• Min högsta önskan

vad får/bör katter INTE äta?

Har två underbar 12-veckor gamla kattbröder hör hemma, Muffins och Messi. ?? Huskatter med 50% Norsk skogskatt i sej.
    De älskar mat, så därför undrar jag om det är något särskilt som de absolut inte ska äta? Som de kan bli sjuka av.. Tänker då framför allt på sånt vi människor äter..
    Vill ju inte att något ska hända dom, om jag kan göra något för att undvika det..

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden vad får/bör katter INTE äta?
  • Aniiee

Spannmål. Så inget pasta och inget bröd. Choklad. Rena giftet för både hundar och katter. 

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Akua

hittekatter.ifokus.se/articles/4d713c48b9cb4622270530ed-giftigt-for-katter

Aniiee skrev 2014-11-08 19:56:03 följande:

Spannmål. Så inget pasta och inget bröd. Choklad. Rena giftet för både hundar och katter. 

Haha när jag var liten var min underbara mormor kattvakt. Hon gav honom kokta makaroner (matrester). Katten smaskade och åt men mormor fick sen sitta och med sitt finger skrapa bort ihopklibbad pasta från kattens gom, haha!
  • Aniiee
    Akua skrev 2014-11-08 20:23:34 följande:

hittekatter.ifokus.se/articles/4d713c48b9cb4622270530ed-giftigt-for-katter

Haha när jag var liten var min underbara mormor kattvakt. Hon gav honom kokta makaroner (matrester). Katten smaskade och åt men mormor fick sen sitta och med sitt finger skrapa bort ihopklibbad pasta från kattens gom, haha!
    Ouch! Stackars misse =P
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Akua
    Min högsta önskan skrev 2014-11-08 20:49:56 följande:

Tack för era svar!! Är mjölk farligt för katter? Varför då? Hur är det med vispgrädde då?

Samma. Katter kan inte ta vara på laktos.
  • Monchichier
    Min högsta önskan skrev 2014-11-08 20:49:56 följande:

Tack för era svar!! Är mjölk farligt för katter? Varför då? Hur är det med vispgrädde då?

Katter är laktosintoleranta. Om du inte vill ha en gasig katt med diarréer så ska man inte ge dem några mjölkprodukter alls.
    Även om de tål ost så är två ostskivor detsamma som om en människa skulle äta 5 stora kanelbullar, kalorimässigt då.
    30 gram leverpastej är som 4 stora kanelbullar. En deciliter mjölk är samma som 3 kanelbullar.

Sedan är choklad giftigt, även oboy, nougat etc. alltså allt som innehåller kakao. Vindruvor ska de inte äta i någon form, speciellt inte kärnorna.
    Lök ska de hålla sig borta från.

Alltså egentligen ska katter hålla sig till kattmat. Vill du belöna katten med något så finns det torkade småfiskar man kan ge dem om man vill festa till det. Jag lovar, katten kommer inte bli sur eller ledsen om den inte får äta precis det du äter.
    Att lära en katt att äta människomat kan också bli ganska farligt då katter äter egentligen det de blir serverade. Lär dem sig att det finns kattmat på matbordet så är risken stor att du har en katt som slickar i sig kladdkakesmet från en bortglömd skål på matbordet. Och då får du problem.

• Emm_ra9999

Torrfoder. Katter är inga naturliga vatten drickare. Dom kan få problem med njurarna om dom inte dricker tillräckligt då de äter torrfoder. Dessutom innehåller torrfoder mycket spannmål. Katter är rovdjur och bör äta därefter, alltså animaliska produkter.

• MySecret

Jag är ganska ny på det här med katt, är stödhem åt en föredetta hemlös kisse.

Tycker själv att det är ganska svårt att hitta vad man får/inte får ge katten.

Har dock kommit fram till att rått kött, färs, kyckling o dyl är ok Men inte rå fisk. Rå äggula går också bra men inte vitan.

Idag fick vår kise lite lövbiff som han glatt snaskade i sig. Sök på BARF katt :)

• LunaLovegood

Torrfodret som finns i vanliga mataffärer

Svar på tråden vad får/bör katter INTE äta?