• Anonym (Vitsomsnö)

    Sjukligt blek i ansiktet.. Vad kan det vara?

    Hej på er!

    De senaste 2 veckorna har jag varit blek(are) än vanligt i ansiktet. Ser sjuk och sliten ut. Finns inget pigment alls i ansiktet ser det ut som. Blekheten kan beskrivas som när man är magsjuk, helt kritvit. Både kollegor och närstående har reagerat och frågat om jag mår bra. Jag har även lite yrsel. Men denna yrsel försöker jag relatera till min panikångest som jag också lider av.

    Jag har för övrigt ett fint blodtryck, syresätter mig bra osv. Dock har jag under dessa 2 veckor varit otroligt stel i nacke och axlar. Även ångesten har varit kraftigare än vanligt.

    Kan det vara så att ångesten + stelheten kan göra så att man tappar  färg i ansiktet? Om jag tänker efter är jag som blekast de dagar jag har som mest ångest.

    Kan tillägga att jag är man, 22 år. Frisk i övrigt minus panikångesten.

    Tack.

  • Svar på tråden Sjukligt blek i ansiktet.. Vad kan det vara?
  • Anonym (Vitsomsnö)

    Har tänkt på det också, men jag har inga cyanosiska tecken i övrigt. Ej blå naglar, ögonlock osv. Det jag funderar på är om man kan bli blek pga spänningarna i nacke axlar? Jag vet att man kan få yrsel pga att blodflödet minskar. Men jag har aldrig hört att man tappar färg i ansiktet.

  • Phalaenopsis

    Man behöver inte ha cyanos för att ha lågt Hb. De flesta med blodbrist är "bara" yrsliga och bleka, kanske lite trötta också. Det är Hb:t i blodet som ger ansiktet dess rosiga grundfärg, så visst kan man bli blek av blodbrist.

    Man kan se allmänt glåmig ut av att ha ångest ofta, men sådär riktigt vit blir man bara under pågående ångest - som drar ihop blodkärlen så att blodet inte kommer ut i huden ordentligt.

  • Anonym (Vitsomsnö)

    Hb:t var fint, kikade in på VC igår kväll och det låg på 150. Sockret låg på 6.3. Så inget fel där inte. Blodtryck 130/80. Saturation 99%.

    Sambon klämde på axlarna / nacken igår och fy helve*e vilka knutor hon hittade. Otroligt spänd är jag så kanske är knutorna som stryper blodflödet (konstig teori)..

Svar på tråden Sjukligt blek i ansiktet.. Vad kan det vara?