• Anonym (TS)

Hur lång tid tar det från att man ringt?

Hur lång brukar väntetiden vara på att då göra abort från det att man ringt och sagt att man vill göra en? Vill få det undanstökat så fort som bara möjligt.. Är i V 5+4 idag oxh ska ringa på måndag. Eller kan man ringa helgdagar?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det från att man ringt?
  • Långbenopluto

Det är olika i alla landsting. Du får ringa på måndag, men du får nog räkna med 2-3 veckors väntetid på allt.

• Anonym (T)

Om du vill göra medicinsk abort går det ganska fort och du får första tabletten redan vid första gynekologbesöket. Om du vill göra en kirurgisk abort måste du vänta till en viss vecka (7+0?) och det brukar dessutom vara några veckors väntetid. Du får troligtvist sitta hemma och lida tills de hör av om tid, och det kommer troligtvis dröja.

• Anonym (TS)
    Tines skrev 2014-11-08 19:02:27 följande:

Det är olika i alla landsting. Du får ringa på måndag, men du får nog räkna med 2-3 veckors väntetid på allt.

Det låter ju helt tvärtom vad jag läst mig till. Det står på 1177 t ex att dom försöker hålla väntetiderna såpass korta så att man ska slippa gå och vänta...
    Anonym (T) skrev 2014-11-08 19:10:10 följande:

Om du vill göra medicinsk abort går det ganska fort och du får första tabletten redan vid första gynekologbesöket. Om du vill göra en kirurgisk abort måste du vänta till en viss vecka (7+0?) och det brukar dessutom vara några veckors väntetid. Du får troligtvist sitta hemma och lida tills de hör av om tid, och det kommer troligtvis dröja.

Jaha.... Känns ju betryggande..
  • Anonym (lll)

Jag fick en tid 1 vecka efter det jag hade ringt kvinnokliniken. Fick träffa läkaren som gjorde ett vaginalt ultraljud för att kolla hur långt gången jag var. Sedan berättade hon om att fram till v.8 så är det en medicinsk abort som gäller. Eftersom jag var osäker och ville tänka igenom tog det ytterligare en vecka men när jag väl bestämt mig fick jag komma in dagen efter och ta tabletterna och igår gjorde jag aborten hemma. 

• Anonym (.)

Hur snabbt man får tid tror jag också beror på hur långt gången man är. 
    Jag var själv i vecka 14 när jag fick veta att jag var gravid och fick tid för första besöket 3 dagar efter telefonkontakten och 2 dagar senare blev jag inlagd för själva aborten så för mig gick det väldigt fort men jag hade som sagt gått väldigt långt redan.

• Anonym (Säker)

Jag ringde i fredags, fick en tid på mvc idag måndag.

När jag varit där så ringde jag abortkliniken och fick tid på onsdag.

Kommer då få första tabletten där, och med mig hem får jag dom sista som jag ska ta på fredag....

Så du bör nog inte behöva vänta länge......

Har du ringt idag?

Svar på tråden Hur lång tid tar det från att man ringt?