• galog

nekad graviditetspenning av arbetsgivare?

Hej, 

jag har fått godkänd graviditetspenning på heltid från försäkringskassan. Jag skickade in schema på hur jag skulle jobba (ska fortsätta jobba några dagar under fyra veckor och sen gå hem helt) tillsammans med min chef. Tyvärr "godkände" inte försäkringskassan hur vi hade räknat, utan jag behlvde ta fler timmar för att få ut pengar från dom. Det uppskattades inte av min chef. Enligt honom så har han rätt att neka mig att ta mer för att jag inte lämnat in det en viss tid innan.

Därför undrar jag om han har rätt att neka mig att gå hem på dagen i princip. Jag vet att föräldrapenning måste meddelas två månader innan, men hur är det med gravpenning?

Tacksam för snabba svar =)

• Svar på tråden nekad graviditetspenning av arbetsgivare?
  • S Michaela

Jag är inte säker men tror att gravpenning funkar som en sjukskrivning - dvs din arbetsgivare kan inte neka dig det. Men ring F - kassan och fråga för att få ett rätt och riktigt svar.

• galog

Jag tror också det. Jag pratade med försäkringskassan och hon sa  att dom inte går emellan arbetsgivare och anställd i tvister och så, men att jag har fått det godkänt av dom och får penagr därifrån oavsett. Var mest nyfiken på hur reglerna faktiskt var.

Svar på tråden nekad graviditetspenning av arbetsgivare?