du pratar med chefen.
  • Anonym (Helt knäckt)
    Ogago skrev 2014-11-09 09:54:51 följande:

Du har förlorat redan nu. Om din chef är emot dej och hon har ledningen med dej så är det du som förlorar även om du vinner över chefen. Du förlorar vilket som.

Men det du också kan förlora är din egen hälsa och ditt eget förstånd, att förlora tilliten på människor. Det tar avsevärt längre än ett år att bygga upp igen. Att 'gå in i väggen' gör man inte bara genom att jobba och stressa för mycket. Det får man också genom en ovinnbar konflikt. Du förlorar ditt självförtroende, du orkar inte ta några initiativ själv. Du blir pantad helt och hållet.

Det känns orättvist, jag vet, du har ju inte gjort nåt fel. Men du har starkare krafter emot dej än du anar.

Ge upp, låt dom andra vinna för att klara dej själv. Än så länge är du frisk nog att hitta ett nytt jobb där du kan trivas. Du kan fortfarande klara dej.

Men du måste sluta, nu - så fort som bara är möjligt! För din egen skull!

Men jag kan ju bevisa att hon gjort fel, är inte det till min fördel? Hennes trovärdighet skulle ju minska rejält. Jag kan inte säga upp mig nu, är oplanerat gravid... Vad händer om de får reda på det? Kan de ge mig sparken för det?

Jag har absolut noll självförtroende kvar, hälsan är kass och helst skulle jag vilja bli sjukskriven till det är dags för förlossningen. Jag vill självklart jobba men det känns inte bra att gå omkring och må så här dåligt och vara gravid, vill ju vara glad! Samtidigt som graviditeten är det som får mig att stå ut, ljuspunkten.

Kan tillägga att chefen kommer sluta om ca ett år, men hon lär ju berätta allt för den nya och få mig att se dålig ut.
  • Anonym (Helt knäckt)
    sextiotalist skrev 2014-11-09 09:55:40 följande:
    jag hoppas att du är med i facket, är du inte det så gå med i morgon.

Hon kan inte sparka dig hur som helst, i värsta fall köpa ut dig.

Hädanefter ska du alltid ha en facklig representant med dig när du pratar med chefen.
    Jag är med i facket och ja, jag kommer definitivt ha med någon varje gång jag pratar med henne. Fast det finns inte en chans att hon skulle bete sig på det sättet inför andra, inte en chans, hon tappade det helt sist. Väldigt nyfiken på hur det kommer vara imorn. Jag kan ialf känna att det känns Väldigt skönt att jag inte ljugit, inte sagt något elakt utan hållit mig till sanningen och ändå visat henne respekt. 
Svar på tråden Min chef ljuger för mig, vet inte hur jag ska hantera situationen