• pink76

Hjälp, jag är för stor....

Jag känner mig otroligt stor, fet o klumpig, redan.

Jag är i vecka 23 och är stolt över min bebismage. Men, grejen är att jag redan innan var lite grann överviktig. Nu när 23 veckor har gått så känner jag mig så hemskt överviktig. Jag orkar knappt röra mig, och jag det är svårt att hitta kläder som är bekväma, särskilt nu när det börjar bli kallt.

Det är nog en blandning av svullnad, att jag binder vatten och att jag har blivit fet.

Jag vet att man inte ska banta när man är gravid, men något måste jag ju kunna göra, eller? Om jag börjar äta nyttigare och försöker motionera mer, skulle det skada barnet?
    Jag vet bara att jag måste göra någonting, för annars så kommer jag knappt kunna röra mig om nån månad.

Någon som har några tips????

• Svar på tråden Hjälp, jag är för stor....
  • S Michaela

Men att äta nyttigare och motionera är ju inte att banta?

Att äta nyttigt och motionera är bara bra för både dig och barnet. Man behöver inte äta för två, det räcker med en extra frukt/macka eller ett glas mjölk om dagen.

Är man hungrig ofta så ät lite nötter eller t.ex morotsstavar.

Undvik all läsk, godis, glass, pizza, hamburgare osv.

Givetvis kan man äta det under graviditeten men vill man inte gå upp mer än man behöver och känns sig frisk och fräsch så ska man undvika alla snabba kolhydrater, socker o.s.v.

Har du inte tränat mycket innan så börja med att gå ut och gå i rask takt 30-60 minuter om dagen.

Vill man träna lite mer kan man tex gå på spinningpass men undvika att stå upp på cykeln, simma och styrketräna bål, rygg, armar och ben men undvika övningar för magen.

• Anonym (som du)

Hej

Jag har varit gravid två gånger förut och jag tyckte att det var jättejobbigt kring vecka 20-30 för jag tyckte jag såg och kände mig så fet och otymplig.   En del av det kan alltså sitta i ditt huvud.

För övrig behöver du inte banta men du kan ju tänka på vad du äter och välja bra livsmedel och skippa glass, godis och framförallt sötade drickor.

• Jeanetteemilia

Som Michaela skriver så är inte att äta hälsosamt att banta :) Ändra dina matvanor till mer hälsosamma och rör på dig, promenader kommer man långt med :) då kommer du att orka mer och känner dig piggare och gladare. Om du inte har ont  eller det är ngt speciellt med din graviditet som hindrar det så är det bara bra för dig och barnet om du motionerar. Det underlättar även förlossningen och återhämtningen efteråt om du motionerar regelbundet. Beroende på var du bor så finns det en mängd olika träningsalternativ som ex mammajympa, vattengympa, yoga etc. Googla eller prata med vänner och bekanta eller med din BM om vad som finns där du bor.

• pink76

Bara att ta mig till bilen är otroligt jobbigt, så jag har svårt att se att jag klarar att ta några längre promenader.

Jag kanske kan gå lite o sen ta lite kortare pauser.

• S Michaela

Börja med att utesluta allt onödigt/onyttigt ur din kost, såsom socker, läsk, chips, godis..

Sen kan du börja med kortare promenader, börja med att byta ut vardagsgrejer, ta trappor istället för bussen, ställ sig längst bort på parkeringen vid mataffärerna osv. Sen kan du börja med korta promenader runt kvarteret på typ 10-15 min varje dag, å så utöka några minuter per vecka :)

• Jeanetteemilia

Jag tänker så här att om du inte har rört ngt på dig alls innan så är en lugn promenad på 5 min en seger :) några dagar senare kan du gå 10 min osv :) Du kan fixa det :)

• pink76

Tack, äntligen någon som förstår att det inte alltid är så lätt.
    Tror dessutom att jag har järnbrist eller något liknande, då det räcker att gå från bilen och hem för att jag ska bli otroligt andfådd och yr och illamående.

Får kolla med bm nästa vecka.

• Jeanetteemilia

Lätt är det verkligen inte, du får ta det steg för steg :) <3 Prata med BM inte omöjligt att du behöver tillskott men det är ju också en påfrestning för kroppen att vara gravid och har man lite sämre kondition blir det riktigt jobbigt så kämpa på <3 Berätta hur det går :) Hejar på dig!!

Svar på tråden Hjälp, jag är för stor....