Snälla, hjälp mig förstå min man, tror att han kanske har Aspergers eller liknande
Jag upplever stora svårigheter med min man, i hur han är och hur han samspelar (läs inte samspelar) med oss i omgivningen. Jag misstänker att han har Aspergers eller liknande eller så är det jag som är helt knäpp, för så känns det verkligen vissa dagar. Jag önskar lite feedback från er som kanske känner igen sig, hur ska jag tänka och göra för att förstå honom??
Min man, (jag kallar honom M) är en välfungerande person vad gäller arbete. Han har ett välbetalt arbete inom IT-branschen och kontakterna med kollegor och andra verkar fungera. Han ger mig trygghet, han är ärlig och ambitiös, duktig på att jobba hemma med hus, trädgård osv. Han är mån om sin familj och sina släktingar, träffar sina gamla föräldrar ofta, hjälper folk både praktiskt och ekonomiskt.
Det jag upplever som avvikande och/eller svårt är bland annat:
- Han har ett sätt som jag upplever som egocentriskt. Han ska alltid först fram på något sätt, i trafiken, i dörröppningar hemma, det är som att han inte ser andra.
- Han har ett stelt kroppsspråk, går och rör sig långsamt, har ofta ett frånvarande uttryck, liksom ingen levande mimik. Ibland känner jag att jag inte når honom, och vill bara "banka hål" på den stela ytan.
- Han struntar ofta i vad andra vill och önskar sig. Köper han presenter så köper han ALDRIG det någon önskar sig utan det han tycker att personen ska ha, även det är något som absolut inte passar vederbörande. Han glömmer vilken mat övriga i familjen inte äter, och lagar det ändå, och blir sedan förskräckt när man inte äter.
- Han glömmer så gott som ALLTID vad jag sagt och vad vi kommit överens om, och det blir man ju GALEN på till slut. Det känns som att jag inte är viktig.
- Han använder ofta få ord när han pratar, och han tror att den han pratar med ska förstå mer än det han säger. Jag är van, och vet hur jag ska få ur honom vad han menar, men när han pratar med okända blir det OFTA missförstånd. I en butik kan han fråga om hjälp, och sedan när expediten förklarar något för honom kan han bara gå därifrån plötsligt, utan att säga tack för hjälpen eller liknande.
- Han fixerar sig vid olika intressen, förut var det trav, senare geo-catching och nu whiskey. Han ägnar flera timmar varje dag till att surfa på sidor, att chatta med whiskey-vänner, att delta i auktioner. Han pratar om whiskey, han tänker på whiskey, han LEVER whiskey. Han dricker inte mycket alls vill jag förtydliga.
- Vi har en dotter och han har ett konstigt sätt att uppfostra henne. Han lyssnar liksom inte in vad hon känner och hur hon mår, utan det är mer gammaldags uppfostran med "befallningar" och krav på ordning och reda.
- Jag har under perioder haft svår ångest, och ibland har jag legat på nedervåningen och bokstavligen skrikit, haft impulser att kasta mig i havet osv.. Och han har lugnt suttit på övervåningen och surfat. Helt galet. Ibland tror jag att det är han som orsakar ångesten.. När jag tvingat honom att trösta mig har han gjort det, och då på ett fint sätt. Men det är som att han faktiskt inte själv förstår att en person som mår dåligt behöver stöd.
Jag vill förstå honom och orka leva med honom, men just nu vet jag inte hur det ska gå till..