• Eliin

Hon luktar ammoniak från munnen.. Har maginfluensa.. snälla hjälp mig!

min 8 månaders lilla dotter har maginfluensa och har kräkts och haft diarée sedan 01.30 i natt. Hon har inte ätit och jag har ringt BVC som sa att jag ska ge henne vätskeersättning. Jag har fått i henne ganska mycket vätska och nyss drack hon 1 dl vätskeersättning. Men hon är rejält slö och slapp i kroppen. Hon har feber, men inte så hög. Sover mest och hon är annars väldigt aktiv liten tjej. Nyss när jag hade henne i famnen kände jag att hon luktade ammoniak från munnen...

Hjälp mig.. är det farligt och vad mer kan jag göra??=(

• Svar på tråden Hon luktar ammoniak från munnen.. Har maginfluensa.. snälla hjälp mig!
  • Nina77

Ring sjukvårdsupplysningen, där får du bäst svar

• cma

Ammoniak lukt är ett tecken på början till uttorkning. Jag skulle nog åka in akut med lilltjejen, speciellt när du skriver att hon verkar slö. Skriv gärna o berätta hur det går..

• marpe

Min son luktar ofta ammoniak ur munnen när han har maginfluensa.

Har du fått i ersättning så är det troligtvis ingen fara med henne,
    men jag skulle för säkerhets skull ringa sjukvårdsupplysningen.....

Hoppas hon kryar på sig snabbt!

• Eliin

ja jag har fått i henne ganska mycket vätska...

• Emma mamman

ammoniaklukten är ett tecken på att hon har en infektion-maginfluensa. Men ring sjukvårdsupplysningen om du är orolig.

• marpe

Vad bra!

Då blir det säkert bättre snart.
    Min son är expert på magsjukor av olika slag. 6 stycken hade han under hösten och även ifall han varit slö flertalet gånger så har han hämtat sig snabbt när han väl börjar få behålla lite vätskeersättning. Men usch vad jobbigt det är att se de små lida....

Kram

• Helly78

Är hon rejält slö och slapp så tycker jag att du ska ringa först och kanske åka in aukten.
    Hoppas hon krya på sig snabbt.

• lakristrollet

Om hon kissar - är hon inte uttorkad. Då kan du fortsätta på det sätt som du börjat, dvs ge vätskeersättning. De gör inte något annat inne på sjukhuset än ger vätska.

Om hon inte kissar eller om du är osäker på om hon gör det, så dra sönder blöjan och kolla om det finns "kiss-kristaller" inuti. Om hon inte kissat på en bra stund, så rekommenderar jag definitivt att du kontaktar sjukvården och rådgör.

Ammoniaklukt brukar tyda på uttorkning/antydan till uttorkning. Fortsätt med vätskeersättning - ge henne minst en matsked var femte minut. Men minsta lilla att du känner dig osäker så ring till sjukvårdsupplysningen och prata med "proffsen".

• Eliin

jag vet inte om hon har kissat. Hon har haft vätska i blöjan om man klämmer på den, men då har hon ju samtidigt bajsat varje gång som jag bytt på henne. Hon vill ligga hela tiden eller vara i famnen och jag har fått i henne ca 1.5 dl vatten och 1 dl vätskeersättning, men enligt ordinationen på vätskeersättningen ska hon ha i sig 4.5 dl och det får jag aldrig i henne. Hon luktar aceton från munnen och det oroar mig.=(

Hon kräks ju upp så fort jag ger henne någon vätska....

Jag har ringt in till barnkliniken och de ska ringa upp. Blir orolig..=(

• Maggen

Ring sjukvårds rådgivningen!!! Ammoniak lukt kan vara ett tecken på, enkelt förklarat att blodsockerhalten är för låg i kroppen.
    Vill absolut inte skrämmas, men det vore bättre att kolla upp en gång för mycket. Det är bra att din dotter dricket men kroppen behöver ju inte bara vätskan utan även glucos och salterna som är i vätskeersättningen. Jag tycker absolut att du ska ringa. Oj, såg nu att du ringt till barn, det är bra, så får du ju hjälp. Hoppas lilltjejen kryar på sig snart, inge skoj med magsjuka. Tala gärna om hur det gick!

Svar på tråden Hon luktar ammoniak från munnen.. Har maginfluensa.. snälla hjälp mig!