• Anonym (?orolig)

Kan han vara steril?

Hej!

I juli detta året slutade jag med p-piller , i hopp om att få till en liten bebis. Men det har fortfarande inte kommit ett plus, jag har tidigare varit gravid så jag vet att det inte är något fel på mig. Men är orolig för att min sambo kanske skjuter lösa skott? Hur kan man få reda på detta? Eller ska vi bara fortsätta försöka ?

Kan tillägga att jag är 21 och han 24

• Svar på tråden Kan han vara steril?
  • Anonym (C)

Att det tar upp till ett år att bli gravid är normalt. Om du slutade med p-piller i juli har det ju bara gått 4 månader ännu. Lycka till!

• The past is now

Ta det lugnt. Ni har ju inte försökt länge öht..MINST 1 år aktivt sen kan man söka hjälp. Då får han runka i en burk som de tittar på och räknar antalet spermier.

• Anonym (?orolig)
    The past is now skrev 2014-11-11 12:47:24 följande:

Ta det lugnt. Ni har ju inte försökt länge öht..MINST 1 år aktivt sen kan man söka hjälp. Då får han runka i en burk som de tittar på och räknar antalet spermier.

Herregud! Du behöver väl inte försöka trycka ner mig bara för jag frågar om råd?

Ska du göra det kan du hitta en annan tråd! Hej på dig!
  • Anonym (?orolig)
    Anonym (C) skrev 2014-11-11 12:19:31 följande:

Att det tar upp till ett år att bli gravid är normalt. Om du slutade med p-piller i juli har det ju bara gått 4 månader ännu. Lycka till!

Jag vet att det kan ta tid, blir bara så otålig o vill ha ett plus nu, antagligen därför jag ens oroar mig för att han kanske är det. Får väl försöka släppa det :)
  • Anonym (Spermietest)

Det finns hemmatest som man kan köpa som indikerar om spermieantalet är tillräckligt! Finns säkert på Apoteket men sen går det att beställa via nätet, är inte så värst dyrt heller. Men även om testen skulle visa lågt antal spermier så betyder inte det att man inte kan bli gravid. Men det skulle kanske kunna lugna dig och din partner.

Men som redan sagts så är det normalt att det tar upp till ett år. Håll koll på din äl och ha sex när du har äl så ska du se att det går snart! :)

• The past is now
    Anonym (?orolig) skrev 2014-11-11 12:51:09 följande:
    Herregud! Du behöver väl inte försöka trycka ner mig bara för jag frågar om råd?

Ska du göra det kan du hitta en annan tråd! Hej på dig!
    Men hjälp! Ta det lugnt sa jag. Vad då trycka ned? Jag vet mycket väl vad vänta på syskon tex innebär. Vi hoppades och väntade i 5 år och 2 månader på syskon och den första tog 3 år att få så.
  • Anonym (Tusen anledningar)

Tidigare varit gravid? Om du har gjort abort sâ kan det ha blivit en ärrbildning som gör att bitar av livmodern liksom är "ihopsydda" sâ att man inte kan bli gravid. Detta kan fixas med operation om det kollas upp.

Jag menar bara att det är inte givet att det är killen som har något problem. Sedan tror jag faktiskt att det kan variera hur pass fertila tvâ personer är tillsammans, vissa kombinationer funkar bättre än andra. Men det finns ju ingen anledning att det inte skulle funka mellan tvâ unga personer. 

Sedan glöm inte alla klassiska faktorer som timing, din kost, hur mycket du tränar, när du tränar, osv. osv. Har du för lâga D-vitaminnivâer? Angående honom: cyklar han mycket? Tar han varma bad? Ja, alla klassiska fertilitetsfaktorer som man lätt hittar i böcker eller pâ Internet.

Oj, sâg just att du bara slutade med p-piller i juli. Dâ har det ju verkligen inte gâtt tillräckligt med tid för att göra en riktig fertilitetsutredning. Dessutom tar det ofta ett tag innan en kvinnas kropp blir fertil igen efter att ha tagit p-piller, typ några månader. Ta er tid, ni har väl inte sâ bråttom, ni är ju jätteunga. Om inget hänt runt nästa sommar kan ni ju börja kolla upp om det kan vara något som hindrar.

• Anonym (?orolig)
    Anonym (Tusen anledningar) skrev 2014-11-11 22:10:08 följande:

Oj, sâg just att du bara slutade med p-piller i juli. Dâ har det ju verkligen inte gâtt tillräckligt med tid för att göra en riktig fertilitetsutredning. Dessutom tar det ofta ett tag innan en kvinnas kropp blir fertil igen efter att ha tagit p-piller, typ några månader. Ta er tid, ni har väl inte sâ bråttom, ni är ju jätteunga. Om inget hänt runt nästa sommar kan ni ju börja kolla upp om det kan vara något som hindrar.

Nä vi är inte så gamla o har inte försökt länge, men när man väl bestämt sig för att försöka skaffa barn blir man lite otålig, vill ju egentligen att de ska hända nu nu liksom.

Har inte haft fertelitetsutredning i mina tankar ännu, ville mest bara bolla tanken med någon utomstående, någon som kanske hade nått tips eller bara kunde lugna mig lite.
    Anonym (?orolig) skrev 2014-11-12 05:24:48 följande:

Nä vi är inte så gamla o har inte försökt länge, men när man väl bestämt sig för att försöka skaffa barn blir man lite otålig, vill ju egentligen att de ska hända nu nu liksom.

Har inte haft fertelitetsutredning i mina tankar ännu, ville mest bara bolla tanken med någon utomstående, någon som kanske hade nått tips eller bara kunde lugna mig lite.

Du är nog snart gravid :) Väldigt tidigt om du frågar mig, vill du inte typ resa lite först? Men om du är säker på din sak kör på :)
  • Anonym (?orolig)

Resa har vi gjort väldigt mycket, bott utomlands osv, o ser inte heller barn som ett hinder för att resa, o inga problem med ekonomin, o båda vill så gärna, så varför inte tänker vi :)

Tack för tipsen !

Svar på tråden Kan han vara steril?