• S Michaela

Vad kan era 15 - månaders?

Lite nyfiken på vad era 15 - månaders bebisar/barn kan, och hur dom sover och äter?

Vår son sover till 8.30 - 10 på mornarna.

Han vilar middag ibland, ibland inte. Somnar för natten mellan 19 - 20 och sover hela nätterna.

Är dock lite svår med nattningen då man får

• Svar på tråden Vad kan era 15 - månaders?
  • S Michaela

Skickades visst..

Han är lite svår med nattningen så man får alltid ligga bredvid honom så somnar han.

Han äter välling morgon och kväll, gröt en gång, macka och fil som mellanmål, 2 varma middagar (lunch och middag) och ofta en frukt eller 2 någon gång under dagen.

Han kan gå och nästan springa, klättrar upp och ner för det mesta, inte upp på våra matbord än dock (skönt!), han älskar att köra runt på sin elbil men har lite svårt att förstå hur man gasar.

Han babblar mycket men kan bara säga mamma, abba (pappa) och ajee (när han slåss och man säger Aje för att det gör ont).

Förstår nej och blir jätte tjurig och man säger till honom. Tycker annars det är svårt att veta vad han förstår. Han kommer oftast när man säger "kom". Han kan vinka när man säger hej då, klappar händerna och gör aja baja fingret.

Han förstår när man berömmer honom och säger Braa för då lyser han upp.

Kan stapla några klossar på varandra och försöker ofta passa in små pinnar i hål eller sätta på locket på sina nappflaskor.

Han pekar inte på saker när man frågar honom tex "vad är hästen" osv.

Äter inte själv än.

Hur är det med era barn?

Kan tillägga att vår son inte går på dagis/förskola än så länge så vi träffar inte så mycket barn. Han lär väl lära sig mer när han börjar där. Känns som han är liiite efter i utvecklingen men bara lite, just för att han inte kan så många ord och kan peka på ditt och datt eller hämta grejer.

På dagarna är vi i lekparken, ute och åker bil i trädgården (elbil och bobbycar), är i badhuset, handlar, hälsar på mormor och morfar..

Han hatar att åka vagn.

• Neysie

Min son kunde knappt prata alls i den åldern. Tror han bara sa mamma och pappa och kanske titta. Jag tycker inte det låter alls som att din son är sen.

• fannybk

Vår son blev 16 månader idag. Han sover mellan 19-7 utan några större problem. Vissa nätter har han mardrömmar och vi får klappa lite på huvudet annars sover han själv. Efter lunch sover han 1,5-2 timmar beroende på hur han sovit under natten eller om vi gått upp tidigt.

Till frukost äter han gröt och macka, lite frukt till mellis, vanlig mat till lunch och middag, frukt till mellis efter vilan och välling på kvällen. Han har börjat äta mer och mer med sin lära-äta-sked men brukar vara så ivrig när han ser maten så då äter han med händerna i stället. Dricker utan problem ur pipmugg men inte ur vanliga muggar/glas. Han vill dock gärna dricka ur vanligt glas men då brukar det bli blött!

Han går, springer och klättrar på det mesta. Tar sig tex upp och ner själv på gunghästen i parken men ber om hjälp de gånger han märker att det är för svårt. Sorterar gärna saker, typ lägger klossar i en burk för att sedan ta upp dem och lägga i en annan osv. Tycker om böcker. Bläddrar och vill att vi läser. Pekar på sina favoritsidor.

"Pratar" väldigt mycket men inte så många riktiga ord. Mamma, pappa och titta. Säger "da" till tack, "didi" till tittut och "mmm" när något är gott. Säger ja och nej ibland men brukar oftast nicka eller skaka på huvudet i stället. Har börjat härma djurljud de senast veckorna. Hunden säger "off off" och kon "ooo". Vinkar när man säger hej då eller när man säger att någon ska gå.

Förstår nog rätt mycket. Vet vad nej betyder (även om han inte alltid bryr sig). Följer med när man säger kom. Hämtar saker om man ber honom. Kan peka på vissa saker som man säger. Bil, buss, olika leksaker, öra, mage, fot tex. Förstår att det är mat på gång när man står vid spisen eller blandar gröt. Då hämtar han sin stol. Hjälper till när man klär på/av honom genom att sträcka fram foten när strumpan ska på eller böja på armen när ärmen ska på/av. Hatar att ta på sig ytterkläderna men när jag säger att han måste ha på sig dem för att vi ska kunna gå ut till parken, eller var det nu är vi ska, kommer han. Ofta tar han med sig en sko eller mössan på vägen också. Vill gärna sätta på sig mössan själv men då lägger han den bara på huvudet. Någon gång har han fått på den någorlunda rätt men det har nog mest varit tur!

Klappar händerna om man säger att han har varit duktig eller bra på något. Älskar att dansa! Vickar på rumpan, viftar med armarna och snurrar. Gillar att härma rörelser och när andra härmar hans rörelser, typ sitta på huk, ställa sig upp och stampa fötterna.

Har börjat intressera sig mer för andra barn nu. Tidigare lekte han bredvid dem men nu börjar han mer och mer leka med dem. Han kan gå fram och krama sina kompisar, eller ta emot kramar, klappa på huvudet och följa efter varandra. Leker ge-och-ta-lekar med jämnåriga.

Han har alltid gillat sin vagn både att vara vaken och sova i. Nu börjar det dock bli mer intressant att köra den själv än att sitta i den.

Han har gått på förskola i tre månader och trivs jättebra. Han har lärt sig en massa nya saker sedan han började men det är ju omöjligt att säga om han hade lärt sig allt det eller inte om han inte hade gått på förskolan. På helgerna går vi till parken, går och badar, går till biblioteket m.m.

• fannybk

Det är ju så himla olika i den här åldern så jag tror det mesta räknas som normalt. En del är ju tex mer verbala, andra mer motoriska (grov- eller finmotorik eller både och) eller sociala. Dessutom är det mycket som händer nu. Vissa saker känns det som att sonen lär sig bara över en natt! Det är en häftig ålder! :)

• Lhinda021

Min 15 månaders kan säga hej, nej, ja, lampa, gurka , bil, buss , mamma , dadda , Bibbi, Bobbo, Diddi , Babba , doddo , mig , han kan låta som flera djur, som en häst , gris ,får , kyckling (pip pip) , fisk (blubb blubb) katt, hund, lejon, björn också peka ut vad alla djuren är för något om jag frågar. Känns som han är väldigt medveten om det mesta iaf så han förstår mycket av det man säger till han. Allt på kroppen lärde han sig för länge sen , och alla kläder plagg kan han peka vart det ska vara någonstans, ytterkläder och sånt också vet han, skor är på fötterna,mössa på huvudet osv Han har alltid varit tidigt i talet men han var lite senare på att gå. Han började gå nu när han va 14månader men mer ordentligt nu vid 15 månader. han kan flertalet olika rörelselekar som Imse vimse spindel , blinka lilla stjärna , klappa händerna, knäppa med fingrarna, stampa, snurra ... Med flera , krokodil låten. Babblar låter med rörelser oooosv.....Ja nu blev de en liten skryt inlägg här men jag är så stolt över honom
     , är ensamstående mamma älskar att vara mamma och vi lär oss massor tillsammans . Har glömt massor nu det vet jag. Men bara lite grann av de han kan ❤️🥰

• Lhinda021
    Lhinda021 skrev 2025-04-16 07:16:46 följande:

Min 15 månaders kan säga hej, nej, ja, lampa, gurka , bil, buss , mamma , dadda , Bibbi, Bobbo, Diddi , Babba , doddo , mig , han kan låta som flera djur, som en häst , gris ,får , kyckling (pip pip) , fisk (blubb blubb) katt, hund, lejon, björn också peka ut vad alla djuren är för något om jag frågar. Känns som han är väldigt medveten om det mesta iaf så han förstår mycket av det man säger till han. Allt på kroppen lärde han sig för länge sen , och alla kläder plagg kan han peka vart det ska vara någonstans, ytterkläder och sånt också vet han, skor är på fötterna,mössa på huvudet osv Han har alltid varit tidigt i talet men han var lite senare på att gå. Han började gå nu när han va 14månader men mer ordentligt nu vid 15 månader. han kan flertalet olika rörelselekar som Imse vimse spindel , blinka lilla stjärna , klappa händerna, knäppa med fingrarna, stampa, snurra ... Med flera , krokodil låten. Babblar låter med rörelser oooosv.....Ja nu blev de en liten skryt inlägg här men jag är så stolt över honom
     , är ensamstående mamma älskar att vara mamma och vi lär oss massor tillsammans . Har glömt massor nu det vet jag. Men bara lite grann av de han kan ❤️🥰

Titta och tittut säger han också :)
Svar på tråden Vad kan era 15 - månaders?