• Bonusmammanr1

    6 åring som INTE lyssnar

    Hej.

    Jag har problem med min bonus dotter.

    Hon är 6 år och bor hos oss varannan helg. ( tidigare varannan vecka men hon har börjat skola i annan kommun)

    Jag och hennes pappa är gifta och har ett gemensamt barn på 8 månader.

    Sen några månader tillbaka har hon börjat göra dumma saker ( slå sin syster, säga fula saker till oss, göra tvärt om) men idag va min bägare fylld. Vi va hos mina föräldrar för att fira fars dag.

    Hon lyssnade ABSOLUT inte. Gjorde saker hon inte fick 5-7 gånger. Vi påtala det varje gång men gjorde om det. Sa dumma saker till oss, svarar allt med: jag vet inte eller hoppsan. Slog sin 8 månader lillasyster när vi inte va nära utan jag kom in just som hon gav henne en örfil.

    Blev klart arg m. Försökte behålla lugnet. Vi satte henne vid dörren i nån minut för att tänka på vad hon gjort ( efter smällen svarade hon med: jag vet inte. )

    Vi pratar och pratar och pratar med henne i lugn ton att hon inte får göra de men två sekunder senare gör hon samma sak.

    Har pratat med hennes mamma om detta och att hon måste vara lite hårdare mot henne( fria tyglar hos sin mamma) men hon ser allt med kärlek.

    Tyvärr ser jag inte de med kärlek att hon slår sin lillasyster så som vuxna kan slåss.

    Inget våld i nåt av hemmen.

    Så min fråga: vad ska jag göra? Hon tänker på andra saker när vi försöker prata med henne och hon glömmer allt.

    Jag vet inte hur länge till jag står ut att se min dotter misshandlas av sin stora syster och att vi får höra fula ord.

  • Svar på tråden 6 åring som INTE lyssnar
  • Drottningen70

    För det första så kan du såklart inte ge ungen minsta tillfälle att puckla på en bebis. Aldrig en minut ensamma. Punktmarkering är det som gäller. Hur krångligt det än blir.

    För det andra skulle jag kategorisera det som högst onormalt med en 6 åring som slår en bebis. Det är inte friskt. Om det vore en 3 el möjligtvis 4 åring kanske man skulle kunna hänvisa till ålder, men inte när det gäller en sexåring. Nåt är fel.

    Och återigen, innan ni kommit till rätta med det är det er skyldighet som förälder att se till att sexåringen aldrig kommer åt bebisen.

  • Ess

    En sak ni kan prova är att prata med henne om hur viktigt det är att hon lyssnar på er, för annars kan ni aldrig göra något roligt utan blir tvungna att åka hem.

    Prata med henne innan ni åker bort. När ni är borta och hon inte lyssnar så se till att ni får hennes uppmärksamhet, upprepa hur viktigt det är att lyssna, annars åker ni hem. 
    Hon vägrar fortfarande lyssna, då tar ni henne och åker därifrån, alt att pappan tar henne och kör hem. Där pratar ni igen om varför det blev som det blev, att hon måste lyssna på er för annars kan ni aldrig göra något roligt.

    Under en period så kan det bli rätt trist för er när ni knappt hinner ur bilen innan det är dags att hoppa in och köra hem igen. Men det hjälpte oss när vi hade problem med att barnen inte lyssnade utan röjde som vildar.

    När det gäller att hon slår systern, så är det som som Drottningen 70 skriver, punktmarkering som gäller hela tiden och inte vända ryggen åt dem.

Svar på tråden 6 åring som INTE lyssnar