• ahlatess

min dotter slåss

Detta är första gången ja gör ett inlägg här o skulle hoppas på bra tips. Det är så att min lilla två åriga dotter har börjat slåss. Ja har försökt skälla hjälper inte...har försökt att ignorera ihopp om att hon glömmer bort att slåss men icke. Hon förstår inte att det är fel o ja vet inte hur ja ska göra för att hon ska lära sig att det är fel o bara sluta upp med detta. Hon har ett rejält humör o så fort saker o ting inte går hennes väg så blir det raseriutbrott o så sloss hon. Nån som har några bra tips för jag känner mig tom...:(

• Svar på tråden min dotter slåss
  • Helle 85

Du är inte ensam! Har en tvååring här hemma som slåss å puttas. Vi har ett mantra: om man slår någon blir de ledsna, vad kan man göra istället jo kramas å pussas. Sen försöker vi bekräfta att han blir arg men hitta sätt att hjälpa honom att hantera sin ilska. Har läst runt lite å det verkar vanligt i denna åldern. Går hon på dagis? Det gör sonen å jag tänkte besöka den för å se hur han har det då han slår barn där, vilket jg tycker är förskräckligt. Inget barn ska bli slagen eller så. Tillsammans hoppas jag att vi kan hjälpa sonen utan att någon ska få lida

• Drottningen70
    Helle 85 skrev 2014-11-10 21:30:53 följande:

Du är inte ensam! Har en tvååring här hemma som slåss å puttas. Vi har ett mantra: om man slår någon blir de ledsna, vad kan man göra istället jo kramas å pussas. Sen försöker vi bekräfta att han blir arg men hitta sätt att hjälpa honom att hantera sin ilska. Har läst runt lite å det verkar vanligt i denna åldern. Går hon på dagis? Det gör sonen å jag tänkte besöka den för å se hur han har det då han slår barn där, vilket jg tycker är förskräckligt. Inget barn ska bli slagen eller så. Tillsammans hoppas jag att vi kan hjälpa sonen utan att någon ska få lida

Och du skulle vata sugen på att pussa och krama nån du var arg på?
  • ahlatess

Hej. Jo hon går på dagis o ja har sett att hon slåss även där. O på just hennes dagis kör dom med att försöka att inte använda ordet nej utan om dom exempel slåss så stoppar dom självklart men sedan så vilseleder dom med att exempel ska vi gå in o måka el ska ci se vart dockan är ect ect...men tycker inte att det fungerar hemma. Sen är hon såklart mer extrem med mig än med någon annan. Men så e väl de flesta barnen. Men ok känns ju bra o veta att de tydligen är vanligt. Fast det absolut är fel men man börjar ju tvivla på sig själv ibland o ja tänker va har ja gjort för fel ..

• Anna74a

Som sagt, verkar vara ett vanligt fenomen vad det gäller tvååringar.

Jag kör på att se till att det funkar med mat och sömn.

Balans känns viktigt, samt göra av med överskottsenergi.

Då blir det lugnare.

• Helle 85
    Drottningen70 skrev 2014-11-10 21:35:45 följande:
    Och du skulle vata sugen på att pussa och krama nån du var arg på?
    Ofta kan han slåss av bara farten eller tex häromdagen när han puttade ett barn som inte gjorde någonting på väg ut i hallen. Det är väl mer för att ge ett alternativ och ett förslag när känslorna tar över och tankarna försvinner. I detta fall där han puttade utan anledning blev barnet ledset och lite senare gav han barnet en kram och då blev barnet glad å detta har han kommit ihåg och pratar positivt om.
  • ahlatess

Ja balans o sömn stänmer nog ganska bra. Hon somnar ju ofta lite för sent så ja måste väcka henne på mornarna. Tack för era svar. Ja är gravid i v 36 så känner att mitt tålamod om nån månad inte kommer vara på topp heheh. Men ibland känns de som att hon slåss för att sen komma o pussa just där man fick "ont" så hon tror de e npn typ av lek eller jag har ingen aning. Inte lätt att försöka fostra ett litet barn. Heheh

Svar på tråden min dotter slåss