• Stjärndamm

Vägrar göra som jag säjer

Hej allesammans. 
    Jag har ett problem med min snart fem-åriga dotter som jag inte vet hur jag ska lösa.

Hon gör aldrig som jag säjer. Aldrig. Såhär:

Vi ska gå ut nu. Du får ta på dig skorna, säjer jag. Först blir det en lång diskussion för hon vill ha sina prinsess-skor men det går ju inte nu när det är höst. Jag tar fram de skor jag valt ut och ber henne snällt att ta på dom. Hon vägrar och börjar gallskrika. Hon får välja mellan två par skor men vill inte ha några. Jag börjar bli irriterad och säjer något i stil med att om hon inte tar på skorna går vi inte ut. Hon skriker nu för full hals. Hon uppger att hon har så ont i armarna att hon inte orkar lyfta skorna. Jag blir mer och mer irriterad. Höjer rösten och säjer att ta nu på dig skorna. Jag går ut på verandan och börjar ta på mig mina skor och hon blir hysterisk. Hon börjar banka och slå på dörren och skriker att jag måste komma in igen. Det gör jag när jag fått på mig mina skor och då slår hon mig på benen. Hon har blivit stark så det gör ont. Jag tar tag i hennes hand för att hindra henne från att slå mig och säjer argt men fortfarande ganska lungt "sådär gör du INTE, man slåss inte". Hon börjar då kasta sina skor och jag börjar bli förbannad och skriker åt henne att ta på sig sina skor eller så går vi inte ut. Hon skriker mer och jag skriker nu oxå. Skriker jag tillräckligt tar hon på sig skorna men vägrar jacka. Hon slipper jacka men jag tar med den. Så fort vi är ute ur huset lugnar hon ner sig och allt är bra igen. 

Varenda grej vi ska göra så ska hon motsätta sig till 200 %. Totalvägrar alla moment i läggningen på kvällen till exempel. Matsituationerna är fruktansvärda och hon gör allt man inte får som att lägga mat i vattenglaset. Har hon haft en pryl slänger hon den rätt ner på golvet och det finns bara ett sätt att få henne att plocka upp efter sig och det är att skrika. Vägrar ta på sig kläder.

Hur ska jag få min dotter att göra det jag ber henne om, utan att behöva ropa på henne? Det känns hemsk att behöva ropa. Har försökt prata med henne men hon säjer bara att det är mamman som ska göra som barnen säjer, inte tvärt om. Har försökt olika former av tävlingar men det funkar inte heller.

Jag bor ensam och har barnen varannan vecka. Hon har alltid vart bestämd och oföljsam eller hur man ska uttrycka det. Lillasyster har inte alls det här problemet.

Jag vill bara att vi ska kunna göra vardagssysslor utan att behöva bråka hela tiden.

• Svar på tråden Vägrar göra som jag säjer
  • Nyfiken gul

för det första får du börja bestämma dig för vilka fajter som är viktiga och vilka du faktiskt kan strunta helt å hållet i. 

hon lär sig själv vad som funkar och inte funkar.   Vill hon gå till dagis i tofflor så låt henne. Hon ser själv att hon fryser eller blir blöt om fötterna.  (ta skorna i handen och låt henne hållas) 

Bestäm dig för vad som aldrig nånsin är förhandlingsbart och i vilka stunder hon faktiskt kan få vara med och tycka till.

Många barn reagerar så här för att dom VILL ha klara och tydliga besked om vad som gäller, dom är för små för att aktivt själva kunna välja och avgöra.   

klädfrågan kanske kan ni gå igenom det på kvällen, ta fram två uppsättningar hon får välja på och skorna tas fram också på kvällen. Dessa kläder är det som gäller och resten stoppas undan. 

du måste hitta strategier helt enkelt och vara konsekvent.   Och lära dig ignorera det som faktiskt inte är viktigt.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Vägrar göra som jag säjer