• Anonym (prick)

Finnar i hela ansiktet. Hjälp!

Om en vecka ska jag göra en väldigt viktig sak, jämförbart med att gifta sig. Senaste dagarna dyker det upp fler och fler finnar i ansiktet på mig. Är helt fullt av plitor och röda prickar och små ärr där finnarna försvunnit. Huden är dessutom helt torr och fnasig på kinderna, näsan och mellan ögonbrynen.

Vad tusan ska jag göra? Jag må vara fåfäng men jag vill verkligen inte se ut så här nästa helg. Finns det någon mirakelkur jag kan göra för att bli av med detta i tid?

• Svar på tråden Finnar i hela ansiktet. Hjälp!
  • InaK

Exfolierar du ansiktet? Om inte, fösök med det i några dagar så ska du se att din hy blir mjuk och fin. Sen tycker jag att du ska stressa mindre, annars kan det bli värre :)))

• eslah

Aspirinmasken är grymt bra för att få bort finnar. Annars så kan du ju pröva att sola solarium, fast det är ingenting jag vill rekommendera egentligen.

• Anonym (prick)

Jag är jättestressad men det är svårt att undvika.

Hur exfolierar man ansiktet? Jag brukar smörja med babyolja (ej mineral) efter dusch och tvätt. Har provat en del olika krämer men aldrig hittat nån som funkat bättre än oljan. Får snarare mer finnar av krämerna jag testat (inte nu, var flera år sedan jag testade kräm senast). Jag brukar få finnar då och då, speciellt när jag är förkyld eller har mens. Men nu är jag varken förkyld eller har mens och det är mer finnar än någonsin.

• Alexandre Nayle

Här är nåt som har funkat för mig: vanlig hederlig handsprit. Helst inte alcogel och spriten måste vara återfuktande, vilket ska stå på förpackningen.

• Anonym (prick)
    Alexandre Nayle skrev 2014-11-08 17:34:25 följande:

Här är nåt som har funkat för mig: vanlig hederlig handsprit. Helst inte alcogel och spriten måste vara återfuktande, vilket ska stå på förpackningen.

Smörjer du hela ansiktet med det då, eller bara precis på varje finne?
  • Alexandre Nayle
    Anonym (prick) skrev 2014-11-08 18:10:19 följande:
    Smörjer du hela ansiktet med det då, eller bara precis på varje finne?
    Brukar punktsmörja varje finne. Bäst att akta ögonen dessutom.
  • Adut 27

Ooh! Och jag säger tvärtom mot dom andra! Ha bara milda och snälla produkter i ansiktet, sminka inte med massa foundation utan låt hudan andas.
    Exfoliera inte en massa, utan var snäll mot huden!

Absolut inte starka saker som handsprit, huden kommer att vilja producera mer fett som skydd mot uttorkande!

• Adut 27

Sen rekommenderar jag dermalogica starkt!!
    Det är parfymfritt, snälla och fruktansvärt bra produkter!

P.S du är inte gravid???, då kan man ju helt plötsligt få en massa finnar pga hormonerna D.S

• jagärjagvemärdu

en ansiktsmask av honung + kanel är det som fungerar bäst för mig :) även lite citronsaft i är bra.

kanel är antiinflammatoriskt

• Anonym (prick)
    jagärjagvemärdu skrev 2014-11-12 00:01:57 följande:

en ansiktsmask av honung + kanel är det som fungerar bäst för mig :) även lite citronsaft i är bra.

kanel är antiinflammatoriskt

Har du nått recept på en sådan mask?
  • jagärjagvemärdu
    Anonym (prick) skrev 2014-11-12 07:40:09 följande:
    Har du nått recept på en sådan mask?
    Brukar bara köra lite på måfå :) Tar lite honung i en skål o några droppar citron och sen på med kanel på så de blir en brun smet, sen bara kleta på :)
Svar på tråden Finnar i hela ansiktet. Hjälp!